Annons

UV-hus till Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

dragon

Aktiv medlem
Äntligen ligger D80'n i min hand. Dag att försöka kliva ett steg fram ifrån Olympus 5050'n som troget varit med mig i några år nu.

Men den stora frågan just nu är; vilket UV-hus ska jag lägga pengarna på. Jag äger två YS-90DX-blixtar som jag gärna behåller om möjligt.

Har sett att Sea&Sea har en i-TTL adapter att köpa till, och om jag förstått det hela rätt så ska jag då få möjlighet att köra i-TTL med mina blixtar. Men finns det andra hus med samma möjligheter? Ger i-TTL så mycket gott så det är värt att läga ut pengarna på detta?

Ni som har Sea&Sea-hus, är ni nöjda med dem eller finns det något som ni ser på andra hus som ni saknar?

Mvh Joakim
 

MBrandsten

Medlem
Aquatica

Joakim

Har du tittat på Ikelite. De har hus och blixtar där du kan köra i-TTL. Dock osäker om de passar till denna kameran

/Micke
 

dragon

Aktiv medlem
Hej Mikael och tack för ditt svar.

Jo, jag har kikat på Ikelite men jag har två Sea&Sea-blixtar som jag gärna skulle vilja kunna"återanvända" och som jag förstod Ikelite's hus så var det endast med deras egna blixtar som man kunde få i-TTL-stöd.

Enda sättet att få TTL med mina befintliga blixtar verkar, som jag läst det, vara med Sea&Sea's hus och dess adapter.

Någon som vet andra alternativ?
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Håller på med att titta på denna problematiken.
Nikon ställde till med problem för oss UV-fotografer när dom införde i-TTL.
I:et står för intilligent, och visst så är det ett mycket smart TTL-system, för landbruk.
En blixt (SB-800 eller inbyggd blixt på D200, D70 eller D80) styr övriga blixtar med ir-ljus (som på en fjärrkontroll).
Kameran är inte byggd för att elektriskt kunna ansluta 2 blixtar med TTL, eftersom styrningen sker med ir-ljus.
MEN ir-ljus fungerar inte under vattnet. Jag har för säkerhets skull kollat i badkaret.
D200:ans inbyggda blixt kan inte styra min SB-800 om den är under vattnet i badkaret. Lyfter jag upp blixtens front ur vattnet så fungerar det igen.

Seacam har 2 blixtar som kan anslutas elektriskt till Seacam:s hus m hj a en adapter som byggs in i huset.

Ikelite gör tydligen samma sak med sitt hus.

Sea&sea har en lös adapter som monteras utanpå huset, med en massa extra kablar och kontakter som följd.

Subtronic påstår att 2 av deras större blixtar kan elektriskt anslutas till kameran. Adaptern är troligen inbyggd i blixtarna.

Flera av tillverkarna (ej Seacam och Ikelite) kan nog använda adaptern:
www.heinrichsweikamp.net/blitz/index.htm?ettl_e.htm

Även Hugyfot använder denna adapter.

Gillar inte denna adapter då den kräver ett extra batteri som "bara" räcker i 7 timmar. För mig innebär detta bara 2 dyk.

Inon:s blixtar fungerar med Nikon D200, men bara med ljuskabel, inte elektriskt. Dom behöver styrsignal från kamerans inbyggda blixt.

Kommer att hålla koll på marknaden och tar tacksamt emot tips som kan lösa problemet med 2 små i-TTL-blixtar till Nikon.
 
ANNONS