Annons

Det bästa rockfotot du sett!

Produkter
(logga in för att koppla)

Chasid

Aktiv medlem
I denna tråd skulle jag vilja ha en diskussion om det bästa rockfotot som du har sett. Som trådskapare tar jag mig friheten att lista min absoluta favorit.

Bilden jag har i åtanke är Pennie Smiths fantastiska ögonblicksbild av Paul Simonon som i ren frustration i slutet av en tre månaders turne slår sönder sin favorit elbas mot golvet på Palladium i New York. Det är ingen tekniskt perfekt bild men känslan och dramatiken i den är fantastisk. Pennie Smiths bild pryder också omslaget till en av de bästa skivorna (i mitt tycke) som någonsin har gjorts: London Calling av the Clash.

http://www.3ammagazine.com/buzzwords/images/2002_jan/clash.jpg

Jag köpte det lysande dubbelalbumet London Calling mycket pga omslagsbilden och jag lyssnar fortfarande regelbundet på skivan trots att det är 27 år sedan den släpptes, har du inte hört den köp den!
 

blixa

Aktiv medlem
Vet inte om du menar att det måste vara en livebild, men en bild som jag älskar är denna på sångaren Ian Curtis från Joy Division.
 

Chasid

Aktiv medlem
matnyttige skrev:
Lätt att bli nostalgisk men Eric Meolas bild på världens bästa album - Springsteens Born to run tycker jag är helt fenomenal. Kanske inte så mycket rock o pungsvett men det går knappast att fånga "vänskap" bättre på en bild.
Omslagsbilden till Born to Run är helt klart ett mycket bra rockfoto, det ligger som nummer två på min 5 i topp lista över bästa rockfoto!
 

exp

Aktiv medlem
om man ska vara nostalgisk så måste jag nog hålla med trådskaparen.

annars om man är lite mer i nytiden så ligger ju någon utav rockfoto Emmas bilder högt upp på listan.
 

cowboy

Aktiv medlem
Jag har en av Niklas Carlssons kanonbilder från i somras på näthinnan men hittar inte den just nu på www.rockfoto.nu .
På rockfoto finns annars hur mycket bra rockbilder som helst, jag kan lätt plocka ut kanske hundra "bästa bild", extra kul (förutom störtfloden av bra bilder) att alla fotograferna är så unga.

Här är en grymt bra av Emma, jag kan förstå hur överväldigande den blir i riktigt stort format.
 

Possinho

Aktiv medlem
Chasid skrev:
I denna tråd skulle jag vilja ha en diskussion om det bästa rockfotot som du har sett. Som trådskapare tar jag mig friheten att lista min absoluta favorit.

Bilden jag har i åtanke är Pennie Smiths fantastiska ögonblicksbild av Paul Simonon som i ren frustration i slutet av en tre månaders turne slår sönder sin favorit elbas mot golvet på Palladium i New York. Det är ingen tekniskt perfekt bild men känslan och dramatiken i den är fantastisk. Pennie Smiths bild pryder också omslaget till en av de bästa skivorna (i mitt tycke) som någonsin har gjorts: London Calling av the Clash.

http://www.3ammagazine.com/buzzwords/images/2002_jan/clash.jpg

Jag köpte det lysande dubbelalbumet London Calling mycket pga omslagsbilden och jag lyssnar fortfarande regelbundet på skivan trots att det är 27 år sedan den släpptes, har du inte hört den köp den!
Instämmer, både på bilden och på skivan.
 

LostInSpace

Aktiv medlem
vad roligt att ni gillar våra bilder! och ja alla fotografer på rockfoto är unga, fortfarande ingen över 30 ;)

jag gillar också clash fotot men det finns så sjukt många snygga bilder att jag har svårt att välja en favorit. jag har massa böcker hemma med snygga bilder från framför allt slutet av 60-talet-början av 80-talet och många är ju riktiga klassiker. jag får nog återkomma!
 
ANNONS