Annons

Hur nå kort skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

TigerSoul

Aktiv medlem
Hej på er!

Tycker minolta dimage 7hi är en prima kamera men det finns något som stör mig markant och som troligen gäller för alla digitala kameror tyvärr:

svårigheten i att få ett KORT skärpedjup.

Även på f2.8 så tycks bakrunden inte få någon större oskärpa, jag känner mig nära på tvungen att traska iväg en bit och försöka ta bilden med så stor tele som möjligt för att få en attraktiv oskärpa på bakrunden. Ibland går inte detta av olika orsaker och ibland VILL man helt enkelt inte ta bilden med långt tele utan få med mer i en större vinkel. Frågan är: VAD GÖRA?! de digitala kamerorna tycks ha så lätt för att få med allt för MKT av skärpedjupet. Finns det något filter som begränsar skärpedjupet etc?! Jag har köpt och provat några närbildsfilter men de tycks inte hjälpa mkt alls. Finns det några tips eller råd hur man egentligen skall komma till rätta med detta problem?! det är ju maximalt irriterande, särskilt vid porträttfotografering eller iscensatta bilder, ush! några ideér?!

/ mvh Kristian Tigersjäl
 

Arleklint

Aktiv medlem
När det gäller macrobilder har jag löst problemet med en macrokonverter Olympus MCON-40. I övrigt har jag ännu ingen bra lösning tillhands.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jmfrt med vanliga analogta kameror (nej inget krig nu) så tas ju porträttbilder med ett kort tele 85-100 mm. och då i kombination med stor bländare.

Men det tycks vara så att digitalkameror har större skärpedjup än analoga vid en jämförelse.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Att skärpedjupet blir större på många digitala kameror är känt, kanske beror på liten CCD - vet inte.

Den enda - dock knappast perfekta - lösning jag ser vid porträttfoto är att öka brännvidden. Någon som har andra lösningar?
 

TigerSoul

Aktiv medlem
ja den lösningen är den enda jag funnit med, och det fungerar i regel hyfsat vid porträttfotografering, men låt säga att jag vill ta en bild med 50mm etc med enbart förgrunden i fokus, det är praktiskt taget omöjligt. Finns det inga filter el dyl som på något sätt minskar skärpedjupet?! jag har provat med närbildsfilter som sagt var men det ger ungefär samma resultat som att slå på macroläget i en något mer dynamisk tappning men även med macro läget i vidvinkel på med fokus på 25cm sådär syns bakrunden utmärkt i nära på fokus, funakr bra för naturbilder men knappast för annat, ush! idéer?!

/k.tigersjäl
 

kalleh

Aktiv medlem
Jag löser detta ibland genom en att isolera porträttet med en "quick mask" och kör sedan en "blur" på bakgrunden.
 

TigerSoul

Aktiv medlem
kan ju vara en idé men är tveksam till om det verkligen blir ett resultat som liknar "ur fokus" effekten men tack för tipset.
 
ANNONS