Annons

Fokuslampa vs Blixttest

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Segerdahl

Aktiv medlem
Inte helt bra subjekt men det jag undrar är om någon har erfarenhet och uppfattningar om för och nackdelar om att kameran har en fokuslampa eller använder blixten för att hjälpa fokuseringen (i mörka vatten, typ sverige).

Visst, en dålig fokuslampa är dålig (typ min Oly 7070, den är för svag). Har dock hört att t ex D200 och D80 har bra fokuslampor så låt oss jämföra med något åt det hållet.

Läste att 400D inte har fokuslampa (fast det ser ut som det, men det är en illusion). Vet inte hur det är med 350D.

Fungerar det lika bra, eller bättre, när kameran istället använder blixten?

Fungerar detta överhuvudtaget med extern blixt???


/Peter
 

SimonLid

Aktiv medlem
Min Ikelite DS-125 har en inbyggd fokus lampa, och den funkar men med mitt 60mm macro har jag märkt att det kan vara svårt att fokusera. När jag får råd att köpa en blixt till så tror jag nog att det här ordnar upp sig men å andra sidan så kanske man vill rikta blixtarna annorlunda så att de inte ligger direkt på det motiv man vill fokusera på och då får man nog ha en separat fokus lampa.
 

Peter Segerdahl

Aktiv medlem
SimonLid skrev:
Min Ikelite DS-125 har en inbyggd fokus lampa, och den funkar men med mitt 60mm macro har jag märkt att det kan vara svårt att fokusera. När jag får råd att köpa en blixt till så tror jag nog att det här ordnar upp sig men å andra sidan så kanske man vill rikta blixtarna annorlunda så att de inte ligger direkt på det motiv man vill fokusera på och då får man nog ha en separat fokus lampa.
Jag har oxå en DS-125 och använder dess pekljus flitigt som fokuslampa (i alla fall i Sverige, i röda havet <= 12m, så var det så ljust att pekljuset inte syntes).

Det finns dock många nackdelar med detta.
Precis som du säger så vill man inte alltid peka blixten precis på objektet, sedan så slukar den ju batteri (även om DS-125 har suverän batterikapacitet) eftersom det lätt blir så att man har på den jämnt, och sedan så skrämmer man djuren innan man är själv beredd på att ta kortet. Men inbyggd fokuslampa kan man ju närma sig försiktigt, komponera och till sist automatiskt tända fokuslampan när man skall få till skärpan.

Men, jag undrar mest hur folk uppfattar sin kameras inbyggda fokuslampa och hur funkar det egentligen uv med extern blixt med kameror (såsom 400D) som använder blixten som autofokus stöd. Alltså, skall man akta sig för Canon 400D eftersom den inte har fokuslampa och istället köra på t ex D80 som har en bra fokuslampa. Eller är det så att det är mkt bättre med t ex 400Ds lösning och det funkar perfekt uv med extern blixt!?!?
(snälla starta ingen "min Canon är bättre än din Nikon" diskussion nu bara)

/Peter
 

Tyckaren

Aktiv medlem
Läste att 400D inte har fokuslampa (fast det ser ut som det, men det är en illusion). Vet inte hur det är med 350D.

Fungerar det lika bra, eller bättre, när kameran istället använder blixten?

Fungerar detta överhuvudtaget med extern blixt???


/Peter [/B][/QUOTE]

Vilket i sin tur betyder att om det är lite mörkt så måste du "fläppa" upp blixten, för att kameran skall hitta fokus = svårt att ta stämmningsfulla kvällsbilder. Jag måste erkänna att Nikons lösning där är ca 789ggr bättre - du väljer hur du vill fotografera. Istället för att kameran bestämmer åt dig.


Adam
 

Peter Segerdahl

Aktiv medlem
Re: Re: Fokuslampa vs Blixttest

Tyckaren skrev:
Läste att 400D inte har fokuslampa (fast det ser ut som det, men det är en illusion). Vet inte hur det är med 350D.

Fungerar det lika bra, eller bättre, när kameran istället använder blixten?

Fungerar detta överhuvudtaget med extern blixt???


/Peter
Vilket i sin tur betyder att om det är lite mörkt så måste du "fläppa" upp blixten, för att kameran skall hitta fokus = svårt att ta stämmningsfulla kvällsbilder. Jag måste erkänna att Nikons lösning där är ca 789ggr bättre - du väljer hur du vill fotografera. Istället för att kameran bestämmer åt dig.


Adam [/B][/QUOTE]


Visst, så länge som fokuslampan gör lika mycket nytta som en hjälpfokusblixt. Detta är just det jag undrar...
Plus, när du har din kamera i ett uv-hus kan det vara aningens lurigt att fläppa upp blixten. ;-)
Alltså, använder den då den externa blixten?
Funkar det?
Är den externa blixten med på noterna osv!?


/Peter
 

marooned

Aktiv medlem
Jag kan tala om för er att det ska mycket till innan en 300D med ett 2.8 objektiv behöver fälla upp blixten för att hitta fokus. I princip pitch black.

Externa blixtar har egna fokuslampor på ett eller annat sätt och då behövs inte den inbyggda fokuslampan. Nikons hjälpljus blir ofta skymd av motljusskyddet, även med 18-70 objektivet. Med 17-55 blir den oanvändbar, vilket även gäller den inbyggda blixten. Då måste du ha en extern blixt och den inbyggda lampan spelar ingen roll längre.
 

Peter Segerdahl

Aktiv medlem
marooned skrev:
Jag kan tala om för er att det ska mycket till innan en 300D med ett 2.8 objektiv behöver fälla upp blixten för att hitta fokus. I princip pitch black.

Externa blixtar har egna fokuslampor på ett eller annat sätt och då behövs inte den inbyggda fokuslampan. Nikons hjälpljus blir ofta skymd av motljusskyddet, även med 18-70 objektivet. Med 17-55 blir den oanvändbar, vilket även gäller den inbyggda blixten. Då måste du ha en extern blixt och den inbyggda lampan spelar ingen roll längre.
Intressant.
Nu tror jag iof inte så många har på motljusskyddet när de stoppar in sin kamera i sitt uv-hus. ;-)

Däremot kan porten i uv-huset ev skymma. Någon som har haft problem med det?

Som vi beskrev ovan så vill man inte alltid peka med blixten dit man vill ta kort (detta för att både skrämma djuren mindre men oxå för att undvika backscatter).

Någon som vet om t ex D80/D200s fokusljus är lika bra, bättre eller sämre än t ex DS-125s pekljus?

Men min första fråga kvarstår. Fungerar det med fokusblixt uv med extern uv-blixt?

Fungerar det kanske tom bättre än alla fokuslampor etc?

Kan passa på att lägga till en fråga!

Man kan ju köpa fokuslampor. De som är hyffsade ligger på 3.000-5.000 SEK. Alltså, rätt mycket pengar.
Om resultatet blir ungefär som med min DS-125s pekljus så känns det som pengar i sjön. Finns det någon som har provat (t ex nocturnal SLX LED, Fisheye FIX Light HG20DX etc) och jämfört?


/Peter
 

SimonLid

Aktiv medlem
I mitt hus (Ikelite) så kan jag inte använda den inbyggda blixten på min 350d jag tror inte det går i de flesta hus.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Nej, en extern blixt funkar inte som fokusljus (av de jag sett och läst om får jag väl brasklappa) om de inte har vanligt fokusljus inbyggt.

Även om man inte tar med sig ett vanligt motljusskydd, så sitter det ju ofta ett på porten som skymmer rätt bra.

Jag har ett par riktigt små trevliga diodlampor som det står uvatec på. Tillräckligt stark för att kunna fokusera (jag har två då det går lite lättare då), och tillräckligt svag för att helt dränkas i blixtljuset. Kostar runt 500 styck. Tyvärr vet jag inga återförsäljare, annat än i Köpenhamn och på Bonaire, men de borde finnas lite här och där.
 

Ingvar

Aktiv medlem
Hej! Här kommer mina erfarenheter, baserat fr a på Nikon D-100: 1) Kamerans inbyggda fokusljus funkar inte med de port/objektivkombinationer jag har. 2) Fokusljus i blixtarna är svårhanterligt, eftersom jag oftast inte vill ha blixtarna placerade på ett sådant sätt att de är riktade med sin ljusaxel mot den del av motivet jag vill fotografera. 3) Min lösning, som jag är väldigt nöjd med, är att montera en separat liten dyklampa ovenpå UV-huset, på en liten kulled, så att jag får en flexibelt riktbar lampa som lyser i objektivets riktning. Det ger optimalt fokusljus, samtidigt som det funkar bra som dyklampa vid nattdyk (men man ska givetvis ha en reserv).
 

SimonLid

Aktiv medlem
Har ditt hus ett fäste för lampa ovanpå? Mitt hus har tyvärr inte det, men jag såg en annan smart lösning och det var att montera en liten lampa i en klämma på ena blixtarmen, det tänkte jag testa.
 

Peter Segerdahl

Aktiv medlem
SimonLid skrev:
Har ditt hus ett fäste för lampa ovanpå? Mitt hus har tyvärr inte det, men jag såg en annan smart lösning och det var att montera en liten lampa i en klämma på ena blixtarmen, det tänkte jag testa.
Tyvärr saknar t ex Ikelites hus fäste på ovansidan för t ex fokuslampan.

Jag har provat med en trippelled för fokuslampa men jag tycker inte funkar något vidare.
Så fort som du justerar om blixten så åker fokuslampan åt pipan.

Om man däremot bara har en extern blixt, så kan man byta ut sin enkelarm till en dubbelarm och istället för att sätta en blixt kan man sätta en fokuslampa.

Jag borde göra det själv, men eftersom jag ju funderar på att byta kamera (och hus) så känns det sådär att investera i ett nytt fäste. Fast man vet ju aldrig, lampan är säkert en bra investering för framtida kameror. Någon som säljer ett beg dubbelfäste till en Ikelite 7070 hus? ;-)

Det jag däremot borde ha gjort, så är det att skaffa det från början (istället för mitt enkelfäste), men jag blev rekommenderad att köpa en trippelled och sätta på en 4AA liten lampa. Som jag skrev ovan så funkade trippelleden dåligt, men fokuslampan fungerade ännu sämre. Helt klart är att man behöver en stark fokuslampa (i alla fall till min kamera). Säkert därför som de kostar 3000-5000. Eller? Några förslag kom men kom gärna med fler. Vilka fokuslampor funkar/räcker? Tips och ideer?



/Peter
 

Peter Segerdahl

Aktiv medlem
Såg precis att Ikelite har ett par riktigt bra lösningar till att montera fokuslampa, som troligen är billigare än att köpa ny "tray" för dubbla handtag och ett handtag extra (som man annars måste om man har enkelhandtag och tray och inte har uttag ovanpå huset för montage av lampa). Plus att man inte begränsar sig att använda en blixt. Plus att det inte är speciallösningar till ett specifikt kameramodelhus (alltså, kör man en kamera idag i ett Ikelite hus kan man ta med sig fokuslampa lösningen till nästa kamera i Ikelitehus).

"#4074.1 provides aiming adjustment in any direction when attached to #9575.4 or #9571.3 at top of Release Handles. #4074.1 will also attach to the optional Clamps with Mounting Stud"

#4074.1 sätts precis ovanpå handtaget och påverkas inte av leder och armar till blixten ovanför.

#9571.3 sätts under handtaget och påverkas då såklart inte alls av något ovanpå handtaget. Men kanske gör det huset lite klumpigare och svårare att fota nära botten.

Hmm nu blir jag väldigt sugen!

Någon som har provat?


/Peter
 

Peter Segerdahl

Aktiv medlem
Har nu införskaffat dedicerad fokuslampa, diffuser och fästen för mitt Ikelitehus så att man kan röra blixtarm och fokuslampa helt oberoende av varandra. Fungerar helt perfekt!

Jag köpte en mkt billig dyklampa (Ikelite MiniC) och en dyr diffuser (Fisheye). Resultatet blev kanon!

Här kan ni se hur det blev:

http://farm1.static.flickr.com/140/339534311_bcf391a3fc_o.jpg


Här är en bild jag har tagit på spridningen av ljuset.

http://farm1.static.flickr.com/152/339534313_61b4db6159_o.jpg


/Peter
 

punkis

Medlem
C-lite fäste

Jag kör med #4074.1 och #9571.3 och det funkar perfekt. Se bifogad bild.

Nu brukar jag inte använda Ikelites egna lampor utan jag har strajpat fast två diodlampor av märket Aquatec (köpta av Dykkersport i Ålborg, Jylland). Jag har en vit och en röd diod (vissa djur skräms av vitt ljus men ej av rött).
 

Bilagor

ANNONS