Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Publicering av bilder jag själv tagit

Produkter
(logga in för att koppla)

Karja

Medlem
jag var på ett gymexpo/mässa i sthlm nu i höstas och hade kameran med mig! efersom jag själv är aktiv styrketränande var det trevligt att få foton på alla profiler som innfinner sig på en sådan tillställning!

frågan är då, om jag får publicera dessa bilder på tex. detta foum eller på andra forum? på många av bilderna finns jag själv med brevid, så jag hade helt klart tillstånd att ta bilderna!

vill ju inte göra fel, då jag försrstått att detta kan vara lite känsligt!

hjälp mig *ler*

tack på förhand

micke "karja"
 

Karja

Medlem
Tack för svaret Roine, en bra arktikel som reder ut en del frågetecken! men inte just mitt, då jag undrar över internet och han väljer att inte ta upp ämnet!

så, åter igen, hjälp *ler*
 

Piha

Aktiv medlem
Karja skrev:


frågan är då, om jag får publicera dessa bilder på tex. detta foum eller på andra forum? på många av bilderna finns jag själv med brevid, så jag hade helt klart tillstånd att ta bilderna!

Vad jag har förstått så ska endast bilder du tagit själv läggas upp på denna site. Är du själv med och vill lägga upp bilderna förutsätter det att du andvänt självutlösaren. Annars får den som tagit bilderna på dig skapa en egen profil för publicering här. (Rätta mig gärna om jag har fel.)

Hls Piha
 

Karja

Medlem
Pia du har rätt, jag uttrycker mig KLUMPIGT! Givetvis är det min kompis som tagit bilderna, med min kamera och med deras tillstånd ska det ju vara!

Ändrar det nogåt? Är det min kompis jag ska fråga om lov då? För hans del är det ok meddelar han, men "kändisarna" på fotona då? Beh jag deras tillstånd?
 

lotelo

Aktiv medlem
Men om grejen är den att det är din kompis som tagit korten så borde det väl vara han som ska lägga upp dem här? Jag förstår inte riktigt vad du vill ha för kritik på de bilderna som du inte tagit själv. Kan du förklara?
/Lotta
 

Karja

Medlem
Kära läsare, jag använde detta forum som ett exempel, viket jag tyckte framgick?! jag ställde frågan i en "offtopic" tråd i ett forum som inte hade ngt med fotografeting att göra! det är dock uppbyggt på ett liknande sätt! varje medlem får en sida med tillgng till ett album, tadaa,.,.det är där jag hade tänkt publicera dom!

har någon svar på frågan här kanske? vände mig hit efter rekomendationer!
 

lotelo

Aktiv medlem
Det jag tycker att du i så fall ska göra är att ange din kompis som fotograf. Jag arbetade på ett gym där vi i bland ordnade seminarier med "kändisar" inom den typen av träning. Vid varje seminarium togs fotografier som sedan "publicerades" dels i ett album i gymmet och någon gång även på en hemsida på Internet. Rätt eller fel är jag inte säker på och det var inte jag som var fotograf men det jag med 100%säkerhet kan säga är att det aldrig fanns några avtal eller tillstånd från personerna på bilderna.
/Lotta
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej igen

Nytt försök med länkar.

http://www.datainspektionen.se/default.asp?content=/kunskapsbanken/fragor_och_svar/personuppgifter/fragelistan.shtml

Jag får intrycket att du inte klocvkrent kan få ett svar om man läser detta.

På denna sida
http://www.datainspektionen.se/default.asp?content=/kunskapsbanken/fragor_och_svar/personuppgifter/fragelistan.shtml

En bit ner, under rubriken "Informationsblad om PuL" finns en pdf att ladda ner, har inte läst den i detalj, men den berör helt klart din fråga.

Roine
 

Karja

Medlem
tack för era svar!
Roine, fick lite ledtrådar, men för att vara på den säkra sidan mailade jag till adressen som fanns med på sajten!
 
ANNONS