Annons

Elements 4 vs Nikon Capture Editor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Törnquist

Aktiv medlem
Jag är ny på det här med raw men börjar förstå möjligheten med det och jag undrar om Elements 4 som jag har för att redigera bilderna i är lika bra som Nikon Capture Editor (jag har en provversion i 30 dagar nu)? Inställningsmöjligheterna är ju betydligt flera i Capture men den kostar dock 1900 kronor och hur mycket behöver man? Räcker Elements oftast eller växer man ur den snabbt?

Tommy
D70s
 

Stefan Mag

Aktiv medlem
PSE 4 räcker väldigt långt och blir över.
Jag har bara använt den och är nöjd.
Det enda som inte är bra är den medföljande sorteraren som blir långsam om man lägger in mycket bilder (men den behöver man ju inte använda)
 

Mankan G

Aktiv medlem
Hi folks

Det finns ett par saker som du missar med Photoshop Element (PSE) vs Nikon Capture (NC). "Dust removal" är en av dom. En annan är att i NC finns data om flertalet av Nikons gluggar och därför kan NC göra automatiska korrigeringar av kända avbildningsfel som gluggarna har. Det finns fler funktioner som PSE saknar men däremot så är PSE bättre på mycket annat. NC4.4 är inget bildmanipulationsprogram utan endast en råfils konverterare. Om du syftar på NC NX så kan det mer men i PSE kan du fortfarande göra mycket mer lek med bilderna som inte går i NC.

Värdet av dessa funktioner är nog upp till var och en, men ska du just börja utföra konvertering av råfiler och är nybörjare så skulle jag i alla fall rekommendera dig att fortsätta med PSE eftersom du redan har den. Det finns dessutom många som anser att PS's konverterare CameraRAW som den heter är den bästa av alla. Jag håller inte med men det är en smaksak. Själv föredrar jag resutlatet med NC eller CaptureOne från PhaseOne,

Glasklart? Använd den du har och lägg pengarna på gluggar istället. PSE är bra nog.

Mankan
 
ANNONS