Annons

Minox 35GT eller Ricoh GR1s???

Produkter
(logga in för att koppla)

judas

Aktiv medlem
Vilken ska jag välja, känns som det är lite bättre byggkvalite i ricoh men kan man se skillnader i optiken? Tja...vad tycker ni, vilken ska jag välja?
 

matnyttige

Aktiv medlem
Har svårt att tro att Minoxen skulle ha bättre optik än Ricoh'n. Många Minox-kameror har gått sönder väldigt lätt (men Ricoh'n är ju iofs ingen riktig slithäst heller).
 

kreatören

Aktiv medlem
matnyttige skrev:
Har svårt att tro att Minoxen skulle ha bättre optik än Ricoh'n. Många Minox-kameror har gått sönder väldigt lätt
Jag håller inte med Mats här. Jag har haft min minox i snart 25 år utan problem. Knivvassa bilder ger den också, tog en rulle senast i sommar för att hålla den igång. En riktig arbetshäst som jag tidigare alltid bar med mig innan jag köpte min digitala "notebooks" kamera PowerShot G5. Ricoh'n kan jag inte utala mig om.
 

Bilagor

matnyttige

Aktiv medlem
kreatören skrev:
Jag håller inte med Mats här. Jag har haft min minox i snart 25 år utan problem. Knivvassa bilder ger den också, tog en rulle senast i sommar för att hålla den igång. En riktig arbetshäst som jag tidigare alltid bar med mig innan jag köpte min digitala "notebooks" kamera PowerShot G5. Ricoh'n kan jag inte utala mig om.
Har ju aldrig haft en Minox men dock en Ricoh GR1. Däremot känner jag många som har haft Minox men inte har pga att de gått sönder. Hade även en arbetskamrat som köpte upp trasiga Minoxar, lagade dem och sålde dem vidare. Det var visst en lönande affärsidé då.
Har även läst en del test (läs objektivtest) där den inte var så extremt bra i jämförelse med andra minikompakter. Inte dålig men inte något utöver det vanliga.

Ricohs GR1-optik har ett bättre rykten och många test har visat att den har en topp-optik. (Ricoh sålde tom ett objektiv till Leica M kameror i Japan med samma "linsformel").
 

Måns H

Aktiv medlem
Minox

Gillade Minox pga formatet och tystheten. Optiken OK men kanske inte så otroligt märkvärdig. Men dom gick sönder och jag gav upp. (Vissa ex vekar hålla hur lämnge som helst.)

Tidningen Foto gjorde ett jämförande test Minox/digitalkompakt (min idé!) och en bra digitalkompakt stod sig bra i jämförelsen.
 

kreatören

Aktiv medlem
Re: Minox

Måns H skrev:
Gillade Minox pga formatet och tystheten. Optiken OK men kanske inte så otroligt märkvärdig. Men dom gick sönder och jag gav upp. (Vissa ex vekar hålla hur lämnge som helst.)

Tidningen Foto gjorde ett jämförande test Minox/digitalkompakt (min idé!) och en bra digitalkompakt stod sig bra i jämförelsen.
...då har jag tydligen haft tur med mitt ex.

Sen tycker jag också att min digitalkompakt (G5:an) skött sitt jobb utomordentligt bra de 3 år jag haft den....
 

Lars S

Aktiv medlem
Har en Ricoh GR1 som länge var en favorit, lätt att ha med sig i fickan och en suverän bildkvalite - tills slutaren la av. I Sverige kunde ingen laga den, en affär på Hornsgatan som sålde Ricoh hade flera trasiga liggande. En möjlighet var att jag själv skulle skicka den till England eller Tyskland, uppskattat pris runt 2000 kr vill jag minnas. Ricohs generalagent i Sverige kunde inte hjälpa till. I Kanada (där jag var när den gick sönder) sa Ricohs agent att de kanske kunda laga den, pris ca 300 Kan. doller. Den är nu fixad på en verkstad i Mexiko, pris 230 kronor! (och skänkt till min son).

Att beakta i valet Minox - Ricoh...
 

eon

Aktiv medlem
Jag hade en Minox ML ett tag under 90-talet, men sålde den pga att inga bilder blev helt skarpa. I övrigt fungerade kameran helt okej.

Det intressanta är att ett tiotal år senare pratade jag med en arbetskamrat om mina åsikter om Minox och det visade sig att han hade haft en ML även han och att även den led av dålig skärpa.

/Erik
 
ANNONS