Annons

Ny systemkamera, hjälp på vägen

Produkter
(logga in för att koppla)

kj0rling

Aktiv medlem
Hej!

Vill först tacka alla för en grym sida, man lär sig så himla mycket :D

Nu är det så att jag ska köpa en digital systemkamera. De jag först och främst har tittat på är Nikon D80, Nikon D200 och Canon 30D. Jag ska till New York i slutet av Januari och hade då tänkt att handla på BHphotovideo, då jag har hört mycket bra om den affären.

Jag har ett par EF Canon objektiv från slutet 80-talet som jag har använt till min analoga systemkamera, tror ni att de går att använda till en ny Canon kamera då givetvis, eller ska man helt enkelt uppgradera sig för att kunna utnyttja kamerans kapacitet till max?

Sen har jag tittat mycket på Nikon. Främst då D80 och D200. D200 känns enligt mig som en mycket robustare kameran, inte för att D80 är "klen", men jag har fått den uppfattningen.
En grej som får mig att fundera är hur mycket mer komplicerad D200:an är än D80:an? Kan man t.ex ställa in allt på AUTO på D200:an eller måste man ställa in alla värden innan varje bild? jag ska säga att jag är hyffsat nybörjare inom digitalfotograferingen, men fattar alla uttryck och ord, och vet vad de gör, som sagt tror ni att D200:an kan bli för komplicerad? T.ex faktumet att den inte har förinställda program som porträtt, landskap mm. Men samtidigt vill jag ha en kamera som jag kan utvecklas med i takt med mitt fotograferande.


Det var mina första tankar, hoppas ni har lite bra svar...

tack på förhand!
 

pery

Aktiv medlem
Alla EF-objektiven funkar på Canons digitala. Är det bra teleobjektiv du har så fortsätt med Canon. Är det "normalzoomar" typ 35-70 eller så så är de inte så användbara på en digtalkamera med "C-size" bildsensor. Där vill man gärna ha typ 17-50 för att få en vettig vidvinkel. I så fall tycker jag du ska köpa den kamera du tycker känns bäst. Ingen i den klassen är dålig.

Själv köpte jag Canon för jag hade också objektiv sen den "analoga" tiden. Men sen sålde jag dem och köpte bättre och mer lämp
liga "gluggar".
 

kj0rling

Aktiv medlem
De objektiven jag har är ett 35-70mm, ett 70-210 mm och ett 28mm. Ärligt talat så är de inte i så där jätte bra skick, trots allt närmare 25 år gamla.

Vad tror du om skillnaden mellan D80 och D200 när det gäller hur komplicerade de är?
 

pery

Aktiv medlem
28:an kunde ju bli ett bra "normalobjektiv" på en digitalkamera, men trots att jag har Canon själv skulle jag inte rekommendera Canon av DEN anledningen. Däremot tycker jag att min 350D är en utmärkt kamera och det är verkligen inte den som begränsar mitt fotograferande. Kostade dessutom bara hälften av en 20D som var aktuell då.

Nikon vet jag inget om men du får säkert svar snart!
 

kj0rling

Aktiv medlem
Tack för svaret, men jag fattar inte riktigt vilken anledningen till att inte välja Canon är, missförstånd?
 

pery

Aktiv medlem
Jag tycker du ska välja Canon eftersom jag själv har en :) men om du tycker bättre om Nikon så ska du inte låta några gamla zoomar hindra dig helt enkelt. Viktigt att få en kamera man trivs med.

Jag kan bara säga att visst skulle jag gilla en rejälare kamera än min 350D men i mitt fall betydde pengarna en hel del plus att jag hade en 19-35 vidvinkelzoom som fick fungera som ett bättre alternativ till den billiga "kit-zoomen". Du har ingen (enligt min uppfattning!) lämplig normalzoom och därför kan du börja från scratch med din nya systemkamera. 35 mm motsvarar ju bildvinkelns hos 56 mm på en digital med "C-storlek" på sensorn

(Jag antar att även 70-210-zoomen är någon enklare variant. Något sådant L-objektiv har väl inte funnits?)
 
ANNONS