Annons

USA-köp, vilken ger bäst garanti?

Produkter
(logga in för att koppla)

noCode

Ny medlem
Jag kommer antagligen att snart köpa en kamera från USA. Jag väger mellan D40, K100D eller 400D och funderade över hur de skiljer i garantibehandlingen. Nikon ger ju ingen garanti på hus köpa utanför europa har jag läst här, men hur är det med Canon och Pentax?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Du kommer alltså att basera ditt inköp på hurvida din kommande kamera från USA har garanti?

Intressant... Canon har inte världsgaranti.

Köp från Europa.
 

Anders Östberg

Guest
Canon har världsgaranti på objektiv men inte på digitala systemkameror som sagt. Bäst att köpa inom EU. Jämför priser noga också, det är faktiskt inte alltid någon fördel att importera kamerahuset från USA, däremot kan objektiv bli mycket billigare.
 

Anders Östberg

Guest
Vem servar kameran med en sådan garanti, måste den skickas till USA?
 

Zoso

Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
Vem servar kameran med en sådan garanti, måste den skickas till USA?
Vad jag förstått så vänder man sig till Mac vid problem och får då ett svar av dom vart man skall skicka kameran för service i Sverige, och det blir till någon utav märkesverkstäderna.

Så i princip så funkar det som en vanlig garanti med den skillnaden att du tar kontakt med dom vid garantiärenden istället för inköpsstället i Sverige, men kostnaden för frakten till och från verkstaden får man nog betala själv, men det kan det ju vara värt, den kostnaden är ju inte så stor i allafall.

/kent
 

Damocles

Aktiv medlem
Det brukar vara problem att överhuvudtaget få köpa Nikon från USA då de ofta har olika versioner på sina kameror för Europa och USA. Inte alla butiker som säljer, och de som gör, räknas garanterat som gråimport, och du är du troligen helt utan garanti.
 
ANNONS