Annons

råformats konverterare

Produkter
(logga in för att koppla)

qxziw

Aktiv medlem
Någon som vet något program som konverterar rå-formatsbilder (cr2 från canon 350d) snabbt och i en klump till jpg. Jag vill alltså konvertera många bilder direkt till små jpg-bilder.

Ett program som i alla fall kan konvertera många rå-bilder samtigigt.

MVH
Henrik
 

Curt L

Aktiv medlem
Canons eget Digital Photo Professional (som förhoppningsvis medföljde kameran) kan du med fördel använda.
 

qxziw

Aktiv medlem
fsat det är så att jag inte är hemma och har inte tillgång till det dessvärre, men tack för tipset

Det borde väl finns något litet program för sånt här?
 

Per S

Aktiv medlem
Försök att få tag på Pixmantec Rawshooter Essentials 2006. Det är en gratis råkonverterare med bra funktioner, ett bra gränssnitt och ett bra konverteringsresultat.

Dessvärre köpte Adobe Pixmantec och dess produkter för ett halvår sen, och nu åker Pixmantec-tekniken in i Adobes produkter, vilka - som bekant - inte alls är gratis.
 

Curt L

Aktiv medlem
Några andra alternativ är Raw Shooter, Bibble eller Capture One. Jag tror samtliga kan laddas ner som provversioner från nätet. Dock kan knappast något kallas för ett "ltet program", tvärtom, alla är ytterst kompetenta och omfångsrika råformatsframkallare.
 

Tibor

Aktiv medlem
Rawshooter Essentials

tror att det fortf går att ladda ner från www.pixmantec.com.

Helt gratis o mycket bra.
Annars kan du säkert få det från någon medlem på FS.
 
Senast ändrad:

Per S

Aktiv medlem
Dessvärre går det inte längre att ladda ned Rawshooter Essentials från Pixmantec. Guskelov har jag en säkerhetskopia...
 

qxziw

Aktiv medlem
Per S skrev:
Försök att få tag på Pixmantec Rawshooter Essentials 2006. Det är en gratis råkonverterare med bra funktioner, ett bra gränssnitt och ett bra konverteringsresultat.

Dessvärre köpte Adobe Pixmantec och dess produkter för ett halvår sen, och nu åker Pixmantec-tekniken in i Adobes produkter, vilka - som bekant - inte alls är gratis.
Tack så mycket! det fungerade väldigt bra!
 

lunma

Aktiv medlem
Adobe Lightroom

Adobe Lightroom beta 4.1 fixar thumbnails mycket enkelt. Det är bara att markera de bilder som man vill ha thumbnails av, exportera, ange filformat och storlek i sida/höjd. Lightroom beta är gratis, det ska bli intressant att se vad den skarpa kommer att kosta. Alla funktioner som fanns i RSP och lite till finns i Lightroom.

/Mats
 

Curt L

Aktiv medlem
Re: Adobe Lightroom

lunma skrev:
Adobe Lightroom beta 4.1 fixar thumbnails mycket enkelt. Det är bara att markera de bilder som man vill ha thumbnails av, exportera, ange filformat och storlek i sida/höjd. Lightroom beta är gratis, det ska bli intressant att se vad den skarpa kommer att kosta. Alla funktioner som fanns i RSP och lite till finns i Lightroom.

/Mats
Lightroom verkar lovande, alla som har köpt licens för RSP skall få byta till Lightroom utan kostnad, enligt löfte från Adobe
 
ANNONS