Annons

Fråga om hemutbildning

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke77

Ny medlem
Är en nybörjare som vill lära mig mer om fotografering. Har plöjt igenom eh del böcker och undrar nu om det finns några bra böcker som finns i steget mellan total amatör och proffs. I de flesta "amatörböckerna" handla halva boken om hur en kamera fungerar, hur en dator fungerar och hur en skrivare fungerar. Det jag är ute efter är en bok med lite mer handfasta tips och övningar där jag bara får jobba med digitalkameran och dess inställningar.

Undrar också om det finns en interaktiv utbildning, typ "Bonniers Körkort" fast för fotografering.

Detta eftersom jag har svårt att få tid att gå på en "riktig" fotoutbildning...
 

Cygni

Aktiv medlem
Köp eller låna en bok om bildkomposition. Finns massor.
Har man bara grunderna i hur en kamera fungerar så är komposition det viktigaste. Sen kommer saker eftersom beroende på hur mycket man fotograferar.
En sak jag hänger upp mig mycket på är när fotografer inte bryr sig i vad som finns i bakgrunden på en bild och hur mycket du lägger den i oskärpa. (typ:- Jättefint porträtt men den där solrosen som sticker ut ur örat....)
 

Jonah Lake

Avslutat medlemskap
Böcker kan ge mycket inspiration. Det finns även många bra foto dokumentärer på YouTube.

Jag har en instagram sida där jag enbart fotar med en Fujifilm XE1 och ett manuellt objektiv på 40mmF1.8 i ett år. Utrustningen köpte jag för under 1500kr och fungerar hur bra som helst.
Även om jag fotat i över 20 år och även jobbat professionellt som fotograf så har mitt projekt ändrat hur jag tänker i mitt fotande, komposition etc
Projektet #onecameraonelensoneyear kommer bli till en bok nästa år där jag går in mer på tänkandet bakom bilderna istället för teknisk information.

Jag leker runt med dubbel exponering och allt mellan himmel och jord. Många av bilderna jag lägger upp är random.


I maj fotade jag bara svartvitt, I Juli bara streetphotography och nu i Augusti fotar jag allt som inte har med ansikten, personer m.m att göra.
Olika projekt för olika månader med samma utrustning i ett år.

Kanske kan inspirera? @xftales
www.stayuntilforever.com/one-camera-one-lens-one-year
DSCF8774-01.jpeg
Här är kameran

DSCF8315-01.jpeg
 

pdahlen

Aktiv medlem
Titta runt lite på moderskeppet och se vad du tycker. Det är guld värt för att få tips om redigeringar men det finns också utbildningar inom fototeknik, inom olika genrer
 

martley

Aktiv medlem
Om man tittar på min profil så står det att jag går en kurs på "Fotosidan Akademi", vilket jag gjort i stort sett sedan jag registrerade mig på fotosidan. Detta är inte riktigt helt sant, jag råkade starta kursen av misstag när jag klickade på länken för att se vad kursen handlade om, men jag kanske ska ta upp den nån gång när jag får tid, för det verkar vara en riktigt bra kurs, med en del praktikinslag, man får ett fotouppdrag och sedan ska man ut och fotografera bilder som uppfyller uppgiften i uppdraget. Bilderna ska man sedan skicka in för bedömning, och de bedöms såvitt jag förstår av personer på fotosidan. Så även om jag inte ens har påbörjat denna kurs så tror jag att jag kan rekommendera den, eftersom det inte bara handlar om "torrsim" framför dataskärmen.
 
ANNONS