Annons

Konica Minolta a200, behålla eller köpa nytt? I stort behov av råd!

Produkter
(logga in för att koppla)

denise_

Avslutat medlemskap
Jag är ganska ung och ny på foto så behöver därför all hjälp jag kan få.
Ber redan nu om ursäkt ifall jag kommer uttrycka mig lite luddigt, men jag hoppas ni förstår i alla fall på ett ungefär vad jag menar! :)

För ca ett år sedan köpte jag min första "riktiga" kamera, en Konica Minolta Dimage a200. Det var innan jag riktigt visste vad det var jag ute efter och ville ha.
Känner därför nu efteråt att det var ett felköp, och att jag inte är riktigt nöjd med den.
Ljusåtergivningen (kan man säga så?) är inte alls bra och känns väldigt "murrig" och inte det minsta levande. Det känns som att det krävs en strålande vår/sommar dag för att kameran ska komma till sin rätt. Är jag inomhus eller ute en vanlig molnig dag så blir det bara platt.
Självklart vet jag att ljuset är avgörande för alla kameror, men här kännns det FÖR avgörande.Bara jag använder min brorsas Sony Cyber-shot DSC-V3 så tycker jag att jag får en helt annan känsla i bilderna.
Jag vet inte, kanske är det bara jag som har lite koll?

Ett annat problem är makroinställningen, den är inte alls särskilt imponerande.
Eller närbilder överhvudtaget, oavsett om makron är på eller inte.Skulle jag fota ett porträtt så blir ansiktet väldigt runt. Som i ett fisheyeobjektiv nästan. Det ser väldigt lustigt ut...

Är det någon annan som har haft liknande problem med sin ?
För jag vet inte, det är ju möjligt att kamerans brister beror på att jag inte kan den till tillräckligt väl...

Jag vet inte alls hur jag ska göra nu. Jag la alla mina pengar i kameran, och säljer jag den nu begagnat så kommer jag gå med alldeles för stor förlust.
Jag vet inte om det kanske är bättre att köpa ett objektiv istället och försöka utvecklas med det.
Isåfall, vilka objektiv är det som går ? Kan man använda äldre minolta objektiv till den här kameran? Och brukar det vara enkelt att hitta begagnat?

Låter det däremot som att kameran helt enkelt inte passar mig, och att en annan modell vore ett bättre alternativ så säljer jag den innan den blir för gammal och börjar spara till en annan modell.

Jag är helt lost som ni hör, hoppas verkligen det finns en vänlig själ där ute som kan försöka hjälpa mig ur min förrvirring!
Tack på förhand!
 

pallep

Aktiv medlem
Kan ju vara så att din a200 ger precis som en systemdigitalare rätt platta och tråkiga bilder direkt ur kameran speciellt om man fotar i RAW.
Det som krävs är någon form av efterbehandling, allt för att fotografens valmöjligheter och kreativitet inte ska begränsas.

Din brors sony spottar med en rimlig gissning ut jpg:s som i kameran har undergått en hel del behandling t.ex. färg och skärpa.

Du kan ju alltid testa att skruva upp skärpa, mättnad och kontrast i kameran.

Resten av frågorna kan jag inte hjälpa med då jag inte känner till kameran i detalj.
 

denise_

Avslutat medlemskap
Tack för svaret!
Men ja, jag använder ju de inställningarna när jag fotar (bla då skärpa mättnad och kontrast som du nämnde) och tycker väl ändå att jag behärskar de rätt väl.
Måste kanske förtydliga det, att jag upplever samma problem med kameran, oavsett om jag kör på auto eller manuellt.
Men hmm...
Kanske är värt att lägga pengar på ett objektiv. Har läst runt lite och det verkar inte vara någon anna som har direkta klagomål på den här kameran så...
 

js1

Aktiv medlem
denise_ skrev:
...Kanske är värt att lägga pengar på ett objektiv.
Hur menar du då?
Det går inte att byta objektiv på A200:an!

A200:an mycket bra och tar bilder (nästan) i klass med en systemare. Jag tror du ska spara dina pengar och lära dig mer om efterbehandling, där har du betydligt mer att vinna än att spendera mycket pengar på en systemkamera, för det blir mycket om du ska ha nåt som matchar en A200. Då räcker inte med kitopiken utan det ska till betydligt dyrare doningar.
 

js1

Aktiv medlem
denise_ skrev:
Skulle jag fota ett porträtt så blir ansiktet väldigt runt. Som i ett fisheyeobjektiv nästan. Det ser väldigt lustigt ut...

Du bör använde en brännvidd runt 80-135mm vid porträtt. Du har antagligen använt 24mm och kört upp kameran i snoken på modellen, då ser det roligt ut, men det gör det med alla kameror.
 

denise_

Avslutat medlemskap
Nej inte byta objektiv, (som sagt, jag uttrycker mig säkert väldigt "luddigt"...)
Men det går ju köpa till en telekonverter och en vindvinkelkoverter och en närbildslins ...
Det var det jag syftade på! :)

Med efterbehandling, menar du då redigering?
För det behärskar jag redan ...
 

denise_

Avslutat medlemskap
Jaha okej tack, det ska jag tänka på nästa gång! :)

Pinsamt dumma frågor kanske... Men vadå, frågar man inte så får man ju inte veta! Jag är som sagt nybörjare haha
 

denise_

Avslutat medlemskap
Så är det säkert, men jag är ändå lite nyfiken på närbildslinsen ... ;P

Problemet är bara att jag mest förlitat mig på Photoshop känns det som. Nu är jag mer intresserad av att få riktigt bra bilder direkt i kameran, utan någon efterbehandling. Det är mer var mitt intresse ligger för tillfället.

Antagligen så är det väl möjligt att få resultatet jag är ute efter om jag bara uttnyttjar kamerans inställningar riktigt ordentligt. Får kämpa vidare helt enkelt! ;P
 
ANNONS