Annons

tips angående matfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

camilla.

Ny medlem
Hej
Har nyligen köpt 2st elinchrome Style 600,och min utrustning består nu av dem och en nikon F100 och en sb-80 blixt.Har inte någon studiovana, men skulle vilja prova matfotografering. Är det någon som har tips på film, utrustning, eller övriga knep. Jag har läst att man kan använda någon blåton för att få maten att se fräsch ut, vad är det för slags filter?
Jag är mycket tacksam för lite allmäna tips i ämnet.
 

camilla.

Ny medlem
Tack för tipsen. Länken var väldigt bra, i den här uppställningsskissen stod det vit plastpresenning. Ger det samma effekt som en bouncer, eller?
 

wikman

Aktiv medlem
Nytt försök, hela mitt svar försvann in min dator... nåja.

David "tvingade" mig iaf att svara på din fråga eftersom han precis fick kokboken jag fotat för under året som gått.

Jag börjar med länkarna...
Jag köpte denna bok (och ett antal andra ur samma serie, alla jättebra, har beställt flera idag)
Jag köpte även detta paket, som jag antar att du också skaffat.
Och har lagt upp lite bilder här

Så, hur var det då? När vi började projektet att göra en kokbok på jobbet så tyckte alla att det var en jättebra idé, när de hörde att jag själv skulle ta alla bilder blev de lite skeptiska... alla som hade fotat eller kände någon som hade gjort det sa att "det är omöjligt att fotografera mat" och "man måste ha massa specialutrustning". Så jag blev ju lite nervös, men måste säga att med facit i hand så är det inga problem, OK man måste ha bra ljus, och i början kan man sätta ljuset lite fel så att man inte vet vad som är upp och ner på bilden (David kan säkert intyga, slå upp Ingerfärs kycklingen, den är "rätt" i boken).

Jag har inte jobbat något alls med "stämnings" ljus, utan bara jobbat för att avbilda maten så som den ser ut. Det är mycket närbilder (enda tillbehöret jag köpte i efterhand var två mellanringar) och avskurna tallrikar, detta dock mest för att man skall ha möjligheten att fota 10 rätter på en kväll utan att behöva möblera om, duka upp ett helt bord m.m. (se mina bilder).

Jag använde en helt vanlig film och har bara framkallat mina bilder som råkopior (20*20cm från 120-film) som vi sedan scannat och tryckt.

Hör gärna av dig om du har frågor.
 

wiltshire

Ny medlem
special utrustning

Du jan fixa det andå, det behöver inte var lika komplicerat som man tro.

Han som jag har arbetet för göra matbilder med en mellanformats kamera och dagsljus komplimenterat med svarta och vita reflexor samt en spegel. Man kan bara köpa in några kartongskiver från en konstaffär.

Man använder mellanformat för neg. storlekens skulle och att det inte bli konstiga perspektiv förvrängningar. Men man kan även använder en 35mm om man vill, men har perspectiv i baktänke. Allt bero på hur proffisigt du vill att det ska se ut. Var inte rädd att bli kreativt. Det behöver inte att bli traditionellt gjört.

Akta dig för skuggar, och färg styck från omgivningen. Hålla rent tallrikarna och kolla en extra gång för fett och andra saker som kan smetta ut sig.

Och när du framkalla färgfilmen ge den an plus 1 frankallning för att få bättre färg.
 
ANNONS