Annons

Handla från tyskland eller sverige?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gentle Giant

Aktiv medlem
Är det värt den extra tusenlappen att beställa från tyskland eller vill ni ha tryggheten att handla från sverige ifall mot all fördmodan något händer med kameran?

Konsumentköplag i tyskaland?

vad är skillnaden på en canon 30D från canon i sverige vs en canon från frankrike (import)? Fotohandlaren påstod att det var MYCKET bättre att köpa en kamera från canon i Sverige?

Tacksam för alla tips!!!
 

storm

Aktiv medlem
Jag köpte min Minolta 7D från pixmania, dvs fransk leverantör. Fick ingen instruktionsbok på svenska men det kunde jag skriva ut. Det är i samma garantizon (europa) så det var 2 års garanti på grejerna. Har fått skicka min kamera till Zieger teknik när den varit trasig för egna pengar, ca 150 kr rekomenderat brev. Så det är inga stora summor. Därimot gjorde det ca 3500kr på inköpspriset för min del. Om du har en bra handlare som alltid har liknande kameror inne så kanske du kan låna ett demoex eller liknande när din är trasig och du måste i väg och fota något viktigt, tex ett bröllop. Har du bra kontakt med din lokala leverantör så kan jag tycka att det är en liten samhällsinsatts att ha kvar de lokala handlarna på orten och handla av honom.
Det finns nästan inga små fotobutiker kvar med kompetent personal och hyllor inne på lagret som regnar över av gamla fina prylar och grejer.
Men det är bara min åsikt. :)
 

Mankan G

Aktiv medlem
Hi folks

Har köpt rätt mycket utomlands. Bla min D2X som inhandlades i Tyskland. Sparade ett antal sköna tusenlappar på detta. Fick en tysk manual i bokform men en engelsk på CD. Kameran gick sönder tre gånger under den första månaden, samma fel hela tiden. Det var bildbehandlingskortet som gick sönder hela tiden. Lasses kameraservice (auktoriserad nikonverkstad) tog glatt in kameran för garantireparation. Enligt Nikon så var det visst en dålig serie av kort som hade landat i Sverige. Jag har efter detta inte haft ett enda problem.

Jag håller med tidigare skribent om att det finns väldigt få "riktiga" fotohandlare kvar i Sverige idag. Vill du riktiga råd och rekommendationer och vill handla över disk så är du i stort låst till ett fåtal butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö (givetvis finns det lysande lokala undantag såsom Scandinavian Photo i Bankeryd, Mattssons i Lund.)

Nej jag har inga dubier med att handla där jag får bäst service oavsett om det sker via webben eller över disk. För mig är service mer än att bara klämma o känna på produkten. Detta kan jag göra på en mässa. Leveranstider och tillgänglighet är oxå viktigt. Oftast får jag produkten snabbare och dessutom till ett avsevärt lägre pris via webben så varför inte. Om jag dessutom får samma garantivillkor så.......

Mankan
 

pgmj

Aktiv medlem
Jag köpte en Canon 350D och Sigma 18-125 från technikdirekt.de

Ljusmätningen felade med optiken efter någon månad, så jag mailade dem och visade bilder med automatisk ljusmätning med Sigmat jämfört med Canon 50/1.8. Ganska snabbt fick jag ett mail där det stod att jag skulle packa ner objektivet i en kartong och att någon skulle hämta upp den inom 2 dagar. Mycket riktigt kom en snubbe och plockade upp det dagen efter. Sedan tog reparationen nästan 6 veckor, men det verkar inte vara särskilt mycket snabbare i Sverige. Jag hade god mailkontakt med dem under tiden. Inga kostnader för mig öht.

pixxass.de har jag också handlat med utan bekymmer, men ej haft några garantirep-ärenden med.
 

Per_S

Aktiv medlem
Hej, vet att jag sparkar igång gammal tråd...

Åker en på att betala tull när man handlar via nätet i tyskland? Tänkte shoppa lite från ac-foto.
 

ArtbyRyman

Aktiv medlem
Jag har handlat optik från tyskland. Och det har funkat fint. Teknikdirekt och Ac-foto.
Vågade inte köpa huset där..

perfekt för företagare.
 

Zoso

Aktiv medlem
Innom EU gäller samma garanti som du skulle köpt den i Sverige med den skillnaden att du kan få betala frakten till och från märkesverkstaden själv.

/kent
 

Gentle Giant

Aktiv medlem
Tack för svaren!

Det slutade med att jag köpte från sverige, det blev samma pris som från tyskland pga av en liten kampanj.

Canon 30D + 18-55 för 8600 kronor (cashback inräknat)
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Erik Schalin skrev:
Nej
Läs säljande företags villkor.
Jag har tittat igenom Pixmanias villkor och jag kan inte se att Canons garanti inte skulle gälla. Kan du peka ut var i villkoren tillverkaren garanti förhandlas bort (jag kanske bara missade det när jag läste)?

Jag tror man ska skilja på säljande företags garanti och tillverkarens garanti. Om det säljande företaget erbjuder en garanti som t ex sträcker sig över en längre tidsperiod än tillverkarens garanti, så är det givetvis så att man måste skicka tillbaks vara till säljaren vid ett sådant garantiärende, men jag kan inte se att man skulle behöva göra det om tillverkarens garanti fortfarande är aktiv.

Canon har ju t ex världsgaranti på sina objektiv, så det spelar ingen roll ifall du köper objektivet i Frankrike eller Sverige, du kan lämna in det för garantireparation var som helst, givet att garantin inte har gått ut. Sedan kan det ju vara så att respektive lands konsumentlagstiftning ställer olika krav på säljaren att garantera varan, men jag har som sagt svårt att se hur det skulle ta bort den garanti som tillverkaren lämnar.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Gentle Giant skrev:
Tack för svaren!

Det slutade med att jag köpte från sverige, det blev samma pris som från tyskland pga av en liten kampanj.

Canon 30D + 18-55 för 8600 kronor (cashback inräknat)
Cashback gäller dock även produkter köpta från Tyskland :)
 
ANNONS