Annons

macro objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

oakleydiver

Medlem
jag funderar på att köpa ett 60mm macro från Canon nu undrar jag om det går att andväna en port för en 100mm eller blir den för lång
fick lära mig av en vis person(på dyk leif) att det ska va bättre med en längre port för macro


ja jag vet att det blev en rätt konstig fråga

Niklas
 

riki

Medlem
Jag kan tänka mig om du har en lång port så kan du inte komma så nära, då porten rent fysiskt kommer att ta i det du vill fotografera.
 

Ingvar

Aktiv medlem
Hej! Rent generellt är det ju säkrast och bäst att köpa en port som passar objektivet, och sedan förlänga med mellanringar så att det passar andra objektiv, alternativt för att minska mängden vatten mellan motivet och kameran. Men om du redan har en port för 100 mm så finns det all anledning att testa den med 60 mm objektivet. /Ingvar
 

SimonLid

Aktiv medlem
Jag har ett Canon 60mm till min 350 och till mitt hus fanns det en port som är för 60mm objektivet. Vad har du för hus?
 

Ingvar

Aktiv medlem
Ett förtydligande: Det vi pratade om under workshopen var att man i partikelrika vatten ibland kan minska mängden partiklar i strålgången genom att förlänga porten, och därmed ersätta vatten med luft på en del av sträckan mellan objektet och objektivet. Denna teknik lämpar sig i första hand vid tele-makro. Jag använder den framgångsrikt med mitt 105 mm makroobjektiv. Riki har helt rätt i att marginalerna är betydligt mindre med ett 60 mm makro. Redan utan förlängning blir det ju ofta svårt med ljussättning pga det korta avståndet mellan objekt och portfront, när man kommer ned mot objektivets närgräns (skala 1:1). Ett tele-makro klarar sig bättre i skala 1:4 till 1:1. I många undervattensfotografers kameraväska hittar man flera makroobjektiv, med olika brännvidder, just pga detta. Summan av detta är, att man ska i första hand skaffa sig en port som är anpassad till aktuellt objektiv. I vissa lägen kan man sedan experimentera med att förlänga porten, för att minska avståndet i vatten. Men det är litet överkurs...
 
60 mm?

Hej Niklas,

Är det DX-format på din kamera? Isf, ska du använda 60 mm till makro eller fiskporträtt? Jag Har testat fota med 105 mm (dvs ungefär 100 mm) samt med 55 mm (dvs ungefär 60 mm) och min erfarenhet är att 105 mm är bättre lämpad för makro under vatten.

Med 55 mm måste man gå så nära motivet att det är svårt att få in ljus från blixtarna. Dessutom skrämmer man lätt bort skygga djur.

Till fiskporträtt är dock 55 mm helt kanon! Rättecknande, lagom avstånd, ...

Har även provat fota makro med 55 mm + 2x teleconverter, och det funkar bättre. Men AF blir VÄLDIGT långsamt (vilket man iofs kan leva med om man låser fokus manuellt).

Det här var väl inte så mycket svar på frågan, snarare min erfarenhet av de två objektiven. Så ang. port:

Om den långa porten inte vinjetterar och om du anser att du kan släppa in tillräckligt ljus från blixtarna mellan portkant och motiv, så hade jag kört med den.
 

vannar

Medlem
60mm är ettgrymt litet objektiv, medans 100 är rätt fläskigt.

Jag hade satsat på en separat port till 60mm aren... om inte annat för att det blir en jädra massa luft inne i porten som kommer fucka upp balansen helt tror jag.

60 mm är mycket kompetent till såväl macro som fiskporträtt, mera allround än så är blir det nog inte, passar lika bra till nakensnäckor som till fiskar... Visst måste man gå närmare med ettt 60mm än med 100mm men det är sälan ett problem, för det mesta man fotar macro på är ju inte så snabba ändå...
 
ANNONS