Annons

Capture NX

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Hej ! Finns det någon "standard" inställning vad det gäller skärpning ut av bilder tagna i RAW formatet. Har inte jobbat något med det tidigare utan tänkte jag skulle försöka lära mej en del om det. Jag använde tidigare Elements 3 o där fanns ju bara en parameter o ändra på men i T.ex NX så finns det ju 3 olika parametrar o justera på. Jag förstår att det skiljer en del från bild till bild olika motiv osv. men finns det några justeringar i NX som man kan köra som en viss "standard" utan att riskera en över skärpning. Kör med en D200. Vore tacksam för en del hjälp !!!
 

Mankan G

Aktiv medlem
Hi folks

Svaret är rätt enkelt: Nej!

Det varierar från bild till bild och beroende på kamera och upplösning. Men visst kan man generellt ha en del riktlinjer. Bland annat så brukar man väl sätta radien till upplösningen delat med 200. Om din slutgiltiga bild kommer att ha en upplösning på 300dpi så bör du sätta radien till 1,5. Observera att även detta beror på framför allt tekniken i den printer du använder. En inkjet kräver en annan inställning än en Frontier. En bild med stora släta ytor som tex huden på en person i ett porträtt så bör du ställa upp gränsvärdet/threshold till högre än 2.

Jag brukar med min D2X (med den interna uppskärpning avstängd) använda i Photoshop 200, 1,5 och 1 som utgångsvärde. Ibland hamnar jag på 70, 1,5 och 4 och andra gånger på helt andra värden.

Zooma in till 100%, skärp upp bilden tills den ser lite överskärpt ut (på skärmen i 100%) fast forfarande utan halos rund kanterna. Gör jag så här så brukar bilderna bli riktigt bra på min bläckstråleskrivare.

Mankan

ps det finns massor av information om detta ämne ute på webben. Om du inte redan har hittat Michael Reichmans sidor så kan det vara ett tips http://www.luminous-landscape.com finns massor av intressant och intellegenta artiklar på platsen
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Tjena ! Jag är oerhört tacksam för att du tar dej tid o svara på mitt inlägg ! Men när jag läser ditt inlägg så blir jag lite fundersam, för du skriver dina värden som du brukar använda i PS. men då får jag inte till det (Du har o göra med en idiot på området) Dina siffror verkar inte riktigt överens med siffrona i NX eller ??? Te.x dina siffror 200/1,5/1 i NX finns ju parametrana Intensitet/Radie o Tröskelvärde. Du skriver ju bl.a "Gränsvärde" vilket skulle det vara menar du. O sen vad det gäller kamerans inställning så påverkas väl inte RAW bilden ut av kamerans skärpe inställning eller (D200) det är väl bara färgprofilen som har betydelse eller ? Som du märker tycker jag det här är oerhört svårt men frågar jag inte när jag inte fattar så lär jag mej aldrig. Skall läsa ifrån länken du gav mej också.
 

Martin Gunnarson

Aktiv medlem
Värdena för oskarp mask överensstämmer inte mellan PS och NX. Här är en omvandling som jag hittade vid ett tidigare tillfälle på Nikonians ursprungligen från Nikon Canada

"Nikon Capture software includes an "unsharp mask" tool. The value indicators are not identical to those in Photoshop™. The table below shows the relationship between the values that Nikon and Adobe™ use in the unsharp mask tool. Nikon Capture Photoshop™

Intensity/Amount 0-100% 0-500%

Halo Width / Radius 0-100% 0-20 pixels

Threshold/Threshold 0-255 0-255"
 

Mankan G

Aktiv medlem
hi again folks

Det stämmer att värdena för NX och PS inte är helt transparenta. Om jag minns rätt så är värdet i NX 25% av värdet i PS. 100 som mängd i PS betyder 25 i NX. Det står i manualen men den har jag inte med mig just nu.

Hur kameran är inställd kan påverka uppskärpningen. Det stämmer att du kan alltid förändra inställningen i råfilskonverteraren men som du inte gör det utan bara applicerar oskarp mask på bilder med olika grundinställning av skärpa från kameran så kommer reslutatet bli helt olika. Vad jag menar är att du bör välja en inställning i kameran och utgå från den varje gång. Själv har jag satt skärpan till "High" i mina kameror. Det ger en ok kvalitet utan efterarbete för mitt arkivprogram och för enklare webbilder. När jag ska skriva ut en bild sätter jag alltid uppskärpan till "none" i råfilskonverteraren och fixar den i ett senare skede i PS.

Hoppas att svaret blev förståeligt....

Mankan

update, Det var visst 20% och inte 25%. 100 i mängd i PS motsvarar 20 i NX. Att jag inte har full koll på detta beror på att jag aldrig använt oskarp mask i Nikon Capture utan enbart i PS
 

Zoso

Aktiv medlem
Jag fick det här tipset på Nikon Cafe, det skall funka bra på D2X, men konstigt nog funkar det bra på min Hs också.

"D2X USM Settings:

These are the initial USM settings in NC4 Ron recommended:

ISO 100-200: 50, 5, 4
ISO 400: 50, 5, 8
ISO 800: 50, 5, 12
ISO 1600: 50, 5, 20"

/kent.
 
Senast ändrad:
ANNONS