Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt med raw

Produkter
(logga in för att koppla)

Newbee

Ny medlem
Jag vill ha en kompakt kamera som sparar i raw.
Någon som har några förslag?

Som kompliment när man kanske inte vill offra sin finkamera.

Jag har letat lite, men är en nätanalfabet.
 

interpix

Aktiv medlem
Ricoh GR Digital. Bortsett från mycket brus över ISO 200 är den riktigt bra. Har alla tänkbara inställningsmöjligheter, bra snabb optik, liten, ruskigt välbyggd, 3:2 format...
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
papi skrev:
Ricoh GR Digital. Bortsett från mycket brus över ISO 200 är den riktigt bra.
Men. va fan skal man med en kamera med ISO "bare" <200 i år 2007????
Tyvärr, Ricoh hänger inte med; och RAW hjälper inte på detta.
Tråkit; för Ricoh'n är en trävlig kamera...på bild....
 

interpix

Aktiv medlem
fujicanon skrev:
Men. va fan skal man med en kamera med ISO "bare" <200 i år 2007????
Tyvärr, Ricoh hänger inte med; och RAW hjälper inte på detta.
Tråkit; för Ricoh'n är en trävlig kamera...på bild....
Man använder den bara just ljus och den har iaf f 2.4 :) Vill man ha motsvarande 28 mm FF med minimal distortion tror jag det är svårt att hitta nått bättre!
 

ulso

Aktiv medlem
Re: En 9 till 4 kamera m.a.o......

fujicanon skrev:
OK för de som inte fotar ljuskugga affärer :D
Ricoh GR fungerar utmärkt i skumma lägen;). ISO 800 ger inte mer brus än när man körde Tri-X med pessning till 800-1600.
Gillar nattbilder med Ricohon. Bra med ljusstark vidvinkel.
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Inte vet jag, Ulf...

... var bara dum nog att lyssna på Patrick :)
Tog han inte på alvor helt....
Ricoh'n; Pansonic'en var med i mitt tänkande...men jag var tuff/dum nog att köpa G7.
Det va på fredag. Om den tycker jag inte...ennu....sett bort från att den inte har RAW.....
Och hög pris hadde den.........
Har möjligen inte råd med att vända tummen ned för den manicken :)
mvh Erik J

Edit: Och; ljus eller intet ljus...vem kan sätta en Speedlight 580EX på en kompact??? Jag!
 
Senast ändrad:

norris

Aktiv medlem
Jag var ute efter samma sak för ett år sedan. Kravet som jag hade var motsvarande 28 mm vidvinkel och den enda med raw som passade in var då Canon Powershot S70. Det var inte helt lätt att få tag i den då eftersom den var ersatt av S80 (där de av någon outgrundlig anledning tagot bort raw). Till slut lyckades jag i alla fall hitta den på itbutikken.dk.
 

eldaren3

Aktiv medlem
Re: Inte vet jag, Ulf...

fujicanon skrev:
... jag var tuff/dum nog att köpa G7.
Det va på fredag. Om den tycker jag inte...ennu....sett bort från att den inte har RAW.....
Och hög pris hadde den.........
Har möjligen inte råd med att vända tummen ned för den manicken :)
mvh Erik J

Hej Erik hur nöjd är du med G7 nu efter några dagar, det har varit dåligt väder men du kanske har fotat lite ändå..
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Hej Björn!

Ja, lite tästande har jag då hunnit med. Jag är nöjd så längt. Det negativa jag har registrerad är noe lågt dynamisk umfäng. Jag tycker å få överexponering i lysa partier och måsste - kompensera minst ett steg.
Men det kan bero lite på mej. Jag har inte riktigt fått tästad alla ljusmätnings-moden.
Jag skall "blogga" på Recensionssidan enn gång i väckan.
Men det är mycket positivt att seja om G7. Handhavande och LCD är överraskande bra till att vara en sånn liten rackare.
Jag vill inte seja mer nu. Återkommer!
mvh Erik J
 

Albwah

Aktiv medlem
Olympus Sp-310/Sp-320/Sp-350/Sp-510 har Raw. Nackdelen är att det tar ca. 5sek för kameran att skriva bilden till kortet och under den tiden är kameran obrukbar.
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Hehe!!

Albwah skrev:
Olympus Sp-310/Sp-320/Sp-350/Sp-510 har Raw. Nackdelen är att det tar ca. 5sek för kameran att skriva bilden till kortet och under den tiden är kameran obrukbar.
Tålamod Albin...tålamod!
Men om kamran gjör ett bra jobb med jpg-konverteringen, så kann jag leva utan raw-filen.
Nu har jag givit Canon chansen; men måsste vel starta upp CS2 på nytt.......
(i ett år har jag bara användt den till"save for web")
Phuuu; jag hatar PhotoShop, (kann det inte), men är nykär i G7, utan RAW....Så får vi se hur länge det varar :))
/Erik J
 

fredrikru

Aktiv medlem
Köpte en Leica D-Lux 3 som julklapp till frugan och det är en riktigt trevlig kamera. Tänk på att den fungerar bra ihop med snabba minnestyper och det behövs när man plåtar i RAW eller filmar i 720P/15.

Annars så finns Panasonic LX-2 som är nästan samma kamera.

Fördelen med Canon G7 är väl att man kan hänga på sin 580EX blixt på den. Provade det på en Canon G3 för några månaders sedan och det blev mycket bra resultat fast kameran var lite obalanserad.

Det borde vara straffbart att ta bort RAW :)

// Fredrik
 
ANNONS