Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hantera stora mängder RAW?

Produkter
(logga in för att koppla)

Taka

Aktiv medlem
Finns det något motsvarande program som Picasa2 fast för RAW? Grymt enkelt endast för att få en överblick över alla RAW man har tagit under en dag.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Hi folks

Jag gissar att du är ute efter ett arkivprogram eftersom du vill ha ett som liknar Picasas funktioner. IView är ett kanonprogram för detta. Kostar en slant dock.

Mankan
 

Månsson

Medlem
RAW i filhanteraren

Om du går in på Microsoft hemsida (sök bara på RAW) kan du ladda ner en fil och tittapå RAW i filhanteraren
 

Sirre

Aktiv medlem
Picasa funkar med raw!

Eftersom du frågar om ett program typ Picasa så använd Picasa! Under inställningar kan du kryssa i att den skall behandla även raw-filer. Så enkelt är det.
 

Petter Stahre

Avslutat medlemskap
Alternativt iView Media Pro:
http://www.iview-multimedia.com/

Suverän programvara för främst sortering och katalogisering, dessutom till ett rimligt pris. Inga problem att ta in exempelvis 4000 RAW-filer från en 1DsII vilket jag gjorde nyss och få upp dem som stora tumnaglar (i valfri storlek) eller se bilderna på helskärm för att sedan ranka bilderna och sedan sortera efter vilken ranking du gett dem. Sparar timmar i arbete genom att du kan se RAW-filerna i helskärm och snabbt bläddra mellan dem, innan du går vidare till din RAW-konverterare.

När man importerar bilderna gör den previews vars snabbhet beror på dator - men generellt kan jag säga att den är väldigt snabbt igång även på en standarddator. Och du kan börja arbeta medan den bygger vidare på previews.

// Petter
 
ANNONS