Annons

Att minska bild storlek

Produkter
(logga in för att koppla)

jouni

Aktiv medlem
Jag har bild 900 kb, 1800 X 1200. Jag skulle behöva göra bilden mindre så att den är fysiskt 2.5 cm X 3.5 cm och högst 11 kb.

Jag har försökt minska bilden att ändra pixel antalet, eller resolution till ungefär 100 X 75. Resultatet i bägge fall är att bilden blir suddig.

Vad gör jag fel ? Hur man detta rät ?

Jouni
 

RolandM

Aktiv medlem
jouni skrev:
Jag har bild 900 kb, 1800 X 1200. Jag skulle behöva göra bilden mindre så att den är fysiskt 2.5 cm X 3.5 cm och högst 11 kb.

Jag har försökt minska bilden att ändra pixel antalet, eller resolution till ungefär 100 X 75. Resultatet i bägge fall är att bilden blir suddig.

Vad gör jag fel ? Hur man detta rät ?

Jouni

Är det ytan på skärmen som 2,5 x 3,,5 cm?

Klipp i så fall ut en sådan yta i lämpligt bildbehandlingsprogram och se hur många pixlar i x- och y-led det finns. Minska sedan originalbilden till detta antal pixlar. Det brukar finnas storleksändringsfunktioner i bildbehandlingsprogrammens redigeramenyer.

Gör även en lätt skärpning av bilden. Det brukar i de flesta bildbehandlingsprom finnans funktioner för detta. Rent allmämnt blir en bild suddig vid en förminskning i och med att information kastas, vilket skärpningen i viss mån kompenserar för (lurar ögat).

Spara sedan en kopia av bilden som en JPEG. Kontrollera i lämplif filhanterar hur bilden blev (kbyte). Blev det fel storlek kan du prova att justera inställningarna för hur JPEG, komprimeringen ska utföras. Detta brukar finnas möjlighet för i de flesta bildbehandlingsprogram.



Lycka till!
 

jouni

Aktiv medlem
Tack Roland

Tack Roland för att du svarade. Jag har fortfarande problem med detta. Jag har länk till bilden här.Om det är inte för stor jobb, skulle du vilja prova minska det ? Altt so högst 11 kb, och höjden 2.5cm, bredden får bli vad det blir. Polaren vill använda den i någon tryckgrej. Annars glömmer vi bort.

http://image59.webshots.com/559/7/7/84/2595707840053152854WcJgFr_fs.jpg?action=&track_pagetag=/page/photo/outdoors/cityscapes/&track_action=/Owner/Shortcuts/FullSize

Kan jag göra en mottjänst, jag ställer up.

Du får uppfattning om mig, om du tittar på till ex. detta galleri Skansen bilder. Häls och Tack Jouni

http://outdoors.webshots.com/album/549739724zpDUXI
 
ANNONS