Annons

Kompaktkamera i format 3:2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Guran99

Aktiv medlem
Hej

Jag tänkte ev. ersätta vår gamla kompaktkamera med en ny, men vid en snabb koll på 4-5 kameror så såg jag att de tycks ha formatet 5:4 (har jag för mig) istället för formatet 3:2 (så som min systemkamera har t.ex.). Är det så för alla kompaktkameror??? Någon som vet?
 

Karlsson

Aktiv medlem
De flesta kompaktkameror kör i formatet 4:3, med undantag för några Leica/Panasonic som ska flasha med 16:9.

På vissa modeller brukar det gå att ställa om till 2:3 men tyvärr inte i bästa kvalitet. Så har det t.ex varit på Fuji F11/F30 där man inte kunnat välja minsta komprimering (bäst kvalitet) i 2:3-läge.

Hos t.ex Canons kompaktdigitaler brukar det inte gå att välja 2:3-läge.

Anledningen till att man valt 4:3-läge i digitalkompakter sägs vara att man övertagit traditionen från TV-rutans storlek, förmodligen för att man utvecklade kamerasensorerna från början ur videokamerornas sensorer.
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
I går skickade jag iväg en beställning, där jag blandade kompakt- och systemkamerabilder. För att få papperskopior i samma format klippte jag ner alla kompaktbilder till 3:2-formatet. Det är en ganska nyttig övning - man ser att olika motiv gör sig olika bra i olika format...

Rent generellt blir liggande bilder ofta bäst i 3:2 och stående bilder i 4:3

Om ditt bildbehandlingsprogram har en funktion för att beskära i 3:2-förhållande kan det vara en ganska trevlig sysselsättning att komponera om varje bild i efterhand. Eller? :)
 

Guran99

Aktiv medlem
BengtJohnsson skrev:
Om ditt bildbehandlingsprogram har en funktion för att beskära i 3:2-förhållande kan det vara en ganska trevlig sysselsättning att komponera om varje bild i efterhand. Eller? :)
Oh ja... jag ligger lite efter i framkallningen så det är ju BARA 800 bilder det rör sig om. En riktigt nyttig övning :p
 

Karlsson

Aktiv medlem
Att lägga tid på att beskära semester/fritidsbilder från kompaktkameran i efterhand gör i vart fall för mig att de garanterat inte blir framkallade.

Nu är det så väl att det faktiskt går att framkalla dem i det mer kvadratiska 4:3, man behöver inte beskära för att de ska hamna på papper.

Passar du på nu innan den 15 januari så får du dem för 45 öre/styck hos Fotolabo!
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
Gratisprogrammet Irfanview kan beskära:

Meny: File | Batch Conversion | Set advanced options

Det verkar dock ganska meningslöst, om du inte väljer SAMMA pixlar ur alla 800 bilder.

Å andra sidan kanske det hjälper att först sortera de 800 i
Grupp 1: Beskär ovankant
Grupp 2: Beskär nedankant
Grupp 3: Beskär lika i ovan- och nedankant
osv.
 
ANNONS