Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns bra "open source" vektorprogram typ Adobe Illustrator?

Produkter
(logga in för att koppla)

Karlsson

Aktiv medlem
Hur är det med ett bra open source / fria program liknande GIMP men för att t.ex göra en vektoriserad logotyp?
Typ som Adobe Illustrator.
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
PetFish skrev:
... har dock inte provat någon av dem ännu.
Då kan jag flika in. Jag körde Inkscape (både på Mac och PC/Win) innan jag skaffade mig Illustrator och tycker skarpt om det programmet. Speciellt bra var det eftersom jag ville ha illustrationerna i just SVG. Rekommenderas varmt.

Men det är klart att även om det är ett riktigt bra program är det inget Illustrator.

Ytterligare program är xfig och tgif, men de är inte lika härliga att jobba med och dessutom finns de bara för X11.

Är du riktig überhacker så kan man köra metapost eller PostScript direkt. Det senare är riktigt kul och referensdokumentet för språket finns att ladda ned från Adobes FTP-server.
 
ANNONS