Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Falsk Sandisk Extreme III från Webhallen??

Produkter
(logga in för att koppla)

Jukkah

Aktiv medlem
Köpte igår en Sandisk Extreme 4GB -Compact flash -kortet från Webhallen. Idag (mest för skojets skull) jag kollade det här sidan:
http://reviews.ebay.com/FAKE-SanDisk-Extreme-Compact-Flash-Cards-Exposed_W0QQugidZ10000000001456539
Det var flera punkter som inte stämde med äkta varan! Vissa punkter däremot stämde och det var on Phase One -kodet med i packningen. Kan förstås inte ta kontakt med Webhallen idag men ska göra det nästa vardag. Men nu frågar jag: har andra märkt samma sak? Tänkte faktiskt inte att man behöver kolla kortet även om man köper från "äkta" återförsäljare. Och före jag ringer åt dom: hur kan vara 100% säker att jag har falsk/äkta produkt??
 

johan b-lund

Aktiv medlem
Nu är jag inte hundra på det här !!

Men jag är ganska säker på att etiketten på en piratprodukt är av helt vanlig PP/PE, plast med andra ord.

På ett äkta kort så används ett platsmatrial som ger en holografisk regnbågseffekt vilket syns på texten Extreme. Så var iaf dom dom första moldellen tryckta o x-trem II - III är väl tryckt på samma matrial.


Sånt matrial kostar ungefär +200 Kr per kvm vilket snikna pirattillverkare inte vill spendera.
Det räcker med att vinkla kortet lite så ser man att texten ändrar färg.
 

Jukkah

Aktiv medlem
Tack för tipset, kortet byter nog färg när man gör det, dvs. har den regnbågseffekt. Tyvärr har inte köp Extremem III tidigare men packningen ser verkligen äkta ut men några detaljer stämmer inte. Till exempel enligt länk i 4GB kort borde baksidan vara olik till 2GB kort (några extra instruktioner)...
 

Damocles

Aktiv medlem
Lägg märke till att de Genuina 4GB korten som åsyftas på E-Bay inte är samma version som de 4GB korten som säljs idag. Dels finns det 4GB kort som består av 2 x 2GB chip, som även kan användas till kameror som inte klarar större än 2GB kort, dessa kort har switchen på ena kanten, dels finns det kort som har 4GB på samma chip, vilka är de normala. E-Bay guiden är väldigt dåligt uppdaterad och saknar dessutom är P/N-koden ofullständig så du kan faktiskt inte ens säga vilken version av korten som de har tittat på. Dessutom är de serienummer serier som åsyftas långt gånga ur tiden.

Vad som dock fortfarande överensstämmer är de 4 rundade hörnen på metallplattan. För övrig skiljer sig den nuvarande baksidan åt från båda exemplen. Men serienummer serien som borde ligga på "BH06xxxxxxxx Made in China" borde vara på långsidan motstående till pin-hålen.

Är du fortfarande orolig, kontakta i sådant fall sandisk direkt. De brukar vara snabba på svar i diverse olika supportfrågor. Det är ju lite skillnad på att köpa från en återförsäljare och från Ebay. Köper du från E-bay kan counterfeit-firman sälja direkt, köper du från en återförsäljare måste de som gör de falska korten nässla sig in i kedjan av fabrik-distributör-återförsäljare. Inte riktigt samma sak.
 

Jukkah

Aktiv medlem
Tack, Peter - ska kontakta Sandisk, tor faktiskt att jag har äkta vara men för min egen ro. Jag återkommer!
 
ANNONS