Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hitta modeller

Produkter
(logga in för att koppla)

swede

Aktiv medlem
Skriver det här, då jag har fått mail från en hel del manliga medlemmar på fotosidan.

Ni ska fråga i er omgivning. En bra portfolio att visa fram är ett måste. Så att dem vet att du är seriös och tar bra bilder. Alla bilder jag har tagit är på flickvänner och väninnor.

Jag har också en fråga. Hur mycket naket får man visa på den här sidan. Jag har laddat upp en bild där man ser ytterst lite av blygdläppen. Det är medvetet från min sida, då jag inte tycker det blir samma bild utan. När kan man visa upp hela kroppen på ett smakfullt sett? Vem är det som bestämmer om min nakenbilder skulle vara smakfulla eller ej? Redaktionen eller medlemmarna?

Ps. Kvinnliga medlemmar är också välkomna att skriva till mig.. :)

Hilsen Peter
 

lotelo

Aktiv medlem
Vad som är smakligt att ladda upp här ligger väl i betraktarens ögon? Får jag ta dina bilder swede som exempel så tycker jag att de på ett mycket vackert sätt visar mycket som kunde vara helt fel på en annan bild. Det handlar nog om att kombinera god smak med god estetik och bildkvalite. Kanske handlar det om syftet med fotogaferingen också, vad är det man vill visa? Jag menar, vill man visa att man fått fotografera nakenmodeller eller vill man visa vackra estetiska bilder? Vad som är ett smakfullt sätt att visa kroppen på borde alltså ligga hos betraktaren.

Det där om att vara seriös skulle kunna utvecklas hur mycket som helst. Vad innebär det mer än att visa upp en bra portfolio? Enligt mig handlar det även om uppförande och sättet att berätta om sitt projekt samt hur man beter sig vid fotograferingen. Jag som tjej skulle kunna passa på att tacka alla "skithögar" som gör det lättare för mig att hitta modeller (obs. se ironin i det) för tyvärr finns det en hel del nakenfotograferingar där åtminstone jag tvivlar på att syftet är seriöst. De kameraägarna gör det nog i många fall svårare även för er seriösa att hitta modeller som poserar nakna. Tyvärr.
/Lotta
 

swede

Aktiv medlem
Hej Lotta. Du skrev.

"Jag som tjej skulle kunna passa på att tacka alla "skithögar" som gör det lättare för mig att hitta modeller (obs. se ironin i det) för tyvärr finns det en hel del nakenfotograferingar där åtminstone jag tvivlar på att syftet är seriöst. De kameraägarna gör det nog i många fall svårare även för er seriösa att hitta modeller som poserar nakna. Tyvärr."

Det ligger nog mycket i det. Ja. Jag fotograferade en gång en tjej som hade blivit fotograferad vid ett annat tillfälle. Hon sa efteråt att det som var skillnad mellan mig och den andre manlige fotografen var den att han "glodde". Varje gång hon skulle byta kläder(och det skulle hon göra många gånger så stod han där och "glodde".

Det finns tyvärr för många "oseriösa" modellfotografer som svärtar ner det för andra som vill skapa något med kvinnokroppen.

Hilsen Peter
 

lotelo

Aktiv medlem
Det är nog just såna detaljer som att stå och stirra, uttrycka sig slarvigt eller att ta i modellen för att rätta till hår e t c som kan kännas som övergrepp för en modell. Saker som kanske kan kännas naturliga för en fotograf men katastrofala för modellen. Sånt anser jag att man bör tänka på oavsett vilket kön man har själv, men sanningen är att flera av de jag fotograferat inte skulle ha ställt upp för en karl just p g a såna saker.
/Lotta
 
Senast ändrad:

Arleklint

Aktiv medlem
Lättast - kanske enda möjligheten - torde vara att söka upp sina första "modeller" i den omedelbara närheten bland vänner och bekanta. Familjen, arbetskamrater, vänner. Själv väljer jag arbetskamrater.

Med ett bra bildresultat från detta kan det kanske bli möjligt att komma vidare med andra modeller.

Respekt mot modellen genom att behandla honom/henne på ett artigt och värdigt sätt bör vara självklart och fungerar nog bra med vanligt sunt förnuft. En poserande kvinna är ju fortfarande en människa att behandla på samma sätt som om man möter henne i vardagen.

Rättar man inte till en kvinnas hår vid fikarasten på jobbet så bör man nog heller inte göra det i studion ;)
 

lotelo

Aktiv medlem
arleklint skrev:
Respekt mot modellen genom att behandla honom/henne på ett artigt och värdigt sätt bör vara självklart och fungerar nog bra med vanligt sunt förnuft. En poserande kvinna är ju fortfarande en människa att behandla på samma sätt som om man möter henne i vardagen.

Rättar man inte till en kvinnas hår vid fikarasten på jobbet så bör man nog heller inte göra det i studion ;)
Mycket klokt Jan. Problemet är bara att det är långt från så självklart för alla. Tur att det också finns många seriösa också;).
/Lotta
 

matnyttige

Aktiv medlem
Jag får också den frågan ibland "Var hittar du alla modeller". Och visst är det bra att ha en portfolio o visa vad man tagit innan. Tyvärr är det lite moment22 när man börjar. Man har inga bilder att visa upp och kan inte då ta några.

Jag skulle rekommendera att börja med vänner o släktingar. Vanliga porträtt. Själv gjorde jag detta på alla mina vänner för 10 år sedan. Det visade sig att det var lättare att få tjejerna att ställa upp. En del killar tyckte det var fåfängt och "lite bögigt" att stå modell. Tjejer ser mer bilder i modetidningar o är ofta mer öppna för bilder. Sedan rullade det på. Syskon till mina vänner samt deras flickvänner ville bli fotograferade. Då har man sedan kanske en liten portfolio och då är det betydligt lättare att fråga okända om att fotografera dem (vanliga porträtt eller naket) Men man får då verkligen vara seriös också och speciellt då man tar naket.

Till sist gäller dock ordspråket "Rädda pojkar får aldrig kyssa vackra flickor" dvs man måste våga fråga också.
 

Kramer

Aktiv medlem
Detta var en mycket bra diskussion!
Är på väg att skapa en portfolio till mig själv idag. Plåtat syskon, och vänner. Jag blir så less..jag har försiktigt frågat utåt om jusst detta, ifall personen vill stå modell. Fick nästan en käftsmäll då personen blivit "misshandlad" fotografiskt. Idioter som leker seriösa och bara står och glor, ställer fönedrande frågor osv.

Det förstör för oss som vill börja fota proffessionelt. Vill verkligen bara säga att det va mycket bra inlägg i detta forumet.

Har för övrigt fått kontakt med min första modell som jag inte känner. Personen har stått modell innan och tycker det är kul att stå framför kameran.
 

lotelo

Aktiv medlem
Själv har jag lagt ut en text på min hemsida om att jag söker modeller men har tyvärr mest dåliga erfarenheter av det söksättet. Naturligtvis har jag börjat bland mina allra närmaste och nu har det ändå växt lite till att vänners vänner och så också ställer upp.

Nu vill jag ha tag i en modell med lite speciella färdigheter. Tänkte helt enkelt sätta upp en annons i en dansstudio eller nåt sånt. Någon som har andra råd om tillvägagångssätt för att hitta en vig och rörlig modell? Vart ska jag söka? Jag är jättetacksam för alla såna tips.

Kramer skrev:
Detta var en mycket bra diskussion!
Är på väg att skapa en portfolio till mig själv idag. Plåtat syskon, och vänner. Jag blir så less..jag har försiktigt frågat utåt om jusst detta, ifall personen vill stå modell. Fick nästan en käftsmäll då personen blivit "misshandlad" fotografiskt. Idioter som leker seriösa och bara står och glor, ställer fönedrande frågor osv.
Angående det så hade jag tänkt gardera mig själv med att publicera en text om mitt "arbetssätt" på hemsidan. Jag har kluddat på det men är inte riktigt klar än. Kanske jag har vissa fördelar av att vara tjej i det fallet, fast något som visar vad man står för kanske inte är fel att hänvisa till i alla fall?
/Lotta
 

prinsen

Aktiv medlem
Jag håller å utvecklar en hemsida för amatörfotografer och tjejer, killar som vill prova på att stå modell, och fotografer som vill testa på.
Denna idé fick jag efter att ha fotograferat min modell Micke, Han har använt ett par bilder på diverse sidor som lunarstorm, Vildawebben mm mm
och helt enkelt lagt med en länk. Efter detta så har Tjejer och killar hört av sig till mig och frågat va det kostar och funkar.

Min sida kommer att bli helt gratis att använda
för fotografer och "modeller" på ett par svå vilkor

postar adressen senare

OM det är någon som har tid och lust så är att hjälp välkommen

Adam
 
Senast ändrad:
ANNONS