Annons

hjälp mig med kameraval !

Produkter
(logga in för att koppla)

lottaan

Ny medlem
hej mitt namn är Lotta !
ny här, blev medlem idag.
började för en månad sen och fotografera lite, blivit väldigt intresserad, vill lära mig så mycket som möjligt. men nu till frågan.
jag ska inskaffa mig en kamera, men vilken skulle va ra bra för mig ? kanske en Canon EOS 400D ?
så snälla någon, kom gärna med lite tips.
evigt tacksam.
Tack.

MvH/ lotta
 

lottaan

Ny medlem
jag har inte bestämt mig för ngt jag ska fotografera, det mesta hade jag tänkt mig,
senare sen kanske jag hittar ngt som passar mig.
 

interpix

Aktiv medlem
Låter som du bör köpa ett paket med objektiv då.

Riktigt små kameror

Nikon D40

Olympus E400


Små kameror

Pentax K100D

Canon 400D

Nikon D50


Lite större kameror

Nikon D80

Pentax K10D

Sony Alpha

Canon 30D


Större och dyrare

Nikon D200

Nikon D2x

Canon 5D


Alla har sina för och nackdelar och varierar i pris. Alla kan ta bra bilder i händerna på en bra fotograf
 
Senast ändrad:

a_lyckhammar

Aktiv medlem
Lotta? Om du ännu inte har köpt någon än så skulle jag vilja rekommendera dig en.

Vet inte hur stor budget du har att röra dig med, men jag skulle köpt en Canon 400D och en 28-70 F/2,8 alternativt en beggad 24-70 F/2,8
Av två orsaker:
Ett, Canon är bäst inom det digitala enligt mig so både haft Nikon och Canon.
Två, anledningen till att du bränner ca 8 000 på optiken är för att det är den bästa normaloptiken, och att du med all säkerhet kommer att få tillbaka rubbet om du säljer inom ett antal år.
Köper du en Sigmaglugg 24-70 med F/2,8 för halva priset kommer du att förlora 75 % inom loppet av två år. mest p ga att det är så billigt att man lika gärna som begagnadspekulat skulle kunna lägga till de där 2 500 :- för en ny på nätet.
Ska du köpa optik, köp orginal L-serie. Det garanterar dig som fotograf att få ut 100% av kameran.

Såg att jag glömt varför jag rkommenderar dig en Canon. Anledningen är för att de är bäst på den digitala systemkamerafronten både till pris och kvalité.
Som en jämförelse mellan de två regerande märkerna så piskar Canons värsta kamera skiten ur Nikons allra bästa. Både till pris, upplösning, och bildkvalité.

En annan grej om val mellan de allra bästa märerna är att Nikon inte tillverkar sina egna sensorer, I D80´n sitter en sensor tillverkad av Kodak, medan i Canons en Canon-sensor. Jag vet inte så mycket om hur pass bra Nikon kan anpassa sin kamera till ett annat märkes sensor, men som kund och konsument så föredrar jag en pryl helt tillverkad av ett enda företag.

Lycka till och hoppas att du blev något klokare!

//A
 

tiq

Aktiv medlem
Jag tycker du ska klämma och känna på kamerorna, och om du har möjlighet testa ett par dagar, så får du nog en favorit.

Skillnaderna mellan instegsmodellerna hos olika märken är i praktiken inte så stora. Några har skakningsreducering inbyggt, vilket kan vara bra.

Kitobjektiven är inte dåliga att börja med, de är alla hyfsade om man ser vad de kostar. När du plåtat ett tag kommer du veta vilka objektiv du behöver.
 

ogren

Aktiv medlem
Alla har olika åsikter och mina går tvärtemot Andreas Lyckhammars.

Välj inte märke efter vilken tillverkares proffsmodell som är bäst. Det är inte de kamerorna du ska köpa.

Jag skulle inte heller välja märke efter vem som tillverkar sensorn. För mig är handhavandet, priset och bildkvaliteten det som är intressant.

Jag skulle dessutom inte välja L-optik om du köper en Canon-kamera. De objektiven är både dyra och tunga. Hans förslag har dessutom dålig vidvinkel ifall det spelar roll för dig.

Läs recensioner och kläm på några kameror innan du bestämmer dig.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Ifall du väljer Canon eller Nikon är nog hugget som stucket i ditt läge.. Kanske en Pentax?
Köp bara inte någon Olympus eller dyl. Mindre sensor vilket ger mer bildbrus.
 

Lan

Aktiv medlem
Tjenare Lotta!

Först vill jag rekommendera en blogg här på fotosidan där Malte berättar om hur det är att börja fota med systemkamera.

http://www.fotosidan.se/blogs/malte/index.htm

Det verkar som om du inte har bestämt dig för någon specifik typ av fotografering som du vill ägna dig åt så mina rekommendationer är väldigt generella:

Kamera hus: EOS 400D är en bra andra generations instegskamera. Glöm bara inte att kolla begagnat marknaden för EOS 350D också, där finns det kap att göra.

Linser: I ditt fall hellre zoom lins än en fast tele lins. Zoom ger dig mer flexibilitet och framförallt tillåter dig att hitta det du gillar. Fasta linser ger bättre skärpa men är rättså specifika för sitt avsedda syfte.

Lins 1: En bra normalzoom i omfånget 18-70mm
Lins 2: En bra längre zoom i omfånget 70-200mm

Det finns hur mycket tips som helst på vilka linser som är bäst men innan vi vet vilken budget du har så kan vi inte ge rekommendationer riktigt.

Jag kan bara Canons serie så därför är mina rekommendationer där, inte pga att Canon absolut är bäst, det finns säkert andra som kan rekommendera andra system. Mitt köp av Canon motiverades av bästa brushanteringen (vid tillfället) och högsta serietagningshastigheten (för min plånbok).

Slutligen: Du blir nöjd med vad du än väljer, överlag så är systemkamera marknaden bra. :)
 

Tyckaren

Aktiv medlem
a_lyckhammar skrev:
Lotta? Om du ännu inte har köpt någon än så skulle jag vilja rekommendera dig en.

Vet inte hur stor budget du har att röra dig med, men jag skulle köpt en Canon 400D och en 28-70 F/2,8 alternativt en beggad 24-70 F/2,8
Av två orsaker:
Ett, Canon är bäst inom det digitala enligt mig so både haft Nikon och Canon.
Två, anledningen till att du bränner ca 8 000 på optiken är för att det är den bästa normaloptiken, och att du med all säkerhet kommer att få tillbaka rubbet om du säljer inom ett antal år.
Köper du en Sigmaglugg 24-70 med F/2,8 för halva priset kommer du att förlora 75 % inom loppet av två år. mest p ga att det är så billigt att man lika gärna som begagnadspekulat skulle kunna lägga till de där 2 500 :- för en ny på nätet.
Ska du köpa optik, köp orginal L-serie. Det garanterar dig som fotograf att få ut 100% av kameran.

Såg att jag glömt varför jag rkommenderar dig en Canon. Anledningen är för att de är bäst på den digitala systemkamerafronten både till pris och kvalité.
Som en jämförelse mellan de två regerande märkerna så piskar Canons värsta kamera skiten ur Nikons allra bästa. Både till pris, upplösning, och bildkvalité.

En annan grej om val mellan de allra bästa märerna är att Nikon inte tillverkar sina egna sensorer, I D80´n sitter en sensor tillverkad av Kodak, medan i Canons en Canon-sensor. Jag vet inte så mycket om hur pass bra Nikon kan anpassa sin kamera till ett annat märkes sensor, men som kund och konsument så föredrar jag en pryl helt tillverkad av ett enda företag.

Lycka till och hoppas att du blev något klokare!

//A
____________________________________________

Detta inlägg är så oseriöst så att det borde ha åkt i spamkorgen.

* Finns inte många prylar i en Canon kamera som är tillverkade av Canon. Annars skulle det inte finnas "underleverantörer". Hur många delar i en Volvo är tillverkade av Volvo? Det viktiga är att det fungerar ihop med de andra delarna i kameran.

* Canons värst spöar skiten ur Nikons värsta? Jo du, det är ju en grym skillnad... http://www.dpreview.com/reviews/nikond2x/page25.asp
Åtminstone jag vet vem som brukar ro hem poängsegern.

* Vilken Nikon hade du haft, Nikon Nuvis 160 (för 5 år sedan)? Lotta, läs t.ex.Tidningen Foto, Digital Foto och/eller gå in på www.dpreview.com

Det enda som stämmer i det Anders säger är att du skall satsa på bra optik, för det är inte 6, 8, 10 eller 12megapixels som gör bilden skarp - det är optiken. Du kan vara hur smart som helst, men har du suddiga glasögon ser du i alla fall inte vad du skall läsa.

Gå till 2-3 affärer, känn, testa och hör vad säljarna säger, i Stockholm rekommenderar jag KameraDoktorn, ScandinavianPhoto, Expert Fridhemsplan.

Vilken du än väljer 400D, D40, D80, K100, K10D så får du en bra kamera - det viktiga är hur du tycker den fungerar för dig.

Hälsningar

Adam
 

timofej

Aktiv medlem
a_lyckhammar skrev:
Lotta? Om du ännu inte har köpt någon än så skulle jag vilja rekommendera dig en.

Vet inte hur stor budget du har att röra dig med, men jag skulle köpt en Canon 400D och en 28-70 F/2,8 alternativt en beggad 24-70 F/2,8
Av två orsaker:
Ett, Canon är bäst inom det digitala enligt mig so både haft Nikon och Canon.
Två, anledningen till att du bränner ca 8 000 på optiken är för att det är den bästa normaloptiken, och att du med all säkerhet kommer att få tillbaka rubbet om du säljer inom ett antal år.
Köper du en Sigmaglugg 24-70 med F/2,8 för halva priset kommer du att förlora 75 % inom loppet av två år. mest p ga att det är så billigt att man lika gärna som begagnadspekulat skulle kunna lägga till de där 2 500 :- för en ny på nätet.
Ska du köpa optik, köp orginal L-serie. Det garanterar dig som fotograf att få ut 100% av kameran.

Såg att jag glömt varför jag rkommenderar dig en Canon. Anledningen är för att de är bäst på den digitala systemkamerafronten både till pris och kvalité.
Som en jämförelse mellan de två regerande märkerna så piskar Canons värsta kamera skiten ur Nikons allra bästa. Både till pris, upplösning, och bildkvalité.

En annan grej om val mellan de allra bästa märerna är att Nikon inte tillverkar sina egna sensorer, I D80´n sitter en sensor tillverkad av Kodak, medan i Canons en Canon-sensor. Jag vet inte så mycket om hur pass bra Nikon kan anpassa sin kamera till ett annat märkes sensor, men som kund och konsument så föredrar jag en pryl helt tillverkad av ett enda företag.

Lycka till och hoppas att du blev något klokare!

//A
Det sämsta rådet och motivering på rätt länge. Andreas Ögren och Adam har redan förklarat varför. Lägger bara min röst emot för att avväga det dåliga rådet.

Vill också tillägga att det föreslagna 28-70/2,8 objektiv är ett mycket "tråkigt" objektiv för en digitalkamera med sensorn i APS-storlek - för lite vidvinkel.

Som Patrick beskrev finns det olika kameror beroende på storlek, finesser och pris.

Vill du ha point&shoot med bildkvalitet/snabbhet/användarvänlighet/nöjet att fotografera många gånger bättre än vanliga kompakter gå för det lägsta segmentet:

Nikon D40
Pentax 100D
eventuellt Canon 400D (även om jag personligen inte ser varför man skulle välja den)

Om du har ambitioner om att utvecklas inom fotografi satsa på lite mer sofistikerade (och dyrare) modeller:

Pentax 10D (skulle jag köpa)
Nikon D80
Canon 30D

Kamerorna Patrick nämner i high-end segmentet är nog överkill för dig i nuläget.

Beroende på din budget kan du välja antingen tillhörande s.k. kitobjektiv eller direkt satsa på högkvalitativ optik. Jag skulle välja det förstnämnda för att kitobjektiven inte kostar speciellt mycket och du har chans att komma igång för mindre kostnad och senare när du börjar känna av vad du behöver uppgradera optiken efter behov. Oftast är kitlinserna helt ok kvalitetsmässigt och räcker långt för mindre utskrifter även om här på FS kan man ofta höra att de är värdelösa.

Som adam nämnde gå och känn på föreslagna kameror. När hjärtat börjar slå fortare när du håller en av dem, köp den! :) Även om jag satt i en smiley är det inget skämt då kvalitetsmässigt är kamerorna likvärdiga. Det är handhavandet som avgör skillnaderna. Det måste vara skönt att hålla i handen ditt verktyg.
 

Zoso

Aktiv medlem
a_lyckhammar skrev:
Lotta? Om du ännu inte har köpt någon än så skulle jag vilja rekommendera dig en.

Vet inte hur stor budget du har att röra dig med, men jag skulle köpt en Canon 400D och en 28-70 F/2,8 alternativt en beggad 24-70 F/2,8
Av två orsaker:
Ett, Canon är bäst inom det digitala enligt mig so både haft Nikon och Canon.
Två, anledningen till att du bränner ca 8 000 på optiken är för att det är den bästa normaloptiken, och att du med all säkerhet kommer att få tillbaka rubbet om du säljer inom ett antal år.
Köper du en Sigmaglugg 24-70 med F/2,8 för halva priset kommer du att förlora 75 % inom loppet av två år. mest p ga att det är så billigt att man lika gärna som begagnadspekulat skulle kunna lägga till de där 2 500 :- för en ny på nätet.
Ska du köpa optik, köp orginal L-serie. Det garanterar dig som fotograf att få ut 100% av kameran.

Såg att jag glömt varför jag rkommenderar dig en Canon. Anledningen är för att de är bäst på den digitala systemkamerafronten både till pris och kvalité.
Som en jämförelse mellan de två regerande märkerna så piskar Canons värsta kamera skiten ur Nikons allra bästa. Både till pris, upplösning, och bildkvalité.

En annan grej om val mellan de allra bästa märerna är att Nikon inte tillverkar sina egna sensorer, I D80´n sitter en sensor tillverkad av Kodak, medan i Canons en Canon-sensor. Jag vet inte så mycket om hur pass bra Nikon kan anpassa sin kamera till ett annat märkes sensor, men som kund och konsument så föredrar jag en pryl helt tillverkad av ett enda företag.

Lycka till och hoppas att du blev något klokare!

//A
Klokare ?

Det var den värsta Canon propaganda jag läst någonsin :)

/kent
 
Senast ändrad:
ANNONS