Annons

17-55 untervatten

Produkter
(logga in för att koppla)

motionsync

Aktiv medlem
Är det nån här som använda Nikon 17-55 untervatten? Skulle gjärna höra vad ni tycker.

Tills nu användade 10,5mm 16mm Bådda Fisheyes
& Tokina 12-24
Men jag är inte glad av Tokinas qualitys untervatten så jag tänka sälja den & använda min
17-55 för mina Model Photos
 

Ingvar

Aktiv medlem
Hej! Jag använder DX 17-55/2.8 med Seacam Silver + Fisheye port + extension tube. Det fungerar utan extra dioptrier på längre avstånd, men för att få bibehållen närgräns måste jag komplettera med +4 dioptrier. För modellfotografering bör det funka utan försättslinser, men det beror ju givetvis på vilken port du har, och precisionen i objektivets placering i den porten. Egentligen är ju vidvinkelzoomar alltid en stor kompromiss under vattnet. Fasta linser är generellt mycket säkrare att satsa på. Jag är dock nöjd med min lösning. Det går dock inte att ta några over/under bilder, på det sätt som jag kan med 10,5 mm. /Hälsningar Ingvar
 

motionsync

Aktiv medlem
Tack Ingvar

Yes Zoomar är en kompromiss men jag trör , som du , att 17-55 är så vas bra att det skulle funka

Zoom för mej i modelbilder är vigtig då jag ljusätta analunda & jag vill gjärna inte röra mej för mycket men hellst zomma in & out

Var har du för en extension på din seacam dome
& när behöver du +4 diopter.. Object , för maj är minimum 0.5 meter away så kanske jag behöve ingen diopter
 

Ingvar

Aktiv medlem
Hej! Jag använder Seacam Port Extension PVL 60 till min Fisheye port. Hoya har ett set med försättslinser med 77 mm gänga, +1, +2 och +4 dioptrier för ca SEK 800:- i ett behändigt galonfodral. Köp evt det och testa. Fyra dioptrier kanske du inte behöver, men helt utan så blev min närgräns rätt dålig, strax under metern. Där vill du nog inte ligga. (Jag ska vid tillfälle mäta upp ordentligt, i pool och med måttband. Har inte hunnit det ännu.)
 

motionsync

Aktiv medlem
då man använda en diopter för correctur.

Men det finns anda som köra andra konfigurationer med 17-55 & dem behöver inga diopter.. då bli över under ingen problem..

HMM över under skulle vara bra med en 10,5 eller 16mm fisheye

I alla fall jag har redan samma hoya +1 +2 +4 diopters :)


& har beställt en 40cm extension
Har redan en 20 & en 30 så jag hoppas att hitta nånting bra skärpa mellan 60 cmm eller 70 cm
 

Ingvar

Aktiv medlem
Bent C. skrev:
Varför går det inte att ta over/under med 17-55an, Ingvar?
I ett läge där det krävs försättslinser för att korrigera så att objektivet kan fokusera på den "virtuella bild" som skapas av en dome port under vattnet, så kommer det att innebära att det bara blir skarpt under vattnet. T ex + 4 dioptrier ger ju en fjärrgräns på 25 cm i luft.

Men om man kör utan försättslins, och nöjer sig med en närgräns på någon meter, så funkar det!

Men för över/under-bilder föredrar jag 10,5 mm fisheye. /Hälsningvar
 
ANNONS