Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ersätta D70 med DH2

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin Nilsson

Aktiv medlem
Hej!
Jag funderade tidigare på att köpa en D1:a som komplement till min D70. Har dock tänkt om och funderar nu på att ersätta min D70 med en D2H. Kameran är nyservad och enligt säljaren i gott skick (har pressanvänds som studiokamera för fotografering av livsmedelsprodukter, alltså inte "kulsprutekörd").

Det är främst 8 fps och känslan i D2H-huset som lockar. Jag är intresserad av fågelfotografi och är således i behov av den snabba autofokusen och serietagningen.

Tycker ni att ett byte är en god idé?

Vad är ett vettigt pris på en D2H idag?

MVH/Martin
 

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Fundering: Vill man inte ha många megapixlar om man fotar fåglar så det finns möjlighet att beskära bilderna i datorn ... eller?
 

Martin Nilsson

Aktiv medlem
4 MP räcker faktiskt långt. I min mening är den vässentligt mycket snabbare autofokusen och seriebildstagningen fördelar som överväger
 

D Gulliksson

Aktiv medlem
Jag gick från D70 till D2H och har inte ångrat mig en sekund. Bildkvaliteten duger gott den oxå. Har printat upp i 40x50 ISO 800 med mycket bra resultat. Enda jag kan sakna med min D70 är att jag kunde styra min SB-600 trådlöst med den inbyggda blixten. Ska jag göra det nu så får jag köpa en SB-800.. Fast då har man ytterligare en anledning att handla nya prylar ;)

Så mitt tips är .. KÖP!

Du kan ju kolla med säljaren om den har haft problem med exponeringsmätaren (ljusmätaren) då det är ett vanligt förekommande fel på dessa kameramodeller. Dock är detta något som Nikon repererar gratis även om garanti tiden gått ut.

Priserna ligger på runt 7000-13000kr beroende på skick.
 

Torda

Aktiv medlem
6000:- för ett D2H-hus hos en handlare med garanti måste vara ett sanslöst bra pris. Huset är ju bara såååå skönt att arbeta med och 4MP räcker mycket långt, så länge man inte behöver croppa alltför mycket i bilden.
 

Zoso

Aktiv medlem
D2H är en betydligt bättre kamera en D70 på alla punkter, dess 4mp sensor kan väl jämföras med en 6mp.

Men till just fågelfoto hade jag nog valt en annan kamera, och det pga, att du inte får något utrymme att cropa bilden om du skall göra större utskrifter, sen bör du hålla dig under 800 iso för att få godkänt resultat, D2Hs har bättre ISO prestanda, men bristen på pixlar kvarstår vid cropning.

Jag hade letat efter en begagnad D2X istället om jag i huvudsak fotade fåglar.

Jag har ägt en D2Hs och var otroligt nöjd med den, men jag komponerade bilden klart från början i kameran så jag cropade nästan aldrig mina bilder, jag ångrar faktiskt att jag sålde den, fick en D200 i födelsedags present och den passar mitt fotande bättre idag, men jag får en ny glugg och en A3+ skrivare samt en resa för pengarna jag fick för Hs'en så det svider inte så mycket trots allt, men jag älskade verkligen den kameran.

/kent
 
Senast ändrad:

Torda

Aktiv medlem
Det är väl klart att D2x ger bättre förutsättningar för att fota fågel än D2H, men om D2H kostar 6000:-, så finns det nog bortåt 15-20000:- över till att köpa gluggar för, innan man kommer upp i beloppet som bara ett D2X-hus kostar.
 
ANNONS