Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finepix F31fd - för stor som kompaktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

suckerpunch

Ny medlem
Halloj!

Jag ska ha en kompakt digitalkamera med mig på långresa - med kompakt menar jag en som får plats i byxfickan utan problem - men har svårt att bestämma mig! Valet står mellan Sony DSC-T10 eller Fuji Finepix F31fd.

- Sonyn är liten (21mm tjock), har högre upplösning (7,2 Mpx) och är lite snabbare.
- Fujin är bättre på allt annat, speciellt foto i dåliga ljusförhållanden då den sägs klara ISO-tal runt 1000 (max är ISO 3200 på den!) utan alltför svårt brus. Tyvärr är den hela 28mm tjock, vilket känns i svulstigaste laget. Har tyvärr inte funnit någon i butikerna i stan, så jag har ingen aning om detta är så stort som det låter när man håller i den själv. Vad tycker ni?

Så, om ni skulle köpa en kamera att ha i fick under er semester i USA, vilken skulle ni köpa? Tar tacksamt emot alla slags tips! Om någon tycker jag borde kolla in en annan modell i samma prisklass (3000:) så säg gärna det också!

Tack på förhand!
 

Mankan G

Aktiv medlem
Hi folks

Nu är jag lite knasig för på en sådan resa skulle min ryggsäck med min Nikon D2X och gluggar garanterat åka med OCH min F30.

Nej F30/F31fd är en riktigt liten kamera. Smidig i formatet utan några utstickande detaljer. De få millimeter du nämner är ingen stor sak. 7 millimeter är ingenting........Har aldig provat den Sony du pratar om men Fujin kan jag varmt rekommendera. Bra bildkvalitet i bra ljus men fantastisk i sämre ljus.
 

pial

Aktiv medlem
suckerpunch skrev:
Så, om ni skulle köpa en kamera att ha i fick under er semester i USA,
Jag brukar ha min F30 i fickan, i USA :)
Som sagt, den har inget som sticker ut, så det går finfint.

Vet inget om Sonyn så jag kan inte säga nåt om hur de är i förhållande till varandra, men jag gillar att F30 har bländar- och slutar-förval vilket ger lite halvmanuell kontroll. Bildkvaliteten är super, jag blev mycket positivt överraskad av den. Men jag vet inte om dessa berömda höga ISO verkligen är så himla bra, jag brukar hålla mig ganska lågt. Fast då har jag egentligen aldrig jämfört med en annan kompakt, bara med min DSLR och det är väl inte rättvist förstås! Och om man brusreducerar i efterhand och inte förstorar upp bilderna för mycket så ser det faktiskt helt ok ut.

En märklig grej är att om man använder auto så väljer kameran ganska höga iso trots att man kör med blixt. Men det kan man kontrollera genom att välja iso själv i "M" eller A/S-läget.

Blixtbilder blir bra med F30n också. Och skärmen är stor och fin, fast det är väl Sonyns också. Och javisstja, batteritiden är jättelång, det känns som om man nästan aldrig behöver ladda! Det är ju en bra grej på resa.

/Pia
 
ANNONS