Annons

nikon, canon, pentax... blir nog tokig snart!!

Produkter
(logga in för att koppla)

oskda

Aktiv medlem
SKA köpa en kamera sitter dock och funderar, läser, funderar, läser m.m. m.m.

Har Tidigare aldrig haft ngn systemkamera utan fotar mkt med kompaktkamera och vill nu ta steget vidare.

Väljer mellan nikon d40 (minus för fokuspunkter och avsaknad av fokus motorn) och pentax k100d (lite minus för snabbhet och "internminne" 4-5 bilder i sekvens.. behövs mer?).....men sen efter ett tag börjar man fundera på om det är värt för en novis att lägga de där 1000 lapparna extra på att gå upp till pentax k10d, nikon d80 (som man blir duktigt sugen på) eller canon eos d400.
Är det värt pengarna?
 

interpix

Aktiv medlem
I och för sig kan jag tycka att prisättningen på K10 är så pass låg att den skulle vara frestande även som instegskamera, men det är nog rätt få beginners som kommer ha direkt gäldje av merfunktionerna jämfört med tex K100, så generellt för en novis tror jag svaret är nej.

Kamerautvecklingen går rätt snabbt och det är inte ovanligt att byta upp sig efter ett par år. Lägger du istället pengrana på bra optik/tillbehör så håller det över tiden även till kommnande kameror.
 

Albwah

Aktiv medlem
oskda skrev:
SKA köpa en kamera sitter dock och funderar, läser, funderar, läser m.m. m.m.

Har Tidigare aldrig haft ngn systemkamera utan fotar mkt med kompaktkamera och vill nu ta steget vidare.

Väljer mellan nikon d40 (minus för fokuspunkter och avsaknad av fokus motorn) och pentax k100d (lite minus för snabbhet och "internminne" 4-5 bilder i sekvens.. behövs mer?).....men sen efter ett tag börjar man fundera på om det är värt för en novis att lägga de där 1000 lapparna extra på att gå upp till pentax k10d, nikon d80 (som man blir duktigt sugen på) eller canon eos d400.
Är det värt pengarna?
Hur pass du klarar dig med den lilla bufferten i K100 beror på vad du fotar. Tex jag, som inte använder serietagning så mycket saknar inte de extra bilder i 400D, K10 och D80. Sen ska du tänka att du har bildstabilisering i K10 och K100, vilket är mycket bra. Sen i Canonen har du sensorrengöring som ska motverka damm på sensorn. Om detta behövs beror ju på hur ofta man byter glugg, men det kan komma in damm även när du inte byter objektiv. Själv värdesätter jag ju helt klart bildstabiliseringen före antidustfunktionen.

Sen är ju greppet på D80 och K10'an större än på K100 och 400D. Själv valde jag bort 400D pga att jag inte tyckte att den va skön att hålla i. Så gå in hos en fotohandlare och känn och klämm lite. Det var nog de som avgjorde mitt val. Iof finns batterigrepp till 400D som gör det hela lite större, många säger att det blir bättre då men jag har själv aldrig testat. Jag saknar lite att det inte finns batterigrepp till K100'an, skulle gärna sett att detta fanns.

Sen är ju optik utbudet störst hos Canon och minst hos Pentax. Sen finns ju alla "pirater" också, Sigma, Tamron, Tokina mm. Det ända jag kan känna att jag saknar är Canon 70-200 glugg. Skulle gärna sett att Pentax tog fram en liknade, iof så finns ju Sigma 70-200.
 

rille77

Aktiv medlem
Nikon D50?

Har du kollat på Nikon D50?

Lite större än D40, focusmotor, fler focus-punkter.

Finns många ute begagnade till bra priser.
Mycket objektiv, både org och pirat.

/Rickard
 

oskda

Aktiv medlem
Tack för tips!
Är det så att alla nya gluggar till nikon har bildstabilisator inbyggt? eller har jag fattat fel.

Funderar nog på nikon d40 och ngn extra glugg... men sen är det ju det där med 3 fokus punkter kontra 11 och 9.

ngn som har någon erfarenhet av nikon d40?

Har ej hittat, men någon som vet om det finns batterigrepp till denna?.. den e ju lite liten.. ska ut på stan å känna på dem allihopa i veckan.. attans att det e söndag... ;-)
 

rille77

Aktiv medlem
bildstabilisering

Bara Nikons objektiv med beteckninger VR har bildstabilisering

Mig veterligen finns inget grepp till D40 då den är framtagen för att vara liten.

Grepp finns till D50, pirat för runt 1000-lappen i sverige,
köpte mitt från Ebay för 650 kr inkl frakt.
Ger inte några extra funktioner annat än att greppet blir bättre och lite mer tyngd, om man gillar det.

/Rickard
 

oskda

Aktiv medlem
Re: Nikon D50?

rille77 skrev:
Har du kollat på Nikon D50?

Lite större än D40, focusmotor, fler focus-punkter.

Finns många ute begagnade till bra priser.
Mycket objektiv, både org och pirat.

/Rickard
Är det värt att köpa begagnat? vad ska man tänka på.. kanske finns ngn tråd på forumet om detta.. Ska definitivt kollas upp! tack för tips? Har inte funderat på begagnat men det kanske det är värt att göra?!
 

rille77

Aktiv medlem
beggat funkar

Finns ju många som köper nytt hela tiden så fort det kommer nån ny modell, så det finns en del kameror som inte gått långt.

Skulle kolla så papper och kvitton finns med så du har garanti på grejerna.
Tänk också på att det tillkommer småsaker som du måste räkna med i priset,

minneskort, väska kanske, stativ kanske, filter mm. Sånt kan du ju få med i begagnatpaket.

sunt förnuft brukar funka...

/rickard
 

interpix

Aktiv medlem
oskda skrev:

Funderar nog på nikon d40 och ngn extra glugg... men sen är det ju det där med 3 fokus punkter kontra 11 och 9.

Fler fokuspunkter kan ju vara bra men tycker inte att det är något av de viktigaste kriterierna. Även om man har 11 st så är de lång ifrån alltid det finns någon puntk precis där man vill sätta fokus.

Avsaknaden av fokusmotor och bildstabilisering skulle sätt högst upp på minuslistan och D40:s ringa storlek och pris som det mest positiva.
 

oskda

Aktiv medlem
Hittade ett onoff som var öppet nikon d40 var lite i minsta laget d50 satt som en smäck! plus att den kostade 1000lappen mindre inkl kit obj och då ingick 1gb minneskort..

hmmm

det underlättade ju... ;-)

Får väl ta mig en lite djupare titt på den helt enkelt.
 

gunte

Aktiv medlem
Re: Re: Nikon D50?

oskda skrev:
Är det värt att köpa begagnat? vad ska man tänka på.. kanske finns ngn tråd på forumet om detta.. Ska definitivt kollas upp! tack för tips? Har inte funderat på begagnat men det kanske det är värt att göra?!

Köp en KM D7D ..
 

ArtbyRyman

Aktiv medlem
1. Tror du ska hålla dig till märkena som iaf just nu finns ett tag fram över.

2. Köp en kamera att växa med.

När jag köpte min första systemare på 90talet hade jag den bara 1år..sedan ville jag ha mer..och fick byta upp mig till ett mer avancerat hus. Det kostade ju onödiga pengar, typ..
 

Possinho

Aktiv medlem
När jag skulle köpa min första systemkamera för ungefär ett halvår sedan kände jag ungefär samma sak som du verkar göra... vad f-n ska man köpa! Det löste sig dock på enklaste sätt, jag gick och kände på de olika kamerorna jag hade läst om och då var det ganska enkelt, det blev en Nikon D50. Den passade mina händer bäst helt enkelt.

Utan att vara någon expert misstänker jag att man blir ganska nöjd oavsett vad man köper, kamerorna verka ju ge ungefär samma resultat i testerna och så länge man håller sig till de större märkena finns det ju ganska gott om objektivalternativ också. Lycka till!
 

oskda

Aktiv medlem
autofokus.

Har nu kännt på en d50. känns mkt bra! men har hört att den har en konstig autofokus? ngn som vet vad problemet är? om problemet finnes?.. förmodligen petiteser?..

Sugen på att känna på en d80 också men plånkan säger nog att man ska låta bli....:)
 

z9pepa

Medlem
Samma läge

Hej,

Jag står också i valet och kvalet mellan en K100 och d40. D50 har jag lämnat pga den mindre displayen, vilket jag tror gör det svårare att utvärdera resultatet. Den stora nacdelen med d40 är ju annars att den inte har inbyggd AF-motor.

Jag tror det blir en d40.

/ Hälsnigar Pär
 

oskda

Aktiv medlem
Re: Samma läge

z9pepa skrev:
Hej,

Jag står också i valet och kvalet mellan en K100 och d40. D50 har jag lämnat pga den mindre displayen, vilket jag tror gör det svårare att utvärdera resultatet. Den stora nacdelen med d40 är ju annars att den inte har inbyggd AF-motor.

Jag tror det blir en d40.

/ Hälsnigar Pär
Kände på en d40 och jag tyckte den kändes lite väl liten "avtryckaren" hamnade lite väl nära tummen. Men jag är endå jäkligt sugen på den blev mao lite besviken.
Börjat glida över mot eos 400d kanske....
 

z9pepa

Medlem
Canon är också bra. Kit objektivet verkar dock vara rätt så dåligt. Så det är nog bättre att köpa huset och en bättre glugg. För mig blir det lite för dyrt då.

/ PP
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
Jag såg ett bra råd för ett tag sedan: Ställ in dig på att din andra kamera skall vara rätt, inte din första.

Köp någon av de kameror som har nämnts här, gärna begagnad. Trivs du så är det bra, och i annat fall vet du förmodligen exakt vad du vill ha när du byter om några månader. Det blir i alla fall billigare än att göra ett felköp på mängder av nya grejor...
 

eldaren3

Aktiv medlem
Eller som jag, vänta lite till så kommer det något nytt. Har väntat in G7 o D40 som är ett par starka kandidater o K100 som har funnits ett tag. Tänkte läsa lite till om d40:s tester man undrar om d40 är ett dåligt köp för framtiden isåfall kanske 400 är bättre....
 
ANNONS