Annons

Kurs på KTH: Teknisk fotografi

Produkter
(logga in för att koppla)

Axelll

Aktiv medlem
Hej,

är det någon här som har erfarenhet av kursen "Teknisk fotografi" på KTH. Själv funderar jag på att läsa den på vårterminen och undrar därför om någon här på fotosidan redan har läst kursen och vad du i så fall tyckte om den.

Tack för lite information!

/Axel
 

Bengus

Aktiv medlem
Har kikat igenom kursmaterialet och kikat på nån tenta bara. Det är mycket mer matematik och fysik än fotografering om du frågar mig. Men då är jag ju inte civilingenör. En polare har gått kursen och om man ska jobba med teknisk mätning och fotogemetri och sånt så är den tydligen väldigt bra. Själv tycker jag den verkar dödligt tråkig - vill inte räkna ut spektralanalysdiagram innan jag blåser av en bild :)

Berätta hur den var när du gått så mina fördommar raseras :)

Mvh
Bengus
 

Axelll

Aktiv medlem
Som vanligt brukar det vara mer teori än praktik på KTH. Själv läser jag till civ. ing. inom maskinteknik och målet med kursen är att till en viss grad kunna kombinera mitt intresse i fotografi med mina övriga tekniska intressen.
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
Jag har inte gått kursen, men vågar mig på en gissning efter att ha läst
http://www.biox.kth.se/kjellinternet/techphoto.html

Det verkar vara en trevlig kurs som ger förståelse för de flesta fenomen inom fotografi. Bodde jag själv i Stockholm skulle jag gärna gå den som ren underhållning. Hur får man tag på kurslitteraturen?

Kunskaper i geometrisk optik och lite diffraktion verkar vara en förutsättning.
 

pbodin

Avslutat medlemskap
BengtJohnsson skrev:
Jag har inte gått kursen, men vågar mig på en gissning efter att ha läst
http://www.biox.kth.se/kjellinternet/techphoto.html

Det verkar vara en trevlig kurs som ger förståelse för de flesta fenomen inom fotografi. Bodde jag själv i Stockholm skulle jag gärna gå den som ren underhållning. Hur får man tag på kurslitteraturen?

Kunskaper i geometrisk optik och lite diffraktion verkar vara en förutsättning.
Tentatal och labanvisningar finns på hemsidan som du angav ovan. Boken "Teknisk fotografi" av kursledaren är säkert ett kompendium. För några år sedan var det relativt enkelt att få köpa sådana å om man kontaktade institutionsexpeditionen alt. e-postade kursledaren. Det fungerar med största sannolikhet nu också.

Förutom optik är det nog bra om man kan lite matematik. Tentatalen var ganska kul formulerade, om man endast bedömer kursen utifrån dem så verkar den rolig.

/PB
 
ANNONS