Annons

Falsk annonsering?

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Igår startade jag en tråd om vad jag anser oseriösa män som vill vara "modeller". Då misstänkte jag att de skrev till mig för att jag efterlyser modeller på min hemsida Nu börjar jag starkt misstänka att det ligger någon falsk annons ute någonstans som inte jag själv skrivit och som jag absolut inte vill ha. Jag är verkligen inte intresserad av den typen av fotografering som vissa tycks ha fått för sig. Har någon sett en annons någonstans som kan vara grunden till att jag får alla dessa mail så kan ni väl tala om vart. Jag har inte ens en aning om vart jag ska börja leta annonser. Anledningen till min misstanke är ett 15-tal mail i stil med detta:
Hejsan! Tror vi har pratat nån gång förut. Såg att du söker manligamodeller. E det för naken bilder, erotiska bilder, porrbilder? Jag har poserat för en tjejfotograf förut. Hon ville ha bilder på en
kille som onanerade. Det kändes underligt först men sen var det inga
problem. :)
Hör av dig!

Jag vill ha ett slut på detta och jag vill veta vem som kan ligga bakom. Tacksam för all hjälp jag kan få.
/Lotta
 

cwe

Aktiv medlem
Ledsen Lotta, har inget sett.

Men *fy fan*, vad obehagligt!
Hoppas att det slutar snart...

-Christian
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Har du provat det uppenbara; att fråga de som mailar var de såg att du sökte modeller?
 

Joker

Aktiv medlem
Kan det inte var som följd av tråden du har fått denna ovälkomna respons?
FS har drygt 11000 medlemmar, 100 snuskgubbar bland dessa utgör knappt en procent. Om sedan 20 av dem mailar dig är väl resultatet det du upplever.
Att det finns galningar på FS har vi sett så denna slutsats är inte orimlig.
 

lotelo

Aktiv medlem
Jo det har jag provat. Svarar att jag inte är intresserad men att jag är nyfiken på vart de sett en sån annons. Tyvärr inte ett enda svar ännu. Har också kollat upp IP-nummer fast alla mail kommer direkt från personerna som skriver. Obehagligt är det och jag fattar inte vad någon ser för nöje i att lägga ut falska annonser.
/Lotta
 

Maverick

Aktiv medlem
Prova och sök på ditt eget e-mail på google t ex. Sedan är det bara att kolla om det blir träffar på någon sida där man inte vill ha den.

Långskott men värt ett försök.

IP-addresserna borde också i vissa fall kunna ge en ledtråd om varifrån dessa personer kommer ifrån.

Prova också att söka på respektive e-mailaddress här på sidan så ser du om de kommer härifrån. Likaså med IP-addresserna, men det kanske inte fungerar. Det borde Christer kunna svara på.

Mvh
Maverick
 

lotelo

Aktiv medlem
Att söka medlemmar här på emailadressen funkar väl inte? Bara ett enda namn av de som skrivit stämmer ihop med medlemsskap på fotosidan, resten verkar inte vara medlemmar. Googlingen gav inte något resultat. Hur kan jag kolla upp IP-adresser om jag vill veta mer än vilken dator de hör till?
/Lotta
 

Maverick

Aktiv medlem
Nja, du borde kunna se från vilken leverantör de har. Det borde du kunna se i den kedja som uppstår när du slår upp ip:t. Sitter de t ex på ett företag så borde du hitta en nod från det företaget.

Det är lite jobbigare om de sitter på modem då man typiskt får upp t ex telia, men det säger ju inte så mycket.

När du säger att du kollat vilken dator det kommer ifrån, vad exakt är det du gjort? Är det en IP-slagning du gjort?

Mvh
Maverick
 

lotelo

Aktiv medlem
Nej, det var en felskrivning. Jag har bara kunnat kolla upp vilken leverantör. I några fall har jag då fått fram lokalisering i landet också men någonting annat vet jag ju inte hur man skulle kunna få fram.
/Lotta
 

lotelo

Aktiv medlem
Rättelse. När jag skrev att alla mail kommer från direkt från personerna så menade jag att jag uteslutit att det var en och samma person som attackerade mig med alla mail.
/Lotta
 

Magnus Nyman

Aktiv medlem
Hej Lotta!
Har du nyligen lagt ut din sida på nätet så den nyligen kommit in på någon sökmotor?
Det behöver inte finnas någon annons för att det ska klicka in en massa idioter.
Kan som exempel berätta att Norska Ornitologerna en månad fick mer än tio gånger så många besök än vanligt.
Det visade sig att de den månaden hade en rapport på engelska som innehöll orden Great tits ( Talgoxe eller stora bröst) och birds ( fågel eller brud) Följande månad var besökar antalet tillbaka på enbart fågel intresserade.
Så det kan vara så att dessa hoppfulla män hittat din sida och adress genom att söka på modeller eller något annat ord.
Det är bara att stoppa icke önskvärda mail i papperskorgen.
MVH
Magnus
 

lotelo

Aktiv medlem
Nja, den är faktiskt inte reggad ännu. Att döma av texten i några mail verkar det ju som de läst att jag söker just manliga modeller, vilket jag aldrig gjort överhuvudtaget. I går lade jag till följande text på min hemsida efter att ha fått ett tiotal mail redan då.
Eftersom jag fått många förfrågningar från killar som vill bli fotograferade så vill jag klargöra att jag inte är intresserad av nakenfotografering vad gäller er. De projekt jag har på gång med manliga modeller är så kallade modefotograferingar och några projekt med nakna män finns inte heller i åtanke.
I morse hade jag sex nya email från killar som vill modella. Jag tvivlar starkt på att det kommer såpass många från min hemsida eftersom den inte ens är reggad på sökmotorerna.
/Lotta
 

cwe

Aktiv medlem
Lotta, bara så du vet så hittar Google din hemsida redan... De är ganska finurliga, de däringa sökmotorerna...
-Christian
 

Maverick

Aktiv medlem
Tänkte på en sak, att ha en site på domänen makes.it kanske inte framstår som sådär jätteseriös. Även om jag tycker din sida i övrigt är väldigt tydlig på den punkten. Det är nog bara att hoppas på att någon svarar vart han hittat annonsen.

Mvh
Maverick
 

lotelo

Aktiv medlem
Hm, google var snabba då. Men hur som helst så fick jag inte upp sidan på en sökning av ordet modell, fotomodell eller liknande med felstavningar. Mailen är på väg att svämma över, det droppar in nya hela tiden och att någon nu skulle missuppfatta texten på min sida så grovt tror jag inte på. Kanske dags att byta mailadress.. Så du reagerar på domännamnet? Det var ju inte tänkt på det sättet förstås men kanske jag byter domän också.
/Lotta
 

Maverick

Aktiv medlem
Enda sättet att aktivt själv leta är nog att kolla igenom diverse kontaktsidor på nätet och se om du hittar något.

Jag kan hålla med om att det låter som det ligger en annons uppe någonstans. Jag såg din sida förut innan du ändrade och inte ens då tyckte jag det gick att missförstå din seriositet i frågan.

Mailen tyder också på att de som svarar inte ens har sett din sida.

Så det är nog någon som har ett horn i sidan till dig som lagt upp någon form av kontaktannons någonstans. Tråkigt men sant...

Du kan ju alltid svara på något mail och spela med, och så säger du att du har satt ut så många annonser så att du hemskt gärna skulle vilja veta vart vederbörande läst annonsen. Allt för att du för framtida bruk ska veta vart det lönar sig att annonsera naturligtvis.

Mvh
Maverick
 

lotelo

Aktiv medlem
Maverick, jag tror inta att jag någonsin kommer att annonsera på kontaktsidor, absolut inte om det är såna här svar man får. Enligt Ip så är det hittills bara två stycken som mailat från fotosidan, b l a det mailet jag klippte in då jag startade tråden. Det äringa problem att se om de kommer härifrån, Så läser någon "typ" det här vill jag råda er att passa er för att skicka "fulmail" till mig, händer det igen att de kommer från FS så lovar jag att jag listar upp de personerna på min sida. Spela med, nää jag tror jag bara skiter i det här. Nån gång ger det sig väl och förhoppningsvis får jag något svar ändå om vart ev. annons finns.
/Lotta
 

honkan

Aktiv medlem
Hej lotta!

Jag hoppas innerligt att du hittar orsaken till elendet, var det du som ropade in en Mamaya 645 på Tradera föresten?.

Mats.
 

lotelo

Aktiv medlem
Det har lugnat sig med mailen, inga nya under eftermiddagen. Angående kameran så får jag väl sälja den vidare i min tur. Har redan en 645super och fick nu hjälp med inropningen av en 11-åring. Ett tips, lämna aldrig ungarna vid datorn om du sitter inloggad någonstans.. Tror du hon får någon julkalapp i år?
/Lotta
 

walter-g

Aktiv medlem
Lotta!
Det du upplever är avigsidan med internet.Det finns alltid,säkert även bland FS, nån enstaka som nappar på sånt här, kanske t.om på rent jävelskap, där vare sej fotografi eller seriöst modellerande är huvudorsaken till att dom hör av sej.Jag föreslår papperskorgen, eller att inte ens öppna skumma oklara meddelanden.
 
ANNONS