Annons

Hur mycket billigare ar det?

Produkter
(logga in för att koppla)

erikp

Avslutat medlemskap
Ar det billigare att kopa optik och blixt i Kina an i sverige? Hur stor ar skillnaden? Ar det vart det om man andasa har vagarna forbi Kina?
Nagon som vet vart man ska aka om man vill handla fotogrejer i Peking?
Hade
Erik
 

Damoor

Aktiv medlem
Om du vill köpa saker från Kina så ska du åka till Shanghai, men jag tror inte att det finns så värst mycket tillbehör. Allt kommer ju nästan från Japan =)
 

M1_15

Medlem
Var nyligen i Japan och handlade. En Canon Kiss Digital X (Eller 400 D som de kallar den här). Visst är det lite billigare men inte så där wow billigt. Jag skulle säga att största vinsten gör du i och med att du slipper momsen, alltså cirka 20 %. Kräver dock ett rymligt samvete när du kliver in genom tullen i Sverige.

Sen vet jag inte hur det blir på de riktigt dyra objektiven.

Mitt tips är väl att kolla upp ordentligt vad du är intresserad av och ha prisuppgifterna med dig och jämför när du har vägarna förbi.
 

bruset

Aktiv medlem
Ett prisexempel:

EF 16-35L 2.8

Lägsta pris i Sverige enligt www.prisjakt.nu är 13973 kr från en e-handel som heter multronic (porto tillkommer alltså).

En e-handel som heter HKsupplies i Hong Kong:

8300 kr

Tull ej inräknad.

Mvh

David
 

bruset

Aktiv medlem
Som med alla andra kriminella handlingar så händer inget så länge man inte åker fast. Man slipper betala. Men det är förstås mindre etiskt och mer olagligt att inte betala tullen. Går väl att jämföra med att jobba svart. Gör nu inte detta till en moraltråd där det ska diskuteras om man ska fuska med tullavgifterna eller inte. Det finns redan tusen trådar i det ämnet här på FS.

Mvh

David
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Det blir ett helvete!

Robin Gyllander skrev:
Vad händer om man inte tullar för sker som man har köpt utanför eu?
Utestängt från Fotosidan, förvisning ur landet, böter på flera kronor....ochså skammen förstås....
Ett liv värre enn döden.....
Nej Robin; hälsa på Tull-grabbarna!
mvh Erik J
 

Anders Östberg

Guest
Om du blir upptäckt i tullen så tror jag du blir av med det du försöker smuggla in plus att du får böter. Det finns dock en beloppsgräns, om jag förstått det hela rätt så får man ta in saker värda upp till 1700:-
 

RG

Avslutat medlemskap
En teoretisk fråga bara om jag tar med mig min kamera till USA och sen sticker tillbaka till Sverige hur vet dom då på arlanda att jag har köpt den i USA eller i Sverige.
 

RG

Avslutat medlemskap
Hur ska man kunna bevisa det på alla mina utlandsresor har jag inte tagit med mig kvittona till mina grejor.

Ska man alltid ta med kvittokopior när man åker utomlands?
 

Anders Östberg

Guest
I jobbet har vi skrivit en tulldeklaration med en lista av prylar man tar ut ur landet så kan tullen pricka av dom när man kommer hem igen. Vet inte om det finns motsvarande för privatpersoner.
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Det var i.a.f. enkelt för...

Anders Östberg skrev:
I jobbet har vi skrivit en tulldeklaration med en lista av prylar man tar ut ur landet så kan tullen pricka av dom när man kommer hem igen. Vet inte om det finns motsvarande för privatpersoner.
En besök hos tullen på utresa kunde man få en tull-plomb eller reg.papper på värdefulla föremål.
Lite enklare enn firma/tullpapper, men inte kostade det nåt i "gamla dagar"...
Blir inte förvånad om tjänsten är borta, eller kostar skjortan nu.....
/Erik J
 

Zoso

Aktiv medlem
Är det verkligen någon här som hört talas om att någon Svensk turist har fått krångel med tullen på hemresan med sin (lagligt köpt i Sverige) meförda kamerautrustning ?

Inte jag i allafall, därimot så har dom rotat efter annat dom gånger jag blivit stoppad, kameraväskan har dom bara öppnat och tittat efter annat skumt i, dom bad mig en gång att veva tillbaka filmen så dom kunde öppna bakre locket, sen öppnade dom även locken på objektiven, troligen letade dom efter narkotika, men inte ett ord om var jag köpt prylarna (som var i nyskick).

/kent
 
ANNONS