Annons

Nikon D80 men vilket kit?

Produkter
(logga in för att koppla)

xeor

Medlem

HenrikHansen

Aktiv medlem
Vad jag vet är 18-70 en glugg som ger lite bättre bilder än 18-135:an. 18-135 kom ut samtidigt som D80:n

Men tycker du att objektivbyten är jobbiga, så kanske 18-135 hade varit något för dig. Kolla gärna också på 18-200 VR. Ska tydligen vara riktigt bra för att ha en så hög zoom-faktor.
 

HenrikHansen

Aktiv medlem
xeor skrev:
Har letat men hittar inte vad som egentligen är skillnad mellan 18-70 och 18-135 MM.

Jag är ny på området men vill lära mig.
Alltså skillnaden är zoom-omfånget:

135mm/18mm=7,5x zoom
70mm/18mm=3,9x zoom

Det är mycket svårare att göra en optik som är bra över hela zoomområdet ifall zoomfaktorn är högre, därför kan du räkna med aningen sämre bilder från 18-135:an. Skarpast blir fasta objektiv som inte har någon zoom alls, utan fast brännvidd.
 

xeor

Medlem
Hej igen!


NIKON D80 DIGITAL SYSTEM + OPTIK 18-135 MM hade gått ner idag till 10 995,00 kr inkl. moms så det var bara att slå till.. Så det blev även en SB-600 blixt, bouce, och ett 2 GB kort =)
 

Gården

Aktiv medlem
xeor skrev:
Hej igen!


NIKON D80 DIGITAL SYSTEM + OPTIK 18-135 MM hade gått ner idag till 10 995,00 kr inkl. moms så det var bara att slå till.. Så det blev även en SB-600 blixt, bouce, och ett 2 GB kort =)
Typiskt !

Köpte D80 med 18-135 på Dustin för en månad sedan. Pris då: 12.495:- Förstod ju att priset skulle sjunka förr eller senare. Men så mycket och så snabbt !!!

Grattis till både kameran och ett bra pris.

// Hasse
 

daddydj

Avslutat medlemskap
Även jag slog till på en Nikon D80 från Dustin förra veckan. 10 995 kr med 18-135 optik och fraktfritt är helt ok.

Gjorde egentligen en beställning på motsvarande paket från Tyskland för ett par veckor sedan men deras leverans var så långsam att jag avbeställde därifrån. Efter beställning från Dustin hade jag kameran i handen efter 24 timmar. Gött!

Är än så länge helt klart nöjd med kameran. Kitobjektivet 18-135 är kanon. Skönt att kunna zooma hyfsat mycket utan att byta objektiv. Jag har inte provat 18-70 objektivet men tror att de flesta har större glädje av 18-135 som första objektiv.
 

Gården

Aktiv medlem
daddydj skrev:
Även jag slog till på en Nikon D80 från Dustin förra veckan. 10 995 kr med 18-135 optik och fraktfritt är helt ok.

Gjorde egentligen en beställning på motsvarande paket från Tyskland för ett par veckor sedan men deras leverans var så långsam att jag avbeställde därifrån. Efter beställning från Dustin hade jag kameran i handen efter 24 timmar. Gött!

Är än så länge helt klart nöjd med kameran. Kitobjektivet 18-135 är kanon. Skönt att kunna zooma hyfsat mycket utan att byta objektiv. Jag har inte provat 18-70 objektivet men tror att de flesta har större glädje av 18-135 som första objektiv.
Ja det är helt godkänt: Kunde ju få var lite ljuskänsligare. Men man kan inte få allt här i livet.
Nästa vecka ska kameran och dess Husse på långresa till betydligt sydligare breddgrader. Då ska det fotas ordentligt
 
ANNONS