Annons

Från Natur till Modell...

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Ja, rubriken kanske överdriver lite, men jag har faktiskt fått upp ögonen för modellfoto i studio. Det hade jag inte trott för en tid sedan, men jag skall banne mig försöka. (Fan har blivit religös.. eller hur brukar man säga?)

Jag har läst allt jag funnit, och studerat modellbilder här på fotosidan. Jag har till och med ordnat modell. Efter helger na skall det ske!

Nu är jag nybörjare, nu behöver jag all kunskap och alla idéer ni kan ge mig. Jag inser att naturen och en studio inte har en enda likhet. Det enda man känner igen är kameran.

För att ni skall få en hint om vad jag vill göra kan ni ta en titt på Niklas Arnfelts bilder. Jag länkar till två av hans modellalbum.

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=14640
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=11557

Hjälp mig! Tipsa mig! Alla råd, idéer eller kunskaper ni kan ge mig är värdefulla. Jag är novis på detta.

Tack på förhand.
 

SiPaMoId

Aktiv medlem
Kanske Nicklas kan dela med sig av sin teknik åt de som önskar ?
Kanske en liten beskrivning och schematisk bild över hur du gjort ?

Mvh Patrik
 

mipert

Aktiv medlem
Varför inte börja med modellbild utomhus?

Alla modellbilder behöver inte inkludera synliga stringtrosor, de kan lika gärna döljas bakom stickad tröja och skidbyxor.

Att slippa tänka på hur blixtar skall riktas och exponeras är rätt skönt första gången man fotograferar modell.

Jag är i färd med att ta en aniktsbild liknande den man kan hitta på Åhléns, blond tjej med långt hår som allvarligt tittar in i kameran.

Som bakgrund kan jag tänka mig en frostig vägg, ljuste skall vara mulet och jag lär nog använda reflexskärm/blixt för att lätta upp ögonen.


Inte är det likt Arnfelts bilder men se det som ett förslag.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Tacksam för ditt förslag MP. Tror nog jag vill göra utomhusbilder oxå.

En poäng är dock att jag vill lära mig lite om ljussättning i studio. Detta innebär dock inte att det kommer bli tal om stringtrosor. Jag har förslag på mycket roligare och mer täckande klädslar än så.
 

mipert

Aktiv medlem
Ett sätt att träna ljussättning i studio är att ta självporträtt. Mer tålmodig modell är svårt att finna.

Du har ju en digitalkamera så att kontrollera resultatet är lätt.

Sätt upp ljus och bakgrund.
Placera ett lampstativ som ”dummy” där du skall stå.
Justera brännvidd och skärpa.
Byt plats med stativet och ta bild med självutlösaren.
Kontrollera, analysera och justera.
 

mipert

Aktiv medlem
Intressant Roine.
Jag föredrar dock mänsklig modell eftersom det är svårt att utvärdera blänk i hud och liknande på en plastdocka.
Även om en del syntetdockor sägs vara väldigt lik mänsklig hud. ;-)
 

Arleklint

Aktiv medlem
Eftersom vi är två om detta kommer kompisen och jag att testrigga i början av januari. Skarpt fotar vi med riktig modell någon vecka senare.

När vi testriggar kan vi testa på varandra.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Tack Niklas!

Eftersom detta är ett nytt område för oss är ju utrustningen som du förstår begränsad.

Vi planerar införskaffa en pappersfond, ett par 150W hallogenlampor, vita paraplyer och några silverrefektorer. I lokalen finns även vitmålade väggar att reflektera ljus mot.
Tänkte att man kunde slippa från blixtar (som jag är total ovän med)
Kamerorna jag skall använda är Dimage7i och Nikon F401x som jag tänkte ladda med svartvitt.
Har ni tips om passande finkornig svartvit film?
Vissa lite "tuffa" bilder tänkte jag ta mig friheten att testa med Tri-X
Har ni tips om något jag missat?

Med detta och lite inläst grundkunskap på området tänkte vi göra ett försök. Finns säkert massa annat finurligt och dyrt man kan investera i, men till ett första försök kan ju vara rimligt att begränsa sig till det lite billiga.
 
Senast ändrad:

wikman

Aktiv medlem
Jag har "tyvärr aldrig" fotat med bygglampor, så där kan jag inte komma med så mycket tips och råd.

Jag har tyvärr inte hunnit leka så mycket ännu utan har kört klassiska T-MAX som jag tycker ger trevliga hudtoner och ett fint korn, eftersom jag har 2*600Ws som brukar det inte vara något problem att köra långsam film... snarare tvärt om.

Det jag vet är dock att om du vill köra med eftern blixt så är det lite pyssligt (läs adapter krävs) med Dimagen.

Tror inte att det är någon bra start att satsa på att "slippa blixtar" i studion. Jag tycket att det är tillräckligt svårt att få modellerna att slappna av och inte kisa om jag har inställningsljuset på för högt, vilket jag brukar ha eftersom jag fokuserar manuellt.

Blixtar är kul, synd att du missade kursen som ordnades tidigare, skulle nog passat dig utmärkt.
 

Arleklint

Aktiv medlem
En möjlighet är ju att köra 500W "bygglampor", men jag tänkte det kunde vara bättre med fler svagare. 500W låter väl starkt för mig som oinvigd i detta.

Skall jag köra blixt lär det ju bli med Minoltas egna blixtar som de rekommenderar för Dimagen, eftersom jag dock inte äger någon kommer jag att köra utan (har aldrig sett ett tillräckligt behov av blixt vid mitt naturfotande. Där ställer jag upp stativet och exponerar en halvtimma om så krävs). I min värld är resultatet av en blixtbild oerhört slumpartat, men det är ju säkert orutin.

Kursen hade jag säkert anmält mig till om detta plötsliga intresse för modellfoto dykt upp tidigare.

I slutänden kanske det blir att jag placerar mina modeller i naturen och kombinerar modellfotot med mitt "traditionella" naturfoto. Vem vet, men just nu känner jag oerhört för att testa detta i "studio".
 
Senast ändrad:

Joker

Aktiv medlem
Hej Janne,
när jag följer denna intressanta tråd slår det mig att det är väldigt starkt fokus på teknik. Genom mina egna erfarenheter vill jag peka på en annan viktig faktor - relation till modellen/motivet. Det är mycket lättare att få fram intressanta uttryck hos en person, ett landskap, en artefakt, ett träd e t c som man känner väl.
Utan att på något sätt förringa arbetet bakom Niklas fantastiska bilder, vilka jag ständigt imponeras av och som du lyfter fram som exempel, tror jag de där lilla extra de har beror på relationen mellan modellen och fotografen. För att belysa detta, utan att länka i forumet, hänvisar jag till andra bilder med samma modell som är tagna av andra fotografer.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Du pekar på något mycket viktigt Joker. Jag har tänkt på det och har därför valt att inte göra denna fotografering med någon okänd kvinna.

Jag är också mån om att hon skall uttrycka vad hon vill inte vill, samtidigt som jag håller henne informerad om vad jag tänker och hur jag planerar så att inget skall bli överraskande när vi väl står där.

Man kan nog aldrig lägga ner för mycket tanke och engagemang i detta.

Bra poäng Joker!
 

wikman

Aktiv medlem
arleklint skrev:
I slutänden kanske det blir att jag placerar mina modeller i naturen och kombinerar modellfotot med mitt "traditionella" naturfoto. Vem vet, men just nu känner jag oerhört för att testa detta i "studio".
Tror du skall vara noga med dina formuleringar när du pressenterar dessa idéer för framtida modeller... "Naturfilm" klingar inte alltid helt oskylldig ;-)
 

Arleklint

Aktiv medlem
wikman skrev:
"Naturfilm" klingar inte alltid helt okylldig ;-)
??
Vet inte om du skämtar eller inte. Jag hoppas du gör det. "Naturfilm" har jag inte sagt något om.

I denna tråd har jag redan fått två anspelningar mot nakenbilder... stringtrosor och "naturfilm".
Lite otrevligt tycker jag. Modellfoto för mig är något helt annat. Bidra inte till att svärta ner en kategori av foto som kan vara väldigt fin och spännande, och betydligt mycket mer än nakna kvinnor.
 
Senast ändrad:

SunKi

Aktiv medlem
Tror att du kan vara lugnt Janne, det ser i mina ögon ut som han skämtar... och det måste man ju få göra :)
 

wikman

Aktiv medlem
arleklint skrev:
??
Vet inte om du skämtar eller inte. Jag hoppas du gör det. "Naturfilm" har jag inte sagt något om.
;-) Winky smiley. User just made a flirtatious and/or sarcastic remark. More of a "don't hit me for what I just said" smiley.

http://members.aol.com/bearpage/smileys.htm

Kan vara mina vänner, men så fort jag frågar någon om de vill vara modell så kommer det upp. Kommentarer som "Fråga Xxxxx istället, hon har ju sillisar!", men när jag visar mina bilder så brukar de ställa upp iaf.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Bra att det var menat som ett skämt.

Kalla mig tråkig och gnällig om du vill, men kanske förekomsten av den typen av skämt bidrar till den respons du får när du söker modeller.

Låt oss nu återgå till tråden i hopp om att både du och jag hittar trevliga modeller för ett seriöst modellfoto.
 
ANNONS