Annons

Vit eller svart bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!
Jag skulle vilja ha lite tips på hur man får en helt vit/svart bakgrund vid porträttfotografering?
Jag hängde upp ett ostruket vitt lakan som bakgrund när jag fotade min flickvän och man ser lite veck och så, inte så snyggt...
Hur gör alla? =)
Belysa bargrunden?

Tacksam för svar
/Emil
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
När du använder en vit bakgrund så bör du belysa den med (minst) en separat blixt och låta ljuset från den vara minst 2EV (bländarsteg) starkare än ljuset på motivet. På så sätt blir bakgrunden överexponerad. Resultatet är en kritvit bakgrund utan veck mm.
Här är ett exempel.


När du använder svart bakgrund så är det tvärt om. Där gäller det att få bakgrunden underexponerad så att den blir alldeles kolsvart.
Och här är ett exempel på det.

Lycka till!

:)
 
Senast ändrad:

EricSthlm

Avslutat medlemskap
niklas:
när du säger 2steg överexponerad bakgrund menar du att bakgrundsblixten tex om man ställer huvudljuset på 2,8.... ska då bakgrundsblixten vara på umm 4.0?
 
Tack så mycket niklas!
Tips på någon blixt man kan använda till det här?
Jag har en Canon 430EZ just nu, men lär väl behöva en till om jag ska överexponera bakgrunden.

Om jag har en svart bakgrund, underexpinerar jag den genom att bara rikta en blixt mot modellen?
Hur ska den blixten riktas?

nybörjare... =)
/Emil
 

steinick

Aktiv medlem
Emil Ballovarre skrev:
Om jag har en svart bakgrund, underexpinerar jag den genom att bara rikta en blixt mot modellen?
Hur ska den blixten riktas?
Du ska inte sätta något ljus alls på bakgrunden. Kom ihåg att bakgrunden bör vara minst 1,5 m bakom modellen, dels för att bli oskarp, dels för att skuggan från ljuskällan inte ska synas (om du har ljus bakgrund).

Rikta inte bllixten direkt på modellen, 45° från sidan är bättre. Du bör också diffusera blixten, annars blir det väldigt hårt.
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Emil Ballovarre skrev:
Tack så mycket niklas!
Tips på någon blixt man kan använda till det här?
Jag har en Canon 430EZ just nu, men lär väl behöva en till om jag ska överexponera bakgrunden.
/Emil
Du kan använda vilka blixtar som helst som går att ställa in manuellt.
Sen ser du bara till att kräma på den bakre ett par steg mer än huvudljuset.

Du bör även, som Lars Erik skrev, diffusera huvudljuset på något sätt. Tex slå blixten i ett paraply. Har du inget "riktigt" fotoparaply så kan du alltid ta ett vanligt paraply och klä det med vita A4 papper på insidan. Gjorde detta själv förut inan jag köpte riktiga grejer. Lite bökigare, men det funkar kanon.

Du kan även slå blixten i taket för att skapa ett mjukare ljus än det du får genom att slå blixten rakt på. Här är det dock risk att modellen får mörka skuggor under ögonen i och med att ljuset kommer uppifrån (går att motverka något med en omnibounce) men ljuset blir i alla fall trevligare än om du slår den rakt på.
 

steinick

Aktiv medlem
Avdelningen för detaljer:

Diffuserat ljus: att låta det direkta ljuset gå genom ett halvgenomskinligt material, t ex en bouncer eller ett halvgenomskinligt paraply.

Reflekterat ljus: allt ljus reflekteras mot en reflekterande yta, t ex reflexskärm eller paraply (vitt/silver). Inget direktljus på motivet.

Bouncern ger, enligt min åsikt, ett ljus med mer riktning och karaktär än det reflekterade paraplyljuset. Det sprider sig i rummet och är svårare att styra. Jag använder paraplyljus som allmänljus eller för att belysa stora motiv.
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Det här är för tidigt på morgonen för mig...
kan inte hålla reda på någonting. Klart att paraplyljus är reflekterat och inte diffuserat som jag skrev tidigare.

Anledningen till att jag föreslog paraply är för att det är lättare att tillverka själv (och köpa) än en bouncer.

Nu ska jag nog ta och somna om... ;)
 
Så om jag provar att köra med ett paraply klätt med vitt papper och har modellen 1,5 meter framför bakgrunden (vitt lakan) så borde den bli helt vit då?

/Emil
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Nej, i och med att du exponerar efter avståndet till modellen så kommer bakgunden få mindre ljus än modellen och därmed bli något underexponerad, dvs något grådassig med risk för att veck syns om lakanet inte ät absolut plant.

Du måste alltid belysa bakrunden med en separat ljuskälla om du vill få den helt vit.

Däremot så kan hu få en svart bakgrund att bli svart med samma ljussättning som du nämnde.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
The skrev:
Annars kan man alltid redigera bort fula streck och skuggor i photoshop. Funkar alldeles utmärkt.
Fast det är ju praktiskt att behärska ljussättningen såpass att man slipper det. Om man plåtar en porträttserie på tio bilder t.ex;-)
 

Datura

Aktiv medlem
Visst. Men det pratas ofta om alla dessa ljuskällor, blixtrar och bouncers. Tänkt om man inte har pengar och tillgång till all utrustning?

Jag har köpt 2 st vanliga 500W lampor på stativ, sen har jag lakan som bakgrund. Det blir inte världens snyggaste men med lite hjälp av photoshop så...

Lägger upp lite bilder sedan från min lilla "hemmastudio"
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
The skrev:
Visst. Men det pratas ofta om alla dessa ljuskällor, blixtrar och bouncers. Tänkt om man inte har pengar och tillgång till all utrustning?
Sant. Men behärskar man ljussättning, inser man snart att man sparar massor med tid med att göra rätt från början. Dessutom är det kul att sätta ljus!
Men visst, P-shop har räddat mig ibland oxå;-)
 

SunKi

Aktiv medlem
The skrev:
Visst. Men det pratas ofta om alla dessa ljuskällor, blixtrar och bouncers. Tänkt om man inte har pengar och tillgång till all utrustning?

Jag har köpt 2 st vanliga 500W lampor på stativ, sen har jag lakan som bakgrund. Det blir inte världens snyggaste men med lite hjälp av photoshop så...

Lägger upp lite bilder sedan från min lilla "hemmastudio"
Skicka gärna ett meddelande eller skriv något i tråden då, skulle vara intressant att se resulteten, helst utan photoshop också :)
 
ANNONS