Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lucia

Produkter
(logga in för att koppla)

vekhyttan

Aktiv medlem
Hej
Min dotter var idag med i ett Luciatåg och jag tänkte ta lite foton. Visst funkade detta men bilderna såg ut som om de var tagna i ett väl upplys kök. Jag provade lite olika inställningar men hittade aldrig riktigt fram. Antingen en massa röda ögon, eller helt upplysta bilder eller väldigt suddiga eller väldigt gryniga.
Jag provade att ta blixten på andra ridån med en något längre slutartid och detta var väll det som fungerade bäst.
Jag provade även att dra ner effekten på blixten och detta fungerade också hyffsat.
Jag har D50 med 18-55 kit objektiv. Ingen extern blixt.
Vad ska jag göra? Jag får ny chans i morgon samt på onsdag. Så jag vill ha tips!

Tacksam för tips och svar.
hälsningar Andreas
 

Kalle_B

Aktiv medlem
skicka upp en bild så vi ser var det felar.. stor bild är nog inte så nödvändigt så du kan nog slänga in en bild här i forumet...
 

vekhyttan

Aktiv medlem
En lucia bild som blev någorlunda

Måste fixa ett antal röda ögon.

42mm slutare 1/15 och bländare på max 5,3 enligt exif. och TTL blixt. ISO 400

ökade slutartiden för att få in lite naturligt ljus.
Något skakig bild samt något brusig beroende på ISO 400.

Vill även ha tips om vilken utrustning som enklast skulle hjälpa upp sånna här bilder och/eller sittuationer. En blixt eller en ljusstarkare glugg, och vad som är mest prisvärt.

tack på förhand
/Andreas
 

Bilagor

Kalle_B

Aktiv medlem
En nermörkad lokal för lucialjusen är inte roligt... ur fotosynpunkt.

Min fader köpte nyligen ett Canon 50mm f1,4 objektiv. Det vore nog drömmen både brännvidsmässigt och ljusmässigt här. Vet inte om Nikon har något liknande för en vettig peng, kolla det.

Blixt vet jag inte om det hade hjälpt, vet varken hur långt det är till tak eller fram till luciorna. Ljusstark glugg är nog grejen här.

Vitbalansen ser inte heller helt riktig ut. Lycka till!
 

vekhyttan

Aktiv medlem
Tack för ditt svar.
Jag ändrade vitbalansen i rawkonvertering till flash. Så då blev det lite varmare och trevligare färger. Ser lite mera naturligt ut.

Ja jag får kolla efter en sådan glugg, men det är nog inte det som kommer att ligga högst på önskelistan i alla fall.

/Andreas
 

L-E Folkesson

Aktiv medlem
Har sett bilden och jag skulle vilja tillägga att du måste gå närmare. Använd stativ. Antingen tar du bilden utan blixt eller så kombinerar du blixten med lång slutartid. Ställ in kameran på Av eller A på exponeringsautomatikratten och välj bländare 5,6. Då kommer du att automatiskt få lång tid både med och utan blixt. Självklart använder du max ISO200. Men det viktigaste är att gå närmare. Prova också med att ställa vitbalansen på dagsljus.
 

vekhyttan

Aktiv medlem
Tack

När jag fick min andra chans i kyrkan så var ljusförhållandena något bättre med några ljuskronor.
Så detta tror jag gick bättre, men jag har inte hunnit göra nått mera. (Jobb)
Ska se om jag hinner titta på det i helgen.

/Andreas
 

Erik Larsson

Aktiv medlem
Eftersom min externa blixt strular så försökte jag med den inbyggda. Katastrof! Röda ögon och stenhårda skuggor. Jag gick då över till befintligt ljus. Ställde kameran på 800 ASA och med stadig hand blev det ganska OK.
 

Bilagor

vekhyttan

Aktiv medlem
Ser riktigt bra ut.
Jag har som sagt några andra luciabilder från kyrkan men har inte hunnit med att fixa dessa (jobb)

Har funderingar kring 50/1,8 för ca. 1300kr. eller en 35mm

mvh Andreas
 

marooned

Aktiv medlem
Det är i dessa situationer som en D70 och trådlös blixt med softbox är ovärderlig. Det duger inte med 50/1.4, man vill ju få med alla barnen och skärpedjupet bör vara en meter vid dessa gruppfoton.
 

Eeros

Aktiv medlem
Mitt tips kommer nog lite sent för 2006 års lucia, men det blir ju fler lucior...

Står du tillräckligt långt borta så kan du fräsa på med blixt rakt framifrån. Denna bild tog jag med blixt rakt på, i en nästan nersläkt lokal.

ISO 800, f/2.8, 1/125s, blixtkompensation -2/3 steg. Utrustning Canon 20D och 70-200/2.8L IS @ 185 mm.
 

Bilagor

Eeros

Aktiv medlem
Oh, förlåt, först nu såg jag att du inte hade en extern blixt, då funkar inte mitt tips här ovan. Jag hade en Sigma 500 DG Super.
 

dykaren

Aktiv medlem
Ljusstark optik

Jag var där i god tid och satte mig på första raden. Mina bilder tog jag med en 50mm/1,4 samt en 70-200. Jag försöker att undvika blixt. Dels för att barnen blir distraherade och att det är finare med det naturliga ljuset.
 

Bilagor

ANNONS