Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begagnade bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanh

Aktiv medlem
Hej!
Jag arbetar tämligen ideelt med fotografi för en tidning för studenter (rikstäckande). Pengarna jag får ut per bild är relativt liten, men det är ju skoj att bli publicerad. Det jag undrar är ifall en bild anses som begagnad ifall jag använt den en gång i en tidning? Med andra ord; anses en bild mindre värd om den en gång förekommit publicerad? Jag hoppas nämligen i framtiden kunna sälja bilder till förmögnare uppdragsgivare och tycker det vore trist ifall en bild på något sätt skulle vara "förbrukad".

Tacksam för svar.
 

Liax

Aktiv medlem
En bild kan mycket väl "förbrukas" om den används väldigt mycket och därför blir uttjatad, eller om den är gammal och inaktuell (så tillvida den inte har blivit så pass gammal att den är historiskt intressant). En bild kan ju också bli ointressant för eventuella köpare om den förknippas med något speciellt (produkt, företag, organisation, eller likn.).

Dessa faktorer kan naturligtvis påverka en bilds värde på ett negativt sätt, hur mycket är dock omöjligt att svara på, här får man göra en avvägning i varje fall. Jag vill dock påpeka att det ska mycket till innan en bild blir "förbrukad", i alla fall är det min erfarenhet.

Hälsn. Joakim
 

Leifen

Aktiv medlem
Hej...

Et bilde,dias,tavla skal betales pr gang.Om du
flytter et bild fra et nr til neste nr så skal det
betales for dette.Viss du da ikke har en avtale
med fotograf om bruken.....
Vär oppmerksom på opphavsrett...Her kan du få store problemer viss du ikke holder deg til
spillereglene....
Og en avtale skal väre skriftlig..
mvh..leif
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Skriv tydligt avtal med köparen! Ge inte bort någon upphovsrätt då du säljer bilden. Ange tydligt att den bara får publiceras en gång och att du har copyright.

Men tänk på alla bildbyråer. De säljer väl en del bilder säkert hundra gånger om...
 
ANNONS