Annons

Objektivbegränsningar EOS 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

tannler

Aktiv medlem
Kan nå'n vänlig själ reda ut vilka objektiv som passar, eller rättare sagt; går att använda, på en Canon EOS 10D.

Canon EF - ja
Canon EF-s - nej

.. men se'n då - det finns ju några tillverkare till och några varianter av de flesta.
 

Naqilja

Aktiv medlem
Precis som du själv skriver, EF - ja, EF-S nej..

Andra tillverkare så som Tamron och Sigma måste du se till att det är för canon, alltså med EF-fattning när du köper dom...
 

lusidor

Aktiv medlem
Det är bara Canon som gör objektiv med EF-S-fattningen. Alla fristående tillverkare använder EF.

Det är vissa funktioner hos digitalkamerorna som inte stöds av elektroniken i gamla piratgluggar. Brorsans gamla billiga Sigma 28-105 och 100-300 som gick i paket med EOS 300 (analog) funkar bara på största bländare på en digital.

Tyvärr finns det inga beteckningar eller så som man kan gå efter. Sigmas DG betecknar t ex bättre antireflex anpassat för dSLR, men även objektiv utan DG-beteckningen fungerar om det inte är för gammalt - dvs tillverkat före digitalåldern. Sigma vet jag chippar om objektiv om de inte är för billiga, då lönar det sig inte. Om du undrar över ett specifikt objektiv som du är osäker på kan du ju kontakta generalagenten.

/ L
 

tannler

Aktiv medlem
Naqilja skrev:
Precis som du själv skriver, EF - ja, EF-S nej..

Andra tillverkare så som Tamron och Sigma måste du se till att det är för canon, alltså med EF-fattning när du köper dom...
Förtydligar; Vilka vartianter av objektiv passar Canon EOD 10D, dvs. går att montera och använda? Är det rent av så enkelt att följande gäller;

Canon EF-s - nej, alla andra - ja ... eller måste man vara mer uppmärksam? Är det så här det ska uppfattas?

Canon EF - ja
Canon EF-s - nej
Sigma "old" - ?
Sigma DG - ja
Sigma DC - ja
Tamron "old" - ?
Tamron SP - ja
Tamron Di - ja
Tamron Di II - ja
Tokina AT-X "old" - ?
Tokina AT-X D - ja
Tokina AT-X DX - ja
 

hornavan

Aktiv medlem
Alla EOS objektiv passar till Canon 10D, dvs både Ef och Ef-s.
EF-s är gjorda för en mindre sensor; som 10D har.
EF-s passar inte på tex 5D som har så kallad fullformatsensor.
 

wolf95

Aktiv medlem
EF-s passar inte 10D därför att de objektiven sticker in för långt i kameran och kolliderar med spegeln.

Sedan att sensorn är i "rätt" storlek spelar ingen roll.
 

lusidor

Aktiv medlem
tannler skrev:
Förtydligar; Vilka vartianter av objektiv passar Canon EOD 10D, dvs. går att montera och använda? Är det rent av så enkelt att följande gäller;

Canon EF-s - nej, alla andra - ja ... eller måste man vara mer uppmärksam? Är det så här det ska uppfattas?

Canon EF - ja
Canon EF-s - nej
Sigma "old" - ?
Sigma DG - ja
Sigma DC - ja
Tamron "old" - ?
Tamron SP - ja
Tamron Di - ja
Tamron Di II - ja
Tokina AT-X "old" - ?
Tokina AT-X D - ja
Tokina AT-X DX - ja
Din lista stämmer utom på en punkt, nämligen att Tamron SP också är ett < ? >, finns både äldre och yngre (motsvarar EX och AT-X).

När det gäller ?-objektiv så vet ju för det mesta den man köper av om den funkar till en dSLR. Annars får du väl be om serienumret och kolla med generalagenten om du har anledning att vara skeptisk.

För att krångla till det ytterligare har jag nånstans i forumen läst att man kan modifiera ett EF-S 18-55 (kitobjektivet) så att det går att använda på en 10D. Hur det går till och om det finns några aber vet jag inget om.

Vad är det du ska ha Lennart?
 

tannler

Aktiv medlem
Lugn och ro - ;-)

En gång har jag av "misstag" köpt ett 24mm Sigma Auto Wide till Minolta ( borde ha varit ett AW II för att fungera med min KMD7D ). Jag sålde det sedan vidare till en kille som satte det på sin KMD5D - och minsann - det fungerade u.a. - men innan vi kom dithän, var blodtrycket farligt högt.

Nu har jag köpt en Canon EOS10D, enbart för att kunna använda ett Sigma 150/2,8 makro, och vill ha klart vilka begränsningar som gäller i fråga om val av begagnade objektiv - om jag nu skulle "snubbla" på nå't intressant. Det jag i första hand har i åtanke är att leta efter ett Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro och ett Canon TS-E 45mm f/2.8. Ingen av dem finns för M/AF och alternativet är ryska Arax, med sin, i bland rent usla, kvalitet. Canon-alternativen finns nya, både i Sverige och utlandet, och dyker upp begagnade då och då.

Först i och med denna hjälp, fattade jag att det är en rent fysisk skillnad mellan EF och EF-s och inte har ett skvatt med 135 vs. APS-C. Ja-ja, jag vet - det står uttryckligen på flera sidor att det inte fungerar - men jag har inte fattat vari skillnaden består. I övrigt tycks motsvarande som i Minoltas fall gälla - alla äldre måste kollas från fall till fall, säkrast via serienumret hos generalagenten.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Hodder skrev:
EF-s passar inte 10D därför att de objektiven sticker in för långt i kameran och kolliderar med spegeln.

Sedan att sensorn är i "rätt" storlek spelar ingen roll.
En liten korrigering, det är inte för att EF-S objektiven tar i spegeln (de gör de normalt inte) som de inte går att använda utan för att EF-S objektiven är mekaniskt konstruerade för att inte passa rena EF-kamerahus. Det egentliga skälet till den speciella fattningen är att dessa objektiv inte tecknar ut hela småbildsformatet (24 x 36 mm) utan bara "APS-C" formatet (15 x 22,5 mm).

Rent optiskt går EF-S objektiven att använda med 10D, bara man tar bort den hindrande plastdetaljen. Det är endast EF-S 10-22/3.5-4.5 som tar i spegeln på 10D, och då endast i sitt mest extrema läge. Se vidare min beskrivning på http://daniel.nordling.nu/foto/EF-S-10D/.

När det gäller övriga tillverkare så finns inte motsvarande mekaniska skillnad, alla deras EF objektiv går därför att använda med 10D. Med viss reservation för äldre Sigmaobjektiv där den elektriska kopplingen tydligen kan fallera.

/Daniel
 
ANNONS