Annons

Avgifter på utlandsköpt kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Photocon

Aktiv medlem
Någon som vet exakt vad som gäller om man beställer en kamera från utlandet när det gäller tillkommande avgifter?

Finns ju tyska firmor som levererar till Sverige och även andra EU-länder gör det. Kommer det till svensk moms som köparen kan dra i sin verksamhet?

USA-beställd kamera kommer väl tullavgifter på naturligtvis, men hur fungerar momsen?

Andra saker man ska tänka på när det gäller avgifter som tillkommer?

Om man vill åberopa garantin? Normalt sett ska ju kameran först skickas till den som sålt den, tror jag? Kan ju bli väldig långbänk av det?

Antar att detta har diskuterats förr, men jag sökte bland forumen och hittade inget bra svar.
Tacksam för info!
 

Graylingman

Aktiv medlem
När det gäller tyska firmor har jag köpt från technikdirekt och jag antar att det fungerar likadant för andra firmor. Du meddelar dem ditt VAT-nr och de drar av den tyska momsen efter att ha kollat med skattemyndigheterna. Du betalar alltså ingen tysk moms.

Detta är en anteckning jag fått nånstans ifrån, kanske i forumet:

Om du uppger svenskt momsnummer och säljaren inte debiterar dig säljlandets moms
är du skyldig att ta upp detta i näringsbilaga N1, ruta 963, "Utgående moms på
varuförvärv från annat EG-land", dvs du skall betala svensk moms istället
(som sedan kan kvittas mot ingående). Som privatperson skall du alltid betala
säljlandets moms vid köp inom EU


I deklarationen är det ett nollsummespel, således.

//Anders
 

The Tor

Aktiv medlem
Vid köp utanför EU: Tullavgift och införselmoms.
Vid köp inom EU: Ingen tull eller införselmoms.


/Red. Såg nu att det inte var som privatperson du handlade...
Importerar du varor som krävs för din verksamhet, från icke EU-land kan du dra av införselmomsen.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Men Lennart då.. har du missat min artikel i ämnet?? ;)

Men lite snabbt:

Du anger ditt VAT-nummer och säljaren i Tyskland drar av den tyska momsen (16% f.n.) Sedan lägger du på svensk moms på både in- och utgående i bokföringen.

Från USA blir det importförfarande. UPS hanterar det väldigt smidigt. Du får kvitto på beloppen. Tull (ej digitalkameror) och moms tillkommer. Momsen betalar du, precis som när du handlar vanligt och kvittar den mot din ingående

Garanti på digitala kamerahus är numera nono. Det är kontinentgaranti som gäller.

Sen är det dethär med omsättningströskel.. men det orkar jag inte ta nu (läs min artikel)

Mao. Håll dig till Europa.. ;)
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag tackar de lärde!

Det var snabba raka besked jag fick från flera håll. Och visst, Jeppe, jag knäfaller och ber om tillgift att jag missade din utläggning i ämnet. Tar på mig tagelskjortan och lovar läsa den omgående :)

Och tack Tor o Anders oxå!

Mvh/Lennart

Edit: Jag menade inte att läsa tagelskjortan utan Jeppes visdomsord i ämnet.
 

Photocon

Aktiv medlem
Re: Re: Jag tackar de lärde!

WFS) (Graylingman skrev:
Va! Läsa tagelskjortan??? :)
//A

Edit: Nu var du snabb! :)
Jo, det gäller att vara snabb i avtryckarfingret när man fokuserar taskigt på syftningsfelet.

Såg det på en gång o tänkte att den här tagelskjortan får jag "äta upp" och påbörja en ny Canossavandring. Men jag hann. Puh:)
 

Palletheking

Aktiv medlem
Photocon skrev:
Någon som vet exakt vad som gäller om man beställer en kamera från utlandet när det gäller tillkommande avgifter?

Finns ju tyska firmor som levererar till Sverige och även andra EU-länder gör det. Kommer det till svensk moms som köparen kan dra i sin verksamhet?

USA-beställd kamera kommer väl tullavgifter på naturligtvis, men hur fungerar momsen?

Andra saker man ska tänka på när det gäller avgifter som tillkommer?

Om man vill åberopa garantin? Normalt sett ska ju kameran först skickas till den som sålt den, tror jag? Kan ju bli väldig långbänk av det?

Antar att detta har diskuterats förr, men jag sökte bland forumen och hittade inget bra svar.
Tacksam för info!
Jag har precis beställt från USA men valt US Mail som leverantör. Enligt rykten så skall man på det viset ibland slippa moms och tull. De missar helt enklt lättare på det viset. Om du väljer UPS så får du alltid betala pga att de har någon slags licens på att ta ut tull o moms, och som de är måna om att få behålla. Jag hoppas att mitt paket slinker igenom, får se om ett par dagar hur det gick. För dig som har Firma kanske dylika tjuvtricks inte har någon betydelse.
 

red-top

Aktiv medlem
Re: Re: Avgifter på utlandsköpt kamera?

paul innergård skrev:
Jag har precis beställt från USA men valt US Mail som leverantör. Enligt rykten så skall man på det viset ibland slippa moms och tull. De missar helt enklt lättare på det viset. Om du väljer UPS så får du alltid betala pga att de har någon slags licens på att ta ut tull o moms, och som de är måna om att få behålla. Jag hoppas att mitt paket slinker igenom, får se om ett par dagar hur det gick. För dig som har Firma kanske dylika tjuvtricks inte har någon betydelse.
Oddset är mycket mycket dåligt på att Postens tullavdelning låter ett usapaket slinka igenom. Det är faktiskt dom som tulltaxerar, inte tulltjänstemän, såvida det inte uppstår tveksamheter om varans tulltaxenummer, paketets verkliga innehåll (om det skall öppnas), eldyl.
De seriösa större pålitliga fotohandlarna i USA tex B+H bifogar alltid fakturakopia med fulla värdet, så att chansen att slippa ev tull och importmoms 25% på summan av tull, frakt och värde är lika med 0(noll). Digitalkameror - har jag hört - riskerar även att taxeras som analoga med åtföljande tull 4,2% (tullen förmodas inte veta skillnaden), och då blir det krångel med 'omprövning' för att få pengar tillbaka.
Paket med privat avsändare, och som inte väger så mycket, och deklarerade som 'Gift' med värde under 50-60 USD, har jag hört berättas om, att de gått igenom, tex ett objektiv (Nikon 28/1.4 = 520g netto)
Posttullen tjänar 50 gurra på xpeditionsavgiften (och staten moms 13), så dom vill väl få ihop till saltet å gröten...
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.

PS - F.ö. - vilket kanske redan sagts i Forum - säljer B+H Nikon-prylar (åtminstone inte digitala hus och objektiv) till internationella kunder pga restriktioner från tillverkaren, DS
 
Senast ändrad:

red-top

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Avgifter på utlandsköpt kamera?

red-top skrev:
PS - F.ö. - vilket kanske redan sagts i Forum - säljer B+H Nikon-prylar (åtminstone inte digitala hus och objektiv) till internationella kunder pga restriktioner från tillverkaren, DS
Rättelse: Skall naturligtvis vara '...säljer B+H INTE digitala Nikon-prylar...
Jag tror att detta INTE gäller Canon.
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Avgifter på utlandsköpt kamera?

red-top skrev:
Rättelse: Skall naturligtvis vara '...säljer B+H INTE digitala Nikon-prylar...
Jag tror att detta INTE gäller Canon.
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
Att B&H inte skulle sälja digitala hus och objektiv internationellt är totalt fel. Jag köpte alldeles nyligen ett DX-objektiv därifrån, plus att det inte är något som står om i deras kundinformation. De säljer prylar över hela världen oavsett om det är analogt eller digitalt. Vad gäller tull o momsavgifter via US Mail så kan jag inte argumentera emot dig, utan hoppas helt enkelt att du har fel. Annars åker jag på över 2000 till att betala.
 

Dajo

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Avgifter på utlandsköpt kamera?

paul innergård skrev:
Att B&H inte skulle sälja digitala hus och objektiv internationellt är totalt fel. Jag köpte alldeles nyligen ett DX-objektiv därifrån, plus att det inte är något som står om i deras kundinformation. De säljer prylar över hela världen oavsett om det är analogt eller digitalt. Vad gäller tull o momsavgifter via US Mail så kan jag inte argumentera emot dig, utan hoppas helt enkelt att du har fel. Annars åker jag på över 2000 till att betala.
Ditt objektiv är inte digitalt.....
Det är anpassat till digitala kameror med APS.storlek på sensorn men objektivet blir inte digitalt för det.
Hur skulle det se ut?

Prova att beställa ett kamerahus så får du se vad som händer.
 

red-top

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Avgifter på utlandsköpt kamera?

paul innergård skrev:
Att B&H inte skulle sälja digitala hus och objektiv internationellt är totalt fel. Jag köpte alldeles nyligen ett DX-objektiv därifrån, plus att det inte är något som står om i deras kundinformation. De säljer prylar över hela världen oavsett om det är analogt eller digitalt.
OK - om nikonobjektiven kan jag ha fel, men hade för mig, att jag fått den uppgiften för en tid sedan, när jag sökte ett pris, och gjorde 'Checkout' för att få se frakten mm.
Men betr digitala nikonhus fick jag alldeles nyss detta bifogade besked, när jag försökte beställa en D2Xs och en D200. Ett Nikon AF-S 400mm/2.8 och en Canon EOS 5D verkar det dock som dom vill sälja iaf.
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.

PS - Glömde: Ett Nikon 55-200mm f/4-5.6G ED AF-S DX Autofocus Lens (Nikon USA) kunde också levereras. DS
 

Bilagor

Senast ändrad:

Palletheking

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Avgifter på utlandsköpt kamera?

Dajo skrev:
Ditt objektiv är inte digitalt.....
Det är anpassat till digitala kameror med APS.storlek på sensorn men objektivet blir inte digitalt för det.
Hur skulle det se ut?

Prova att beställa ett kamerahus så får du se vad som händer.
Då kanske du kan förklara vad som menas med ett digitalt objektiv. För om Uttrycket digitala objektiv finns så antar jag att man syftar på ex DX-gluggar, Efs-gluggar eller vad tror du. Sen att objektivet inte är digitalt det vet jag. Sett till definitionen på ordet digital så inryms ganska så mycket som i daglig mening inte anses vara digitala produkter.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Avgifter på utlandsköpt kamera?

red-top skrev:
OK - om nikonobjektiven kan jag ha fel, men hade för mig, att jag fått den uppgiften för en tid sedan, när jag sökte ett pris, och gjorde 'Checkout' för att få se frakten mm.
Men betr digitala nikonhus fick jag alldeles nyss detta bifogade besked, när jag försökte beställa en D2Xs och en D200. Ett Nikon AF-S 400mm/2.8 och en Canon EOS 5D verkar det dock som dom vill sälja iaf.
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
Ok, det visste jag faktiskt inte. Men man lär sig nya saker varje dag.
 
ANNONS