Annons

Leica M3, diverse...

Produkter
(logga in för att koppla)

målare

Avslutat medlemskap
Hejsan,

Har köpt en väldigt trevlig kamera, en Leica M3 single stroke. Summilux 1.4/50. Mycket nöjd.

En märklig sak upptäckte jag i objektivet - det ser ut att vara en pytteliten luftbubbla i en av linserna, iallafall av reflektionen i pricken att döma. Visst skulle det kunna vara ett litet skräp, men kan det vara möjligt att en bubbla smiter in i glaset och förbi tysk kvalitétskontroll?

Och så en fråga... Jag undrar om jag inte kan ha sett ett påhäng till slutar-ratten som gjorde den större (en sorts kapsel) för att man skulle kunna nå den med pekfingret på framsidan. Kan det stämma?

Risken finns att det var en ganska fånig sak jag bara har drömt om. Å andra sidan finns det ju alla möjliga lustiga tillbehör till det märket.

/Joakim
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Bubblor är inte helt ovanligt i äldre objektiv. Även i högkvalitativa dylika. Det är inget att bry sig om.
 

Benganbus

Aktiv medlem
målare skrev:
Hejsan,

Har köpt en väldigt trevlig kamera, en Leica M3 single stroke. Summilux 1.4/50. Mycket nöjd.

En märklig sak upptäckte jag i objektivet - det ser ut att vara en pytteliten luftbubbla i en av linserna, iallafall av reflektionen i pricken att döma. Visst skulle det kunna vara ett litet skräp, men kan det vara möjligt att en bubbla smiter in i glaset och förbi tysk kvalitétskontroll?

Och så en fråga... Jag undrar om jag inte kan ha sett ett påhäng till slutar-ratten som gjorde den större (en sorts kapsel) för att man skulle kunna nå den med pekfingret på framsidan. Kan det stämma?

Risken finns att det var en ganska fånig sak jag bara har drömt om. Å andra sidan finns det ju alla möjliga lustiga tillbehör till det märket.

/Joakim

GRATTIS till en Aficionados-kamera!!! :)

Och, det skall vara luftbubblor i riktigt optik!!
Kvalitetstecken!!
Riktig optik = Tysk! ;)

Ok då, på senare tid har även tyskarna glömt att lägga in sina luftbubblor.... :(

Å vad gäller "underliga tillbehör" till Leica..
Tom kanske har nå't?
Han tillverkar knappar och grejer!
http://www.cameraquest.com/TAnotcoll.htm


Ps. Höll på att glömma det viktigaste tillbehöret till en M Leica...! ;)
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=11461
 

Urr

Aktiv medlem
Viktigaste tillbehören till Leica är enligt min mening en pålitlig ljusmätare och ett motljusskydd till objektivet. Det finns kameror med sämre grepp än Leican, men med tanke på att det är i svagt befintligt ljus, som Leican kommer mest till sin rätt får jag väl ändå avundas Bengt hans handgrepp.
 

målare

Avslutat medlemskap
Tack ska ni ha!

Jag brydde mig inte om bubblan innan och nu gör jag det ännu mindre. Nästan lite stolt faktiskt ;)

Urban och Bengt,
Det stämmer - det måste vara ljusmätaren jag blandat ihop med Tom's specialknappar. Det är säkert den större softreleasen jag hade någon konstig idé om.

http://www.rapidwinder.com/sr1.jpg

Någon som har provat en sån förresten?

En Leicameter följde med kameran! Leica-METER MR står det på den, svart. Kanske MR4? Ser så ut:

http://feuerbacher.net/photo/frame.html?repair/KonicaAutoS2/KonicaAutoS2.html~Main

Med den kan jag lättare skruva med ett finger. Synd att den inte fungerar riktigt annars. Batterilocket är trasigt och är väldigt svårt att limma så det håller. Lite dålig lösning där tycker jag. Jag saknar PX13-batterier också. Misstänker att det ska vara 1.35V och inte 1.5V som i V625PX-batterier (som satt i)? Den ger utslag, men beter sig lite konstigt.

Och jodå, motljusskydd följde också med :) Så även en Leicaväska i läder som var väldigt fint lagad.

Högra remöglan (på kameran, som man ska hålla den) har fått sig en rejäl smäll, så den fungerar inte riktigt att sätta en ring i. Jag försökte laga, men det var lite för hård metall där. Då dök tanken om handgreppet upp. Kan det möjligen vara så att handgreppet har en ring att montera remmen i? Då skulle det ju ordna sig.

Jag har lånat min fars modifierade Gossen Lunasix 3 med dioder för att använda 1.5V batterier. Den är dock feljusterad, så där har jag lite att göra. Har också haft ögonen på Sekonic L-398 som verkar perfekt för Leican (infallande), men jag tar gärna emot förslag på andra smidiga mätare?

Så, en ljusmätare, ett handgrepp och en softrelease önskar jag mig i julklapp. Va... har julen redan varit?
 

målare

Avslutat medlemskap
Jag glömde en sak...

Jag har läst att den översta skruven vid objektivfattningen på kameran har ett sigill i vax med stämpel. I original är där ett 'L', och så även om "legitimerade" reparatörer servat kameran.

Min kamera har ett vaxsigill, men där står 'A'? Jag gissar att kameran varit reparerad (antagligen efter att den for i backen), men jag är nyfiken på var? Den har bara bott i Sverige, så det borde vara inrikes den blivit stämplad.

Jag sökte runt lite men hittade just inget. Pappa visste att Kamera Service Center (http://ksc.nu/cv,kamerareparat.html) i Stockholm servar Leica, och mannen på bilden heter Alois i förnamn, men det känns långsökt?

Det är säkert hela frågan också, men jag provar :)
 

Urr

Aktiv medlem
Kan bekräfta att Leicametern är byggd för 1.35 V. Har själv en sådan CDS-mätare på min M2 + en trasig selenvariant som ligger i en låda.
Till mina oldtimers har jag dessutom en Lunasix 3 för 1.35 V.
OBS: Lunasixen funkar utmärkt att använda för mätning av infallande ljus. Den har inbyggd bubbla för ändamålet. Så ska du ha något bättre än den bör du satsa på em modernare variant som drivs med en nyare batterityp.
 

Benganbus

Aktiv medlem
målare skrev:
Tack ska ni ha!

Jag brydde mig inte om bubblan innan och nu gör jag det ännu mindre. Nästan lite stolt faktiskt ;)

Urban och Bengt,
Det stämmer - det måste vara ljusmätaren jag blandat ihop med Tom's specialknappar. Det är säkert den större softreleasen jag hade någon konstig idé om.

http://www.rapidwinder.com/sr1.jpg

Någon som har provat en sån förresten?

En Leicameter följde med kameran! Leica-METER MR står det på den, svart. Kanske MR4? Ser så ut:

http://feuerbacher.net/photo/frame.html?repair/KonicaAutoS2/KonicaAutoS2.html~Main

Med den kan jag lättare skruva med ett finger. Synd att den inte fungerar riktigt annars. Batterilocket är trasigt och är väldigt svårt att limma så det håller. Lite dålig lösning där tycker jag. Jag saknar PX13-batterier också. Misstänker att det ska vara 1.35V och inte 1.5V som i V625PX-batterier (som satt i)? Den ger utslag, men beter sig lite konstigt.

Och jodå, motljusskydd följde också med :) Så även en Leicaväska i läder som var väldigt fint lagad.

Högra remöglan (på kameran, som man ska hålla den) har fått sig en rejäl smäll, så den fungerar inte riktigt att sätta en ring i. Jag försökte laga, men det var lite för hård metall där. Då dök tanken om handgreppet upp. Kan det möjligen vara så att handgreppet har en ring att montera remmen i? Då skulle det ju ordna sig.

Jag har lånat min fars modifierade Gossen Lunasix 3 med dioder för att använda 1.5V batterier. Den är dock feljusterad, så där har jag lite att göra. Har också haft ögonen på Sekonic L-398 som verkar perfekt för Leican (infallande), men jag tar gärna emot förslag på andra smidiga mätare?

Så, en ljusmätare, ett handgrepp och en softrelease önskar jag mig i julklapp. Va... har julen redan varit?


Det finns inget extrafäste för rem på handgreppet, tyvärr!
Det går ju att byta ut fästet...
en det kostar ju.. :(

Och vad gäller Leicameter...
Har fixat polska batterier till min, men ändå ingen bra lösning....
Och så är det en del bakelitgrejer inne i Leicametern, som snart går sönder.. :(

Tycker Cosinas exponeringsmätare sitter bra,
funkar bra för en M Leica
http://www.cameraquest.com/voivcmet2.htm

Har själv en avtryckarknapp på min M6:a, funkar utmärkt!
Trots att det står Nikon på den! ;)
Och att jag blir mobbad!!!
Men tror ändå att Japanarna/Nikon bör klara av att göra en avtryckarknapp... ?? ;) ;)

Schönherr brukar ha en del Leica-grejer liggande,
där har jag köpt greppet och Nikon-knappen...

Det finns också ett orginalavtryck till M Leica.
C:a två cm högt, med avtryckarknapp, som man skruvar fast i vanliga avtrycket.
Många pressfotografer hade sådana på sina Leicor....
Och så jag! ;)
 

Benganbus

Aktiv medlem
målare skrev:
Jag glömde en sak...

Jag har läst att den översta skruven vid objektivfattningen på kameran har ett sigill i vax med stämpel. I original är där ett 'L', och så även om "legitimerade" reparatörer servat kameran.

Min kamera har ett vaxsigill, men där står 'A'? Jag gissar att kameran varit reparerad (antagligen efter att den for i backen), men jag är nyfiken på var? Den har bara bott i Sverige, så det borde vara inrikes den blivit stämplad.

Jag sökte runt lite men hittade just inget. Pappa visste att Kamera Service Center (http://ksc.nu/cv,kamerareparat.html) i Stockholm servar Leica, och mannen på bilden heter Alois i förnamn, men det känns långsökt?

Det är säkert hela frågan också, men jag provar :)

Är dålig på reparatörmärkningar....
Kan nog ändå vara Alois Kosnar...
Så tror jag han heter..!??


Vad gäller reparatörer, så finns Valter på LP-Foto och så finns det nå'n i Saltsjö Bo..?
Fått för mig att nå'n här på FS anlitat den i Saltsjö Bo med gott resultat..!

Och det finns säker fler...
 
Senast ändrad:

målare

Avslutat medlemskap
Ja, jag håller med. Det var så jag tänkte när jag letade efter den perfekta 35mm-kameran. Nu tror jag att jag har hittat den. Att se när man fotograferar (mätsökare) och att göra det utan irritationsmoment (endast fokus, tid och bländare) är det närmaste kreativitet och avkoppling på samma gång som jag kan komma.

Visst är det trevligt med många objektiv och tekniska funktioner. Men det tar tid att byta objektiv och de tekniska funktionerna stjäl bara uppmärksamhet och stör mitt kreativa flyt, min inspiration. Ju färre saker mellan mig och motivet som stör, desto starkare känsla. Och vissa saker kan man inte fånga om man inte känner för dem.

Innan jag köpte Leican skaffade jag en (för min smak) perfekt mellanformatare. En Kowa Super 66. Jag saknar fungerande ljusmätare till båda dessa kameror, men det har inte hindrat mig. Känner mig ännu lite osäker just för att jag inte har erfarenheten, men jag retar mig mest på att alla ljusmätare jag hittar inte fungerar som jag vill...

Så antagligen klarar jag mig bäst utan ;)

Nu väntar jag med spänning på första filmen från M3an. Det var en negativ färgfilm, så vi får väl se hur bra jag lyckats utan mätare.

Ett annat tempo ja. ... Jag tror man lättare kan välja tempo själv utan en massa tjafs. Det kan gå mycket fortare än vanligt. När man vet så behöver man inte undra. Men man kan inte lära sig veta om det hela tiden finns teknik att förlita sig på.

/ joakim (högt medveten om att han bara uttrycker sin personliga åsikt)

Bengt, trevliga bilder du har där. Jag gillar skymningsbilden i Lucca.
 

elgenper

Aktiv medlem
målare skrev:
Jag glömde en sak...

Jag har läst att den översta skruven vid objektivfattningen på kameran har ett sigill i vax med stämpel. I original är där ett 'L', och så även om "legitimerade" reparatörer servat kameran.

Nej, vad jag vet är ´L´reserverat för fabriksnya och fabriksrenoverade kameror.

Andra auktoriserade reparatörer har sigill med sin initial. Eftersom det finns fler än 28 st i världen, är dom väl iofs knappast unika... När jag nu tittar på min gamla M2, står där också ´A´. Det är åratal sen den var inne, så jag minns inte om det var just Alois Kosnar eller killen som höll till nere i Enskede som gjorde vid den; jag har anlitat båda.

Gå in och fråga Alois! Han kastar nog inte ut Dig....;-). Särskilt inte om Du passar på att låta honom byta den kvaddade remöglan... Och det är inte så vansinnigt dyrt på en M-Leica; mycket värre på nån av Leicaflexerna.

Per

http://ofverbeck.se

"In a world without walls and fences, who needs Windows or Gates?"
 
Senast ändrad:
ANNONS