Annons

Ryggsäck till EF 500/f4

Produkter
(logga in för att koppla)

Lieden.se

Aktiv medlem
Hej!

Jag behöver en ryggsäck för EF 500/f4 som jag kan ta med som handbagage på flyget. Har någon några bra tips? Har kikat på LowePro Photo Trekker AW II, men är lite osäker på om den går att ha som handbagage.

Mvh, Ulf
 

Jeppe

Aktiv medlem
LowePros LensTrekker 600AW är ju ganska klockren.

Den är förmodligen betydligt lättare att övertyga personalen än t.ex. PhotoTrekkern, som är gigantiskt mycket större än tillåtna mått. För att inte tala om viktgränsen (fast den är det aldrig något problem med enl. egna erfarenheter)

Fast det lär säkert dyka upp någon som hävdar att PhotoTrekkern inte är något problem att ta som handbagage..tråkigt bara om man står där på flygplatsen och måste checka in.

Funderar själv på 600AW. Jag har mitt 500:a i en Tamrac Expedition 8 fn. och det funkar ganska bra. Går att ha kameran monterad på,
 

Lieden.se

Aktiv medlem
Lenstrekkern är lite för ensidig, skulle vilja ha något som går att använda för mer än bara ett objektiv.
Det finns också LowePro Road Runner AW, som jag läst skall gå bra som handbagage, men den har hjul och handtag, och det har jag egentligen inget behov av.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Lieden.se skrev:
Lenstrekkern är lite för ensidig, skulle vilja ha något som går att använda för mer än bara ett objektiv.
Det går nog i fler i väskan skulle jag tro. Men de får ligga löst, i sina respektive väskor. Lite bökigare...Men som sagt, det ska ombord oxå ;)
 

Lieden.se

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Det går nog i fler i väskan skulle jag tro. Men de får ligga löst, i sina respektive väskor. Lite bökigare...Men som sagt, det ska ombord oxå ;)
Stämmer. Läste att handbagage hos t.ex Lufthansa inte får vara större än 55x40x20. Det finns väl knappast någon ryggsäck som bara är 20cm hög! Skulle vara Roadrunnern i så fall. Fast Lenstrekkern är inte högre än 28cm, och kostar bara en tredjedel.
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
Lieden.se skrev:
Hej!

Jag behöver en ryggsäck för EF 500/f4 som jag kan ta med som handbagage på flyget. Har någon några bra tips? Har kikat på LowePro Photo Trekker AW II, men är lite osäker på om den går att ha som handbagage.

Mvh, Ulf
Jag har Phototrekker AW II och jag har inte haft nagra problem.. iofs sa har jag inte ett 500/4 men jag reser oftast med foljande:
5d
400/5.6
70-200/2.8 IS
16-35/2.8
50/1.2
100/2.8 macro

Och ingen har sagt nagot om vikt eller storlek, och jag reser in och ut ur USA hela tiden, och jag skulle tro att USA ar kinkigast.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Tvärtom så har, enligt vad jag förstått USA frikostigare regler när det gäller både storlek och vikt...Konstigt nog. Eller har jag fel?
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
Jag tror det. Nar jag flyger till och fran Europa sa brukar landerna i Europa oftast saga att jag kommer fa betala extra / checka in vaskan nar jag kommer till USA, om den ar forstor / tung etc. Vilket ar mycket riktigt. Dock sa har det aldrig hant med photo trekkern. Vare sig till eller fran USA eller Europa, eller Sydamerika dar jag just nu befinner mig (El Salvador).

Men visst hade du ratt i att nagon skulle komma och saga att de har med sig phototrekkern.

Skulle de begara att jag checkade in den nagon gang, skulle jag uppgradera till business klass dar det inte ar ett problem. Men det har val inte alla mojlighet att gora.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Jag har rest med både 600 AW och phototrecker AW.. Jag föredrar helt klart 600AW när jag flyger.

Den slinker lättare in i handbagagehyllorna på mindre regionsflyg. Den är det ingen som kikar snett på på flygplatsen.

Phototreckern rymmer mer och erbjuder fler möjligheter vad gäller vad man kan packa i. Den har fler rynkat på näsan åt. En gång så var jag tvungen att montera av bärselen (alla remmar...) innan jag kunde ta den med som handbagage.. Den upplever jag alltså som gränsen. Att ligga på gränsen orkar inte jag.

600AW är klockren till ett 500 f4 tele med hus på.

Själv så reser jag med 500 f/4IS + 1,4xII + huset-med-batteri. I handbagaget har jag också alltid minnen och laddaren... Vikten är inget att klaga på varken av flygplatspersonal eller min rygg..

MVH Niclas,
 

Eveningstar

Aktiv medlem
När jag reste senast hade jag min Tamrac Exp. 7 med mig som handbagage. Typ dubbla tillåtna vikten.

För att den skulle se lite mindre ut gjorde jag så att jag förlängde midjebältet, lade det i kors på framsidan, och drog det runt ryggsäcken så jag knäppte det på baksidan.
Sen såg jag till att klämma axelremmarna under midjebältet.

Såg väldigt mycket mindre och behändigare ut utan allt utstickande.

Du får dock inte ner ett 500/4 i den =)
 

Lieden.se

Aktiv medlem
Grejen är den att jag kommer att resa med 500/f4, EF 100-400, EF 17-40, ett makro, två hus, två blixtar. Konvertrarna, laddare, motljusskydd etc kan man ju checka in, men jag vill ogärna lämna ifrån mig några av de dyrare prylarna. Visst kan man börja stoppa saker i jackfickorna, men det känns som en dålig lösning.
Får nog bli Roadrunnern ändå, den verkar rymma mest, och tar man av remmarna är den nog inte mycket tjockare än 600 AW.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Till min 600 AW så har jag två objektivväskor (nr4). En på varje sida av ryggsäcken. Det fungerar finfint och balanserar fint på ryggen. De checkar jag in med övrigt bagage. Alltså så krymper 600 AW avsevärt när man skall flyga.. detta var största argumentet för mig, eftersom jag gärna bara har telet med mig när jag är ute.. då slipper jag bära på både volym och onödig vikt.

Jag gillar inte att överstiga vikten på handbagaget så jag checkar in lite andra fotoprylar också. All flygfrakt betraktar jag som en chansning oavsett.. :)

Du klarar dig nog fint med Roadrunnern.

MVH Niclas,
 

Jeppe

Aktiv medlem
Japp, precis så har jag tänkt oxå Niclas.. Att man har två extra gluggpåsar i sliplockfästena och stativet på andra sidan. Borde bli ganska välbalanserat för min del. Ingår förresten waistbelt som syns på bilderna på LP's hemsida till 600AW?
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hittar inte bilderna på LP.. men waistbelt som det syns på lowepro,s egna produktbilder sitter fastmonterat. Bärsystemet fungerar mycket fint, också för min lite långa rygg.

Min Phototrecker AW (modI) "gnirkar" mellan plast och metalldelarna i bärsystemet/selen. Det irriterar i längden när man vill vara diskret. 600AW har inget "gnirk".

Jag förvarar mitt stora tele i Lenstreckern. alltså normalt sett med glaset ned. Har upptäckt att det samlat sig lite småååå fibrer på insidan av glaset.. tror kanske att en liten promille av de med tiden (i mycket små mängder förståss) kan lossna och falla ned på glaset. Insidan är ju klädd med ett fabrikat av ngt slag..
Men det är så små saker att jag inte bryr mig så stort.
Hur som helst så tror INte jag att den positionen är den bästa för objektiv i längden. Liggande tror jag är det bästa.. jaja.

Lenstrekkern är betydligt djupare än en phototrekker. Nästan kvadratisk i bottenmåtten.

MVH Niclas,
 

Jeppe

Aktiv medlem
Ulf, jag har precis beställt. Bör komma i morgon eller som senast mån-tisdag i nästa vecka. Kostade drygt 800:- med dagens kurs, inkl frakt. Får se hur det blir med de svenska avgifterna.
 
ANNONS