Annons

Stoppa svamlet?!

Produkter
(logga in för att koppla)

pjutsi

Avslutat medlemskap
Jag kanske är ute och simmar. Men det verkar som om det dyker upp fler och fler bilder på fotosidan som är stulna från webben. Som helt andra fotografer än den medlem som laddat upp bilden tagit. Det hela är ju ganska patetiskt och kanske något man inte borde hetsa upp sig över. För visst, webben är ju webben och här man kan inte lita på mycket egentligen. Och så vidare.

Därför är det skönt med communities som fotosidan. Och därför blir jag rejält upprörd när vissa personer raserar det hela genom att ladda upp bilder av helt andra fotografer och tackar och bockar för den fina kritiken från seriösa medlemmar.

Ett exempel:

"Strand" av Thomas Jansson (?)

Resultatet av detta blir ju att man hela tiden börjar misstänka bilder som verkar perfekta, vilket ju är rätt illa. Jag undrar till exempel vem som egentligen tagit bilden "hon" i samma album.

Kanske är jag ute på hal is. Thomas, om du verkligen står för bilden på Monica Belucci så hör av dig så beklagar och backar jag direkt. I annat fall hoppas jag att höra vad du har att säga ändå, och vad resten av alla medlemmar tycker såklart.

Vad säger David, Christer och resten bakom fotosidan? Det finns ju inga tekniska lösningar på problemet precis.

Med förhoppningar om en spännande tråd / PJ
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det kommer INTE att bli en lång tråd. Det är väldigt enkelt.

Det är inte tillåtet att ladda upp andras bilder. Helt enkelt för att man INTE får det. Den som gör det riskerar en riktigt fet faktura från ägaren av bilden.

Om medlemmar fortsätter att ladda upp andras bilder så överväger vi att ta kontakt med ursprungsfotografen.

Vi på redaktionen har ingen chans att kolla igenom alla bilder utan vi litar på att ni som medlemmar direkt hör av er, så skall vi agera.

Jag har skickat ett mail till ovanstående fotograf för att ta reda på vad som gäller. Tack för att du tar upp ämnet.

/redaktionen
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Jag håller med till 100%.....

....om att man BARA skall få ladda upp sina egna bilder. Var idag i kontakt med den Italienska Tidningen Numero Zero, som berättar att Den omtalade bilden kommer ursprungligen från den Italienska tidningen MAX´s kalender, och att den är tagen av en Italiensk fotograf enligt de uppgifter de har. De har dock lovat att återkomma till mig med exaktare uppgifter, och med en kopia av det copyrightavtal tidningen har.
När denna har inkommit, lovar jag att publicera dess innehåll till Herr Elmfeldt och andra berörda.

Men jag håller med. Sannolikheten att denna bilden är tagen Thomas Jansson, är lika låg som att jag skall börja använda Polariodfilm, dvs väldigt liten chans.......

Pj, du är ute på hal is, liksom jag, men jag kan försäkra dig om att det är viktigt ändå, att denna frågan tas upp.
Jag tex blev nyligen bestulen på en av mina bilder . Det var en sexbutik i Malmö, som tog min berömda "rumpbild", och använde den i sin webbutik.Naturligtvis blev jag skitförbannad, och fakturerade dem.Efter hot om betalningsföreläggande från min sida gentemot dem, så betalade dem snällt in den aktuella 5-siffriga beloppet.

Mina bilder är mina bilder. Hur fula och tråkiga vissa av dem än är, så står jag för dem, och det anser jag vara en av grundstenarna i mitt liv och som fotograf. Att ta beröm för andra´s bilder, är något jag ser som en "lögn". Hur känner ni andra , rörande denna frågan?

Trevlig Helg ///
 

julgus

Aktiv medlem
kan det stämma verkligen.. jag menar det verkar du helkorkat att ta bilder och göra till sina egna.. kan inte stämma får så dum kan man väl inte bli.
/Johan
PS: det får ju en att börja fundera en gång till innan man börjar publicera bilder.
 

drapulv

Aktiv medlem
Ja, man kan ju bli mörkrädd för mindre. Hur korkad får man bli? Man kan väl knappast ha missförstått kriterierna för att få lägga upp bilder på en sida som denna? Ingen av de avslöjade "fotograferna" verkar ju ha ryggrad nog att svara för sig heller! Ynkligt! Fusk och lögner blir till slut alltid avslöjat och hur populär blir den skyldige då? De som har gett beröm till dessa bilder måste ju känna sig minst sagt lurade!
Till sist: Jag tycker absolut att Elmfeldt och Co.
gör bäst i att underrätta ursprungsfotografen till bilden så att han/hon kan vidta åtgärder. På så sätt lär sig väl dessa "bildtjuvar" en, om inte annat, kostsam läxa!
 

ulf

Medlem
Stänga av!

Varför får den här charlatanen (Thomas Johansson) över huvud ha kvar sina stula bilder kvar på Fotosidan?? Det är administratörens skyldighet att plocka bort TJ från sidan om den skall ha någon trovärdighet.
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Då kan....

....administrationen passa på att ta bort TJ:s inlägg om mitt fotoalbum som är:

*******************************

2001-10-14 17:59 Thomas Jansson:
Trevligt med snuskiga farbröder som vill klämma på unga tjejer, NOT!

******************************



Har aldrig klämmt på någon av mina modeller.
Denna kommentaren har jag bett om att få avlägsnad, men inget händer där heller.

Men då vet vi vad nästa röstning
på fotosidan.se skall handla om:

"Skall TJ avstängas som medlem ??"
 

avslut11

Aktiv medlem
Märkligt att han själv (TJ) inte skrivit något själv här i forumet. Jag undrar också när han ska tas bort från fotosidan...

Dumma kommentarer klarar man sig också från... Hoppas du blir befriad från den där kommentaren från TJ, Niklas.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Gokväll.

det verkar som om killen gjort lite fler övertramp. Anledningen till att jag inte stängt av honom är helt enkelt att vi inte visste om den första diskuterade bilden var kopierad eller inte och tyckte att jag skulle ge honom en chans.

Sen var jag ute en sväng i skogen och har inte läst mail förrän nu. Men nu tar jag tag i det.

Och Niklas, kommentaren finns inte längre.

Tack för att ni har koll!!

Hälsningar
David
 

jojje2

Aktiv medlem
Henric86 skrev:
Suck, ja kan man inte fotografera själv så... Finns det inget ärligt folk i brachen längre?
Vad är det för dum fråga?!?!?!?
Klart det finns ärliga människor kvar i branchen! Denna diskussionssträng skulle inte funnits till ifall det inte vore för ärliga människor.

Lugna ner dig lite och dra inte alla över en kam.

/J
 

drapulv

Aktiv medlem
För kännedom så finns det en till som har gjort samma sak: http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=2707
Den ena bilden är ju inte ens ett fotografi, utan ett screenshot från ett spel. Hans bilder är dessutom borttagna, men kan ses under "fått 22 kommentarer och 9 röster".
Jag håller med Jojje om att man inte ska dra alla över en kam. Tycker att de flesta medlemmarna på fotosidan är mycket seriösa. Rötägg lär man alltid få dras med.
Mvh/Pär Larsson :)
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ok. Det albumet tog jag bort någon dag efter att det publicerades, men ligger ej publicerat. Så det har vi koll på.

Hälsningar
David
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Gammelsvenska, vart föds en sån här idé. Jag kan inte lugna ned mig eftersom jag inte är uppretad, bara trött och uppgiven. Vart föds en sån här dum idé egentligen.
 

spn

Aktiv medlem
Skulle nån ta en av mina bilder så får räkning på 10600 kr.
Det är ett lagligt krav.
När jag lägger ut bilder så vill jag ha bedömning hur dem är och kvalitet.
Då hjälper inte tar andra bilder.
 
ANNONS