Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av TLR

Produkter
(logga in för att koppla)

mikaoj

Medlem
Har börjat fundera på att skaffa mig en mellanformatskamera, förslagsvis nånslags TLR, inom närmaste året i alla fall. Jag har inte allt för höga intentioner med det här utan vill bara ha ett ganska billigt sätt att pröva på mellanformatet.

För det första så har jag tre krav:

1)Optiken. 2,8 vill jag ha på det objektivet som man ser bilden igenom och brännvid som motsvarar 50 mm i småbildsformat på det som tar bilden (dvs 80mm i mellanformat eller hur?) Och den ska såklart vara skarp. Skärpa är den egenskap som jag värdesätter högst när det gäller val av optik.

2)Den måste så klart vara fungerande,jag kan inte meka med kameror själv och jag har inte tänkt mig en extra kostnad för att lämna in den till service.

3)Priset. Gärna inte mer än 1000kr, 2000 kr absolut max. Inkluderat de basala tillbehören såklart. (dvs "väska", lenscap osv)

Då så.
Modeller som jag har tittat på men behöver lite vidare upplysningar om innefattar:
Rolleicord (flexen verkar för dyr)
Yashica mat 124 och 124 G (vad är skillnanden?)
Mamiya c330 och c220 (vad är skillnanden och vilken är prisvärdast?)

Sen finns väl en del lite mer obskyra eller "östblocksmodeller" så som Ikoflex, Richocord(?), Minolta Autocord och Seagull.
Är dessa något som är värt att satsa på?

Och så slutligen. Som jag har fattat det har många av dessa modeller producerats med olika sorters optik. Så vilken optik är det jag ska satsa på? Här är jag mycket sämre påläst så det skulle vara tacksamt med hjälp.

MVH
Joakim
 
Senast ändrad:
ANNONS