Annons

Canon EOS med undervattensblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

MBrandsten

Medlem
Är där någon som har någon erfarenhet av att använda TTL-funktionalitet för en Canon EOS 5D.
Jag använder själv idag Nikonosblixtar vilka måste köras helt manuellt men jag skulle vara tacksam om jag kunde få TTL-funktionaliteten att fungera.

Har vissa planer på att skaffa Subtronic blixtar istället men som jag förstått så fungerar även dessa bara manuellt.
 

Sputnik

Aktiv medlem
Jag tror att både Subtronic och Subal såväl som Seacam har blixtar med TTL för Canon, det har de haft tidigare i alla fall.
 

MBrandsten

Medlem
Simon

Kör du även med ett Ikelite hus eller är det av annat fabrikat. Har hört att vissa hus har elektronik som konverterar språket, bla Ikelite.

/Micke
 

Sputnik

Aktiv medlem
MBrandsten skrev:
Anders

Tack för tipset. Jag ska kolla upp dessa närmare.
Det var så lite så. Dock kostar de europeiska blixtarna en hel del och jag upplever att TTL inte fungerar riktigt lika bra under vattnet som på land. Jag föredrar att köra manuellt, och kör man som du dessutom digital så är det lättare att veta hur man ligger till. Men denna metod funkar ju inte så bra med snabbrörliga motiv förstås.

/Anders
 

SimonLid

Aktiv medlem
Jag kör med Ikelite hus, det ska vara en vanlig Nikonos kontakt men det är elektronik i huset som pratar med blixten så jag vet inte hur blixten fungerar med andra hus. Jag skulle ta kontakt med Ike på Ikelite via mail du hittar mailaddressen till dem på http://www.ikelite.com/web_pages/ss_dig125.html och fråga. De brukar vara otroligt hjälpsamma
 

Sputnik

Aktiv medlem
Kalle_B skrev:
Har du en Canon 580EX blixt så kan du köpa denna nya UV mockafjong... ner till 60 meter ska den klara, oc heftersom det är en Canon EX blixt så funkar den precis som på land antar jag.. :) Alla knappar skall tydligen fungera att leka med också under vatten...

http://www.fantaseacameras.com/product_details.asp?id=229
Det är också ett alternativ, nackdelen brukar vara att de tappar en del i stryrka samt utlysningsvinkel när man stoppar in dem i uv-hus, men det är oftast en relativt billig lösning.

Angående Simons kommentar så är blixtkontakterna i nio fall av tio utbytbara mot andra kontakter. Men det beror lite på vilket fabrikat du har på UV-huset.
 

MBrandsten

Medlem
Tack för alla inlägg

Har pratat med Subtronic idag. De erbjuder deras blixtar med inbyggd extra elektronik för kommunikationen med canon kameran. Dock måste man byta kontakt till S6-typ då canon kräver 6 poler för en korrekt kommunikation. Elektroniken kan vara inbyggd i blixt alternativt byggas in i undervattenhuset. Priset för denna simpla lösning var många surt förvärvade svenska kronor.

Angående SEACAM:
Deras blixtar är antingen undervattenhus för standard blixtar för landbruk alt Subtronic.
 

Sputnik

Aktiv medlem
MBrandsten skrev:
Tack för alla inlägg

Har pratat med Subtronic idag. De erbjuder deras blixtar med inbyggd extra elektronik för kommunikationen med canon kameran. Dock måste man byta kontakt till S6-typ då canon kräver 6 poler för en korrekt kommunikation. Elektroniken kan vara inbyggd i blixt alternativt byggas in i undervattenhuset. Priset för denna simpla lösning var många surt förvärvade svenska kronor.

Angående SEACAM:
Deras blixtar är antingen undervattenhus för standard blixtar för landbruk alt Subtronic.
Ja det stämmer, både Subal och Seacam använder Subtronic-innanmäten. Men som sagt, jag skulle nog fortsätta att köra manuellt, jag tycker inte att TTL:en är tillräckligt pålitlig, och de digitala kamerorna är ju betydligt känsligare för inställningen av blixtljus så sannolikt kostar det mer än det smakar. Men jag har inte prövat digitalt + TTL själv i ärlighetens namn.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Mikael och Anders
Ni har helt fel angående Seacam.
Dom har helt egenutvecklade blixtar till digitala kameror, Seaflash 250 Digital.
Med hjälp av en liten krets i kamerahuset kan 2 blixtar kopplas elektriskt till kameran, (med full TTL) Nikon eller Canon.
Dessutom så finns systemblixthus till Nikon och Canons egna blixtar som ger TTL, men bara en kan elektriskt anslutas till kameran.
Subtronic är inte längre inblandade i Seacam:s blixtar.
 

MBrandsten

Medlem
Hej Anders

Jag har hört fler säga att manuellt är det bästa alternativet. Vill dock ha möjlighet att kunna välja i framtiden. Antar att det är en vana att köra manuellt
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Du kan bara använda en blixt till konkurrerande hus.
Tror inte att Seacam säljer kretsen lös.
Använder du 2 blixtar till ett Seacam-hus så måste den ena vara S6, den andra kan var 5 polig.
Men ärligt talat så finns ingen anledning att använda inte använda S6. Den kontakten är nog den bästa som gjorts för UV-bruk, medan Nikonos-kontakten måste tillhöra de sämsta.
 

vannar

Medlem
Mitt tips är att antingen köra manuellt med nikonosarna (sb-105or i persume) eller...

Du skriver inte vilket hus du har...

Har du ett ike hus kan det vara lämpligt att byta ut 105orna mot ikleliteblixtar, dom är visst bra och då har du TTL å hela köret färdigt.

Har du hus av annat fabrikat så kan du antingen köpa S&S TTl konverter och montera (du måste dock byta ut blixtkontakten till en nikonos 6 pin)

Eller, så köper du en konverter från Heinrich weikamp http://www.heinrichsweikamp.net/blitz/indexe.htm

Det kräver lite pill vid instalationen men den fungerar väldigt bra och den är inte så dyr heller...

Seacam eller Subtronic ska du bara glömma om du inte är proffs, visst är det grymma grejjer men dom är alderles för dyra för oss vanliga dödliga... Man kan få bra blixtljus för en bråkdel av kostnaden av dessa monster...


Men var inte rädd för att börja manuellt det är lättare än man tror att läsa av histogrammet och göra justeringar, men visst finns risken att man missar ögonblicks skott...
 

Ingvar

Aktiv medlem
Läs gärna Alex Mustards artikel i senaste numret av Underwater Photography (webbaserad gratistidning om UV-foto, http://www.uwpmag.com/). Här diskuterar han för- och nackdelar med digital TTL, med referens till tidigare artiklar. Min egen erfarenhet är att man kommer mycket långt med helt manuellt arbetssätt. TTL-alternativen börjar mogna fram, men är fortfarande dyra, ofta både UV-hus- och kameraspecifika, och risken är fortfarande stor att man investeringsmässigt målar in sig i ett hörn. Men några måste gå före och testa och utvärdera också, helt klart!

Råd: Prenumerera på UWP Magazine. De är ofta först med artiklar om och tester av ny utrustning och ny teknik.
 

Fotobias

Aktiv medlem
Hakar på denna tråd...
Borde inte canons st-e2 (infraröd överföring med ttl funktion) funka under vatten?? Med separat UV skydd för kameran och blixten då vill säga...
 

Sputnik

Aktiv medlem
Fotobias skrev:
Hakar på denna tråd...
Borde inte canons st-e2 (infraröd överföring med ttl funktion) funka under vatten?? Med separat UV skydd för kameran och blixten då vill säga...
Infraröd överföring har ju sina begränsningar redan på land. Under vatten lär det inte bli bättre (men jag har i ärlighetens namn inte prövat).

/Anders
 
ANNONS