Annons

Laddare till kamera köpt i USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej,

funderar p åatt köpa en D80 när jag åker till New York i Mars men undrar hur det blir med laddaren man får med? Kommer den funka även i sverige, eller måste man köpa en ny? Kollade på laddaren till min D70 och den verkar klara 110-240V.

mvh Fredrik
 

Jan_H

Aktiv medlem
Laddaren till D80 klarar 100-240V och 50-60Hz.
Åtminstonde om den är inköpt i Sverige.
Det är nog bäst att kontrollera om du köper något utomlands eftersom det inte alltid är samma som levereras med i utländska varor.

/Jan
 

Joppe_72

Aktiv medlem
Jag har köpt både en D70 och D2x från USA genom åren, dessa två laddare klarar 100-240V och 50-60Hz.

Så även D80 borde följa detta mönster.
Endast kontakten till laddaren som behövs byta ut, eller om du kör med en adapter.

Lycka till,
Johnny
 

Leifer

Avslutat medlemskap
Precis som Johnny säger så behöver man byta ut kontakten, använda adapter eller, sätta laddaren i ett rakuttag. (fungerar fint för min amerikanska laddare)

mvh // Leif
 

fredrikru

Aktiv medlem
-big kahuna- skrev:
Hej,

funderar p åatt köpa en D80 när jag åker till New York i Mars men undrar hur det blir med laddaren man får med? Kommer den funka även i sverige, eller måste man köpa en ny? Kollade på laddaren till min D70 och den verkar klara 110-240V.

mvh Fredrik
Oftast klarar laddarna av 50/60 Hz och 110-240 volt så det är inte det stora problemet. Se till att köpa lämplig adapter. Själv så var det lite svårt att hitta USA kontakt => Sverige kontakt här i Sverige men till sist hittade jag det på Teknik magasinet men den kostade 300kr. Kanske du hittar billigare adapter i USA.

Adaptrar från Svensk elkontakt => USA finns lite över allt från drygt 100kr.

// Fredrik
 

-big kahuna-

Aktiv medlem
Min D70-laddare har ju en lös sladd som ser ut precis som en som sitter i stereoprylar, dvs man kan bara ta loss den ur laddaren. Borde betyda att man bara kan ta en överbliven stereosladd och jacka i laddaren när jag kommer hem :) (om D80-laddaren ser ut som på min D70 förståss)
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
Det är väl samma laddare till D70 som till D80? I så fall verkar en adapter lite överambitiöst. Det räcker väl att plocka en nätkabel ("apparatsladd") från en gammal radio eller något annat. Sådana brukar ligga och skräpa överallt.

Edit: Fredrik var snabbare...
 

Zoso

Aktiv medlem
Du behöver bara byta ut nätsladden, finns tex. på Claes Olsson för ett par tior.

/kent.
 

fredrikru

Aktiv medlem
BengtJohnsson skrev:
Det är väl samma laddare till D70 som till D80? I så fall verkar en adapter lite överambitiöst. Det räcker väl att plocka en nätkabel ("apparatsladd") från en gammal radio eller något annat. Sådana brukar ligga och skräpa överallt.

Edit: Fredrik var snabbare...
Tyvärr så hadde jag ingen lös sladd på min Leica (Panasonic) laddare USA modell så jag var tvungen att köpa en adapter...
 

Axelll

Aktiv medlem
Hej,

jag köpte min EOS 20D i USA och byggde sen en egen adapter. Alla kontakter som behövs finns på clas ohlsson för några tior.
 
ANNONS