Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW-konvertering i mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Hekla

Avslutat medlemskap
Har funderingar kring vad det finns för RAW-konverterare för mac om man inte har tillgång till Photoshop CS. Finns det något bra billigt/eller gärna gratisprogram?

mvh/lisa
 

Ola_H

Aktiv medlem
Kod för raw-konvertering ligger ju i själva operativsystemet, tor jag, så det borde vara hyfsat enkelt att göra program för mac. Adobe Lightroom är väl annars fortfarande gratis (men kanske inte använder den inbyggda koden).
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
Hmmm... PhaseOne Pro är väl inte direkt i klassen billigt även om Lightversionen inte är blodigt dyr. Är man ute efter alternativ som kostar så är väl Photoshop Elements inte ett så dumt alternativ. Den har ju Adobe Camera Raw med sig. Sen finns Apples Aperture, även om åsikterna går isär hur bra dess RAW-konverterare är.
 

Ola_H

Aktiv medlem
Jag tycker Aperture är mycket bra och tycker också det är prisvärt, men kanske inte direkt billigt.

Aperture vänder liksom på begreppen och det handlar inteom "råkonvertering" längre eftersom man hela tiden jobbar i rawformatet och sedan bara exporterar ut de bilder man skall ha i lämpligt format.

Jag törs nog sätta en slant på att de flesta av oss om 5-10 år kommer jobba i program som funkar på detta sättet. Men det var ju inte det tråden handlade om.
 

Petter Stahre

Avslutat medlemskap
För 732 kr och 15 öre (idag) är RAW Developer ett kap. Den skulle kunna kosta väsentligt mer, sett till kvalitén på programmet.

http://www.iridientdigital.com/

Det är ett underskattat program som jag själv använder som komplement till Capture One Pro och Photoshops Camera Raw.

RAW Developer är dessutom en av de snabbaste konverterarna och har mycket bra färgprofiler för olika kameror. Jag upplever ofta att RAW Developer ger mer korrekta färger än t.ex. Capture One, så jag flexar ganska mycket mellan dessa två. RAW Developer kan dessutom ta fram detaljer ur RAW-filer som andra konverterare har svårt för.

Enda nackdelarna jag funnit är att den inte är lika bra på att rädda riktigt utfrätta högdagrar som t.ex. Camera Raw. Och den standardkurva ("Tone Curve") som den använder på bilderna från start kan behöva ändras något om man är rädd om just utfrätta högdagrar. Men även utan att gå in på sådana detaljer får du fram riktigt fina konverteringar ifrån detta program.

Jag kan varmt rekommendera ett köp. Programmet har även blivit populärt bland folk som använder mellanformatskameror och digitala bakstycken. Det är, som sagt, ett förvånansvärt kompetent program.

Ladda hem och prova - det finns en gratis testversion att hämta (som dock sätter vattenmärke på varje konvertering).

:) Petter
 
ANNONS