Annons

Färgkontrollpunkterna i Capture NX

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinG

Aktiv medlem
Har just börjat använda Capture NX och trixar en del med färgkontrollpunkterna. Det är ju ett fantastiskt verktyg. Dock är det en sak som jag hänger upp mig på.

Om man sätter punkten på ett ställe och ljusar upp, så utgår det från mitten och tonar ut mot sidorna. Alltså blir det nästan vitt i mitten och gråare utåt. Ljusar man upp så mycket det går så ser man en liten vit ring precis där punkten sitter. Inte särskilt snyggt.

Är det någon som vet om man kan ändra detta, eller få bukt med det på något sätt?

Tacksam för hjälp!

/Martin
 

Zoso

Aktiv medlem
Du tar nog i för mycket, det finns ju gränser för vad verktyget klarar, men du kan ju prova att sätta flera små punkter, det kanske hjälper.

När du ljusar upp mörka områden så skapar du brus också, det är alltid bättre att göra en så bra exponering från början så du slipper ta i så det knakar i editeringen :)

/kent.
 

MartinG

Aktiv medlem
Ja, jag vet det där med pixlarna. Man kan inte ljusa upp underexponerade delar utan att det ser kass ut efter ett tag. Men i den här bilden blev det bra, eftersom jag ljusat upp en enfärgad bakgrund som då blev brusig mot en knivskarp modell i förgrunden.

Men visst, man kan sätta ut flera punkter, det kanske är så man får göra. Jag får prova mig fram lite.

Kan ju passa på att ställa en annan fråga om programmet också, när jag ändå är igång. Det handlar om att importera färgprofiler. Jag laddar ner en profil från ett labbs hemsida och lägger den i Microsoft/system32/spool/drive(någonting)/color - precis som det står i Capture NX:s hjälpavsnitt, men när jag trycker på konvertera till profil så finns den inte med där, det är bara Nikons egna, samma som tidigare. Gör jag fel, eller?

/Martin
 

Zoso

Aktiv medlem
MartinG skrev:
Ja, jag vet det där med pixlarna. Man kan inte ljusa upp underexponerade delar utan att det ser kass ut efter ett tag. Men i den här bilden blev det bra, eftersom jag ljusat upp en enfärgad bakgrund som då blev brusig mot en knivskarp modell i förgrunden.

Men visst, man kan sätta ut flera punkter, det kanske är så man får göra. Jag får prova mig fram lite.

Kan ju passa på att ställa en annan fråga om programmet också, när jag ändå är igång. Det handlar om att importera färgprofiler. Jag laddar ner en profil från ett labbs hemsida och lägger den i Microsoft/system32/spool/drive(någonting)/color - precis som det står i Capture NX:s hjälpavsnitt, men när jag trycker på konvertera till profil så finns den inte med där, det är bara Nikons egna, samma som tidigare. Gör jag fel, eller?

/Martin
Jag ställer in NX att arbeta med AdobeRGB, det gör man under inställningar/färghantering, jag skickar till Crimson själv och dom vill ha filen i AdobeRGB.

Jag gör sedan den sista editeringen i PS, storleksinställning samt USM och då har jag även PS inställt att arbeta med AdobeRGB.

Står din färgprofil med i listan där du kan välja profil så borde det fungera likadant med den som med AdobeRGB, se till att din profil är i bockad att användas med NX, då borde den vara inställd och klar när du sparar filen.

/kent.
 

Goran

Aktiv medlem
Zoso skrev:
Du tar nog i för mycket, det finns ju gränser för vad verktyget klarar,

När du ljusar upp mörka områden så skapar du brus också, det är alltid bättre att göra en så bra exponering från början så du slipper ta i så det knakar i editeringen :)

/kent.
så e det, att döma av dom tester jag gjort så verkar inte NX använda RAW-data när man gör korrigeringar med färgkontrollpunkter, så det verkar inte finnas samma marginaler som när man ställer exponeringskompensation på vanligt sätt i efterhand,
(base adjustments -> raw adjustments -> exposure compensation),
 

Mankan G

Aktiv medlem
MartinG skrev:
Ja, jag vet det där med pixlarna. Man kan inte ljusa upp underexponerade delar utan att det ser kass ut efter ett tag. Men i den här bilden blev det bra, eftersom jag ljusat upp en enfärgad bakgrund som då blev brusig mot en knivskarp modell i förgrunden.

Men visst, man kan sätta ut flera punkter, det kanske är så man får göra. Jag får prova mig fram lite.

Kan ju passa på att ställa en annan fråga om programmet också, när jag ändå är igång. Det handlar om att importera färgprofiler. Jag laddar ner en profil från ett labbs hemsida och lägger den i Microsoft/system32/spool/drive(någonting)/color - precis som det står i Capture NX:s hjälpavsnitt, men när jag trycker på konvertera till profil så finns den inte med där, det är bara Nikons egna, samma som tidigare. Gör jag fel, eller?

/Martin
Hi folks

Av någon outgrundlig anledning så måste du även installera profilen innan Capture kan hitta den. Högerklicka på profilen i "system32/spool/drive(någonting)/color" eller var du nu har lagt den och välj installera färgprofil. Det tog mig ett antal timmar/minuters läsande i manualen för NX innan jag insåg detta. Det räcker alltså inte att bara lägga den på rätt plats.

Detsamma gäller för alla Nikons programvaror. Tex är det rätt behändigt att låta Nikon View byta ut profilen mot tex Adobe RGB 1998 direkt i filöverföringen. Samma sak här. Du måste installera profilen innan View hittar den.

Mankan
 
ANNONS