Annons

Alternativ batteripack

Produkter
(logga in för att koppla)

janc

Aktiv medlem
Apropå en tidigare tråd om externa batterier:

Var och köpte en 7Hi här om dagen och blev då rekommenderad ett batteripack från Samsung "Digimax Battery Pack" pris i butik 1036 EXKL Moms. Kapaciten är 3600 mAh, paketet innehåller pack, sladdar, laddare, bältesväska med fäste för stativben och en hållare för att fästa packen under kameran (i stativgängan).

Det lilla jag testat den lovar gott - perfekt att ha i innerfickan vid vinterfotografering...
 

Samarn

Aktiv medlem
I vilka temperaturer har du testat och hur länge höll laddningen, Problemet här uppe i norra sverige är alla minusgrader. Som ex, vi har i tre dagar haft -30 grader. Hur har du testat?
 

janc

Aktiv medlem
Samarn skrev:
I vilka temperaturer har du testat och hur länge höll laddningen, Problemet här uppe i norra sverige är alla minusgrader. Som ex, vi har i tre dagar haft -30 grader. Hur har du testat?
Jag testade att vara ute i sådär 5 - 10 minus ungefär en timme. Under den tiden hade jag batteripacken i fickan på en fleecejacka och över denna en vinterjacka. Alltså kan jag anta att batteripacken låg rätt varmt.

Under den tiden märkte jag ingen försämring av batterikapaciteten, den räckte till en hel del fotograferande med blixt efteråt också.

Jag märkte inte heller att själva kameran hade problem med kylan - hur fungerar den i -30 om
man bortser från batterikapaciteten ?
 

Samarn

Aktiv medlem
Jag har bara testat i ca -20 grader, vid den temperaturen verkar den tekniskt fungera bra förutom att LCD displayen blir lite oskarp ute i kanterna, efter det testet använde jag enbart den elektroniska sökaren EVF. Som jag nämnde tidigare var dom uppladdningsbara batterierna nästan värdelösa i det förhållandet, jag avverkade tre uppladdade paket på en kort stund.:-(

Jag kommer att fortsätta kyltestet under julhelgen, efter det kommer jag tillbaka med resultatet.
 

janc

Aktiv medlem
Nu har jag testat denna bateripack från Samsung en del och en nackdel är att kameran inte känner av att kapaciteten minskar på samma sätt som med de batterier som levereras med kameran. Eftersom jag inte testat med några andra batterier vet jag inte var orsaken till detta finns.

För övrigt är jag mycket nöjd !
 
ANNONS