Annons

USA import

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad140916

Avslutat medlemskap
Om man beställer från tex BHphoto i USA vad kommer man få betala då för tex en EF300f4 LIS?
Jag har kollat på nätet och testat att räkna men jag vet inte om det stämmer.
Betalar man ingen skatt på prylarna i USA?
Stämmer det att det blir enligt denna formel?

((Pris+frakt)*1,035)*1,25
Tillkommer det något mer?

Är det pris+frakt som man får i BHphotos kundkorg efter man valt att skeppa?
Tillkommer det något mer?

Gott nytt år önskar
Mats
 
Tull

Det tillkommer tull och svensk moms.

Det billigaste alternativet om man inte ändå ska till USA och passar på att besöka ex B&H, Adorama (New York) eller Samy´s (LA) är att beställa till någon man känner i USA och sedan be dem skicka paketet i diskret paket.
Diskret paket innebär att originalkartong samt warrantys mm inte kan följa med. På så sett kan man nämligen hävda att det är dina grejor som du "glömt" när du hälsade på om tullen skulle undra.
I annat fall lönar det sig att köpa i sverige. Sök på pricerunner för bästa pris.
Jag minns också en privatperson som helt lagligt på begäran köpte hem fotoutrustning till den som kontaktade honom. Han reste nämligen till NY frekvent och annonserade i tidningen FOTO. Kanske håller han på än?

Glöm inte att en svenskköpt produkt är mycket enklare att reklamera om det skulle bli probem. Tänk ocskå på att vissa elektriska prylar kan vara gjorda för 110V och ha exempelvis laddare eller elkontakter som är gjorda för amerikanska nät.
Objektiv däremot kan vara mycket bra att handla på detta sätt.
Den tyska marknaden är också billigare än sve pga större kundunderlag. Inom EU slipper man betala tull och ibland är momsen lägre har jag för mig.
Lycka till!
 

AndreasOnTheWeb

Aktiv medlem
http://www.tullverket.se/se/Privat/handla_via_internet/kalkylatorn.htm

Kanske kan vara till hjälp, det är inte på alla varor du behöver betala tull, men oftast tillkommer svensk moms. Vad jag förstått så brukar man få betala momsen i samband med leveransen av varan. Så det du betalar till butiken i usa är priset på varan + frakt.

Kan även vara värt att kolla upp butiker inom EU, tex i Tyskland så är momsen lägre och även priserna många gånger, och du betalar ingen extra tull eller svensk moms.

Det är inte heller man gör så stora vinster i slutändan, men man kanske får hem prylen snabbare, som annars skulle tagit veckor eller månader att fixa fram hemma.
 
Senast ändrad:

Damoor

Aktiv medlem
Om du har släktingar i USA så köp sakerna till deras adress och be dom att skicka till dig som present i ny kartong, ta bort kvittot och skicka det senare som brev :)

Då slippter du tullavgift+moms
 

Jeppe

Aktiv medlem
Eller så kanske du känner en handlare härhemma som kan fuska med momsen. Du kanske har "svarta" pengar att betala med? (jag tyckte det platsade lika bra som de andra förslagen)

www.ac-foto.de
 

arneri

Avslutat medlemskap
Jag har handlat från Cameta i USA ett par gånger.
Det som tillkommer när de skickar är leverans och försäkring.
På priset för varan och tjänsterna ovan läggs svensk moms + tullavgift.

Det är inte alltid det blir billigare att köpa från USA, men för mitt senaste köp blev totalkostnaden ca 2000 kr (ca 25%) lägre än ett köp inom EU. Cameta brukar vara snabba med leverans och jag hade prylarna hemma en vecka efter betalning.
För de prylar jag har köpt har internationell garanti medföljt.
 
ANNONS