Annons

Nybörjarfrågor i Aperture 1.5

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerker 77

Aktiv medlem
Håller som bäst på att sätta mig in i Aperture 1.5 och frågor på funktioner jag inte hittar/saknar dyker upp. Hoppas ni kan hjälpa mig!

1. Hur stänger jag en dialogruta utan att använda musen?
Ex. Klickar på ”C” får fram ”Crop-rutan”, men hur får jag bort den utan att använda musen.

2. Hur får jag verktyg att stanna kvar i ”Adjustments”-paletten?
Ex. Edge sharpen vill jag ha statisk på plats, Går det?

3. Jag har problem med att zooma in på flera bilder än två i multi view-läget?
Det fungerar på mitt äldre bildkartotek som ligger i .tif-format, men med RAW-filer från Canons 10D och 1DmII fungerar det inte. Aperture avmarkerar automatiskt de markerade bilderna som ligger mellan första och sista om jag tex. har markerat 4 bilder, och vill ”zooma” in på alla?
Är det en bug eller funktion?

Tack på förhand / Jerker
 

Jerker 77

Aktiv medlem
Tack för hjäplen.
Punkt 1. och 2. löste sig. Men punkt 3. måste vara en bugg hos mig.

Jag får det inte att fungera. Som sagt mitt gamla tif-arkiv fungerar att välja flera och zooma in på samtidigt med inte Canons RAW-filer. Three up fungerar också som det skall, men markerar jag tre styken med multi valt och zoomar så visar Aperture bara två av dem, första och sista i markeringen.

Skumt!
 

edvardwendelin

Aktiv medlem
Jerker 77 skrev:
Tack för hjäplen.
Punkt 1. och 2. löste sig. Men punkt 3. måste vara en bugg hos mig.

Jag får det inte att fungera. Som sagt mitt gamla tif-arkiv fungerar att välja flera och zooma in på samtidigt med inte Canons RAW-filer. Three up fungerar också som det skall, men markerar jag tre styken med multi valt och zoomar så visar Aperture bara två av dem, första och sista i markeringen.

Skumt!
Intressant. Gäller det alla projekt du har? Hos mig funkar det fint i alla fall. Jag markerar säg 5 bilder o trycker z o då zoomar alla in. Sen med shift + space kan jag dra o slita i alla.

Ett tips kan vara att söka i aperture forumet hos apple och om det inte ger resultat ev bygga om biblioteket och fråga i forumet vad det kan vara.

mvh,
Edvard
 
ANNONS