Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraköp

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!

Ska köpa mig en digital systemkamera och tittar igenom kameror. Har dock lite problem eftersom jag velar mellan olika kameror. Nikon D80, Canon 400D, Pentax K10D och Sony a100. Någon som har en av dessa kameror och kan tipsa mig om vilken jag borde satsa på?

Tacksam för svar
 

Crelle

Aktiv medlem
Tips att titta på andra trådar innan vargen kommer

Hej!

För att varna dig så kolla på andra trådar här på FS... finns massor med trådar som handlar om tankar kring "dina kameror"... det finns vissa som inte gillar denna typ av frågor har jag märkt...

Kan säga att jag köpte en k10d för en månad sen och är toknöjd! Det finns såklart saker som de andra har som jag skulle vilja haft för att få den "perfekta" kameran men men...

Den är grym och enligt mitt tycke slår den D80 i känslan i handen...

Lycka till
 

Tibor

Aktiv medlem
Nightlybelle skrev:
Hejsan!
Ska köpa mig en digital systemkamera och....
.... Tacksam för svar
Du kommer att få många svar:
1. ett antal "besserwissers" som överhuvudtaget inte tycker du skall ställa sådana frågor...
2. D80 ägare som tycker att D80 är bäst
3. 400D ägare som tycker att 400D är bäst
4. Penatx ägare som tycker att K10D är bäst
5. Sony ägare som tycker att.. ja du får gissa själv..

Alla har nog olika för och nackdelar.
Canon och i viss mån Nikon har fördel i stort utbud av beg objektiv. 400D har storleken som både för- och nack-el. Vissa tycker den är för liten, andra gillar att den är liten. Canon "kit objektiv" är nog den sämsta i samlngen. Om du köper 400D så skall du nog inte betala 1000 kronor för kit objektivet (skillnaden i bara hus vs. hus m kitobj.). Det fins bättre för bara lite mer pengar. Sigma brukar ofta nämnas.

D80 är "grabbig".. lite rejäl och bra sökare.

Penatx K10D anses nog av de flesta idag vara den som ger mest kamera för pengarna; tack vare rejält kamerahus (tätad) samt inbyggd "antiskak"
Sony: fortfarande lite av "runner up" som inte riktigt fått fäste i marknaden som "helt system"?

Konstigt nog har Olympus helt försvunnit från Forumet. Ingen verkar fråga efter deras modeller längre..

Mitt förslag: titta på utbudet av objektiv och vad du kommer att villja ha när du är "färdig" (somliga blir aldrig...).
Kameran är oftast en mindre del av den totala investeringen.....

Och, läs trådarna här på FS. Det finns 100-tals om detta tema.

Lycka till! det är ett angenämt problem du har - och det finns inget "rätt" eller "fel"... :)
 

a_lyckhammar

Aktiv medlem
Canon 400D!

För att:
De har tre olika serier med objektiv. En lågbudget, en för de som har lite mer pengar i fickan, och en för de som har så mycket att de drunknar.
Poängen här är att det inte är kameran som avgör bildkvalitén, utan valet av kvalité på objeltiv.

Nikon har emellertid två serier. En för de som har dåligt med pengar, och en för de som har jättemycket.
Nikon har förvisso sin DX-serie som man i detta fallet kanske skulle kunna kalla för mellanbudgetklassen. Skillnaden här är att Nikon där saknar ett utbud av IS-optik (Image Stabilator)
IS ger dig möjligheten att "räta upp" bilden på långa exponeringstider. Hur det här funkar vet jag inte med all säkerhet, men det är bra som fan när man står och skakar, eller på långa tider.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Uppsala

Om du nu bor i Uppsala kan du gå in på statsbibloteket och titta på tester i dom senare nummeren av Foto, Kamera&Bild och kanske Digitalfoto.
Testerna där ger en ganska bild om hur kamerorna är.
Gå in i tex Fuji fotocenter(i centrum) och Expert, och känn om kamerorna passar dig(dina händer)samt inte väger för mycket. Ta allt som försäljare och märkestrogna här på fotosidan säger med en nypa salt.
Ibland får man bra råd och ibland dåliga.
 
Det vore ju en idé att kolla på biblioteket. Måste jag göra. Tack för alla råd.

Det som man mest vill veta (enligt mig) är nackdelarna med kamerorna eftersom när man tittar på tex nikons hemsida så står det bara fördelarna.
 
ANNONS